Kestävästi tuotetut polttoaineet ja akkuteknologia tekevät laivaliikenteestä lähivuosina hiilineutraalia, jos ne herättävät yritysten kiinnostuksen.
Laivojen polttoaineina käytetään sekä e-polttoaineita että biopolttoaineita. E-polttoaineita ovat esimerkiksi sähköllä tuotettu synteettinen metaani. Se tuotetaan mahdollisimman paikallisesti uusiutuvalla energialla.
– Iso osa teknisistä ratkaisuista olemassa, kehitettävää löytyy ohjausjärjestelmistä ja liiketoimintamallista, sanoo RMC:n väliaikainen toimitusjohtaja Mika Laurilehto.
Hanke selvittää keinot
Business Finland myönsi 1,6 miljoonaa euroa Decatrip-hankkeelle, jonka tarkoituksena on saada matkustaja- ja rahtiliikenteestä hiilineutraalia maiden välillä. Hankkeeseen tuovat rahoitusta myös osa yrityksistä, jotka haluavat investoida kestävään kehitykseen.
Tavoite on tarkoitus saavuttaa viiden vuoden kuluttua.
– Kehityshanke vie pari vuotta. Jos se johtaa investointeihin, niillä on toki pidempi aikataulu, Laurilehto tarkentaa.
Tavoitteena on, että hiilineutraalius toteutetaan mahdollisimman pienin kustannuksin. Teollisuus ja varustamot saisivat kilpailuetua tarjoamalla vihreää kuljetusvaihtoehtoa asiakkailleen.
Myöhemmin reitille kehitettyjä ratkaisuja on tarkoitus käyttää myös muiden meriväylien kehittämiseksi hiilineutraaleiksi.
Tehtävät jakautuvat
Hankkeessa kumppaneina ovat Rauman telakkaa operoiva Rauma Marine Constructions RMC, risteilyvarustamo Viking Line, Åbo Akademi ja latausteknologiayhtiö Kempower.
RMC kehittää ratkaisuja laivojen hiilineutraaliin operointiin. Åbo Akademi arvioi vihreän kuljetuskäytävän yhteiskunnallisia hyötyjä. Kempower tuo laivoihin sähköauton latureita.
Energiaratkaisuissa on mukana Fortum, vaikka se ei ole hankkeen varsinainen kumppani.
Teksti: Janne Luotola
Kuva: RMC