Maaliskuun lopulla projektipäällikkö Mika Sikanen sai kuulla, että hänen työnantajansa Proxionin omistaja myi yrityksen konsulttiyhtiö WSP:lle. Hänellä oli ollut takanaan 15 hyvää vuotta edellisen työnantajan palveluksessa.
– Ilmoitus tuli aika shokkina.
Ilmoitettu organisaatiomuutos pantiin käyntiin vauhdilla, ja se saatiin valmiiksi marraskuun alkupuolella. Sen jälkeen ovat tunteetkin jo pehmenneet.
– WSP:n väki on ottanut kovin auttavaisesti vastaan, ja perehdytyskoulutuksia on ollut paljon.
Tilanteen hyväksymistä helpotti myös se, ettei ketään Proxionin reilusta sadasta työntekijästä irtisanottu ja kaikki jatkavat vastaavissa tehtävissä.
Henkilöstöedut muuttuivat
Sikanen kuvailee yhdistymistä kivuliaaksi. Sen myötä oli otettava käyttöön uuden talon tietokoneet, sisäistettävä organisaatiorakenne ja vaihdettava toimistoa. Työsopimusta ja sen liitteitä ehdotettiin allekirjoitettavaksi, vaikka se ei liikkeen luovutuksessa ole välttämätöntä. Toimiston sijainti muuttui melko vähän, Jyväskylän Lutakosta Kankaalle puolentoista kilometrin päähän.
– Työsuhde-edut muuttuivat, monen mielestä heikkenivät. Lisäksi henkilöstörahasto jouduttiin lopettamaan.
Sikanen toimi Proxionin ylempien toimihenkilöiden luottamushenkilönä. Hän jatkaa luottamustoimessa kauden eli ensi vuoden loppuun asti, jonka jälkeen yrityksessä järjestetään uudet luottamushenkilövaalit ja uuden ja vanhan organisaation luottamustoimet yhdistetään.
Hyvääkin sanottavaa Sikasella on. Noin 77 000 työntekijän globaaliin pörssiyhtiöön liittyminen kasvattaa mahdollisuuksia osallistua kansainvälisiin hankkeisiin, ja WSP:llä tehdään parhaillaan tarjouksia useisiin kilpailutuksiin. Aiemmin kasvumahdollisuudet kotimaassa olivat pienet, koska asiakkaana oli pääosin Väylävirasto.
WSP ja Proxion ovat ennen yhdistymistään tehneet yhteistyötä useissa raideliikenteen hankkeissa, kuten Vantaan ratikan ja Helsingin Länsiratikan kanssa. Suomessa WSP:llä on noin 850 työntekijää.
Päällikkö tekee suunnittelua
Sikasella on projektipäällikkönä vastuu useasta samanaikaisesta hankkeesta, joita tekee noin 30 turvalaitteiden asiantuntijaa. Omista hankkeista Turun kaksoisraiteen turvalaitepuoli valmistuu ensi vuoden lopussa. Oulun ja Tikkurilan ratapihojen turvalaitehankkeet valmistuvat vielä tämän vuoden puolella.
– Kummallakin liikennepaikalla uusittiin näkyvät opastimet, vapaanaolonvalvonta ja junankulunvalvonta, sekä Tikkurilassa tehtiin myös muutoksia infraan, kuten laitureihin ja raidegeometriaan.
Päällikön tehtävistä huolimatta Sikanen tekee lähes joka hankkeessa myös suunnittelijan tehtäviä.
– Haluan säilyttää otteen siitä, mitä töitä projektissa mukana olevien on tehtävä.
Vaikka ulkomaan hankkeisiin on nyt aiempaa paremmat mahdollisuudet, toistaiseksi Sikanen ei ole niistä kiinnostunut.
– Projektipäällikkönä pitää käydä aina välillä työmaalla, ja nyt kun on pieniä lapsia, pitkät ulkomaan matkat eivät houkuta. Toki suunnitteluhommia voi tehdä ulkomaille etänä.
Teksti ja kuva: Janne Luotola