Nivalalaisessa tasoristeyksessä Pohjois-Pohjanmaalla on kesäkuusta lähtien ollut käytössä tiettävästi maailman ensimmäinen laatuaan oleva energianhallinta- ja -varastointitekniikan ratkaisu, jossa varoituslaitteet toimivat paikallisella uusiutuvalla energialla ja niiden tuottamaa sähköä varastoivien akkujen avulla.
– Edistyksellisintä siinä on energian tuotannon, varastoinnin ja kulutuksen kolmio, jossa on löydetty tasapaino. Saadaan tuotettua ilman verkkoa energiaa, varastoitua sitä ja pidettyä kulutus kurissa, luonnehtii Väylän radanpidon palvelut -yksikön päällikkö Aki Härkönen.
Proxionin kehittämä järjestelmä tuottaa sähköä aurinkopaneeleilla ja tuuliturbiinilla. Energia varastoidaan litiumioniakkuihin, joista tasoristeyslaitos saa käyttövoimansa. Käyttöä voidaan seurata ja ohjata etäyhteydellä. Laitos on tarkoitettu paikkoihin, jotka ovat sähköverkon ulottumattomissa.
Puomittomuus vähentää kulutusta
Pilotoitavassa tasoristeyslaitoksessa ei käytetä puomeja. Kun ei tarvita puominkääntömoottoreita, sähkönkulutus jää vähäiseksi. Laitos varoittaa autoilijoita ääni- ja valomerkein.
Testi osoittaa aikanaan, kuinka järjestelmä selviää talven ankarista olosuhteista. Talvella voi olla samanaikaisesti pimeää, tyyntä ja kylmää. Energiaa ei silloin tule, ja pakkanen hyydyttää akkuja.
– Jos laitos joudutaan laittamaan pois käytöstä vähäksi aikaa mutta se toimii hyvin 11 kuukautta vuodessa, ei sekään ole mahdoton ajatus. Sitten vain merkitään kilvillä, kun se ei ole toiminnassa, Härkönen sanoo.
Onnettomuuksia sattuu yhä
Tasoristeyslaitokset parantavat rautateiden turvallisuutta, koska ne varoittavat autoilijoita lähestyvästä junasta. Valtion rataverkolla on aiheutunut 2000-luvulla muutama kymmentä tasoristeysonnettomuutta vuosittain. Kuolleita ja loukkaantuneita on vuosittain muutama.
Suomessa on edelleen noin 1800 vartioimatonta tasoristeystä, joissa ei ole varoitustekniikkaa. Varoituslaitosten rakentamista hillitsee niiden hinta. Yhden puolipuomilaitoksen rakentaminen maksaa kohteesta riippuen keskimäärin 250 000 euroa. Uusiutuvalla energialla toimivan tasoristeyslaitoksen hintaa ei voida vielä arvioida, koska hinta riippuu tuotannon määrästä.
Härkönen arvioi, että ainakin kymmeniä tasoristeyksiä voitaisiin varustaa uusiutuvalla energialla toimivilla tasoristeysvaroituslaitoksilla. Pilotti kestää ensi kesään. Kokemusten perusteella Väylä päättää, laajentaako se vastaavanlaisen järjestelmän käyttöä.
Härkönen suoritti insinöörin ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tuotantotalouden opinto-ohjelmasta Metropoliassa vuonna 2008. Hän huolehtii junien kulun valvontajärjestelmistä ja radan tarkastuksesta Väylällä eli entisellä Liikennevirastolla. Uuden tasoristeysvaroituslaitetyypin testaaminen innostaa häntä.
– Ainahan se on kiva olla mukana pilotissa ja uuden tuomisessa rataverkolle.
Teksti: Janne Luotola
Kuva: Proxion