Lauantai oli monelle pääkaupunkiseudulla liikkuvalle tärkeä päivä, kun raitiolinja 15 aloitti kulkunsa Espoon Otaniemestä Helsingin Itäkeskukseen.
– Onhan tämä upea ja hurjan iso saavutus, fantastista suomalaista osaamista, Kaupunkiliikenteen projektipäällikkö Marko Tuomela kehaisee.
Tuomelalla työt jatkuvat kuitenkin Roihupellon-varikolla niin kuin aiemmin. Uusien raitiovaunujen hankintaprojekti alkoi vuonna 2016, ja vaunujen lopulliset vastaanotot saadaan päätökseen syksyllä 2026.
– Eikä tämä projekti edes siihen lopu. Näissä on pitkät takuuajat. Vaunu valmistetaan vähintään 40 vuoden elinkaarta varten, ja periaatteessa projekti jatkuu koko sen ajan, Tuomela kertoo.
Projektipäällikön vastuulle kuuluu varmistaa, että vaunut tulevat hankintasopimuksen mukaisesti ja vastaavat sitä, mitä tilattiin.
– Hankinnan pyhä kolminaisuus ovat ominaisuudet, toimitusaikataulu ja hinta, hän tiivistää.
Keskimoduuli leijuu ilmassa
Uudella linjalla kulkevat Škoda Transtechin Otanmäellä valmistamat Forcity Smart Artic X54 -pikaraitiovaunut. Ne ovat noin 34 metriä pitkiä ja koostuvat viidestä moduulista. Kummassakin päässä on ohjaamo, joten vaunuja voi ajaa kumpaankin suuntaan. Raideleveys on sama kuin kantakaupungissa, mutta pyörät ovat hieman leveämmät.
Tekniikassa on joitain muusta kalustosta poikkeavia ominaisuuksia, kuten vakionopeudensäädin ja vaunukoreja ohjaava SCCS-järjestelmä. Vaunun ohjaus toimii sähköisesti. Viidestä moduulista keskimmäisellä ei ole omaa teliä. Sen vuoksi se pyrkisi oikaisemaan kaarteissa, mutta SCCS-järjestelmä pitää sen raiteen linjalla. Lisäksi keskimoduuli voidaan varustaa kallistusjärjestelmällä, joka parantaa esteetöntä liikkumista erikorkuisilla pysäkeillä.
Muuten kehitys muistuttaa sitä, mikä on tapahtunut autoteollisuudessa.
– Vanhan kaluston vikoja etsitään sähkömittarilla kokeilemalla, mutta tähän tökätään tietokone kiinni ja katsotaan diagnostiikasta, missä on vika.
Articit eroavat myös aiemmista, jo käytöstä poistetuista Bombardierin matalalattiaisista Variotram-raitiovaunuista. Niissä oli ongelmana, että lähes kiinteät telit ja pyörät kuluivat nopeasti Helsingin runsaissa mutkissa. Uudessa vaunussa telit kääntyvät.
– Kääntyvillä teleillä teliin tai vaunukoreihin ei kohdistu enää samanlaisia voimia.
Kaarteissa tarvitaan rasvaa
Vaunuja on tulossa Kaupunkiliikenteelle 29, joista toistaiseksi 15 on saapunut. Toimitustahti on vaunu 3–4 viikossa, eli kaikki vaunut on toimitettu ensi vuoden syksyyn mennessä. Kun kaikki on toimitettu, niistä huollossa on parista kolmeen kappaletta samanaikaisesti.
Tuoreeltaan vaunuista on kantautunut valituksia kiskojen kovasta kirskunasta kaarteissa. Kitkaa saadaan vähennettyä laskemalla rasvaa kiskoille tai pyörään. Vaunuissa on nyt järjestelmä, joka rasvaa pyörän laippaa tietyin väliajoin.
– Ratkaisu on joko se, että lisätään paikkatiedon perusteella rasvaa ennen tiukimpia kaarteita. Tai järeämpi ratkaisu on asentaa rasvauslaitteet suoraan kiskoille.
Aiemmin syksyllä testiajoissa sattui ulosajo kiskoilta. Tämäkään ei ole Tuomelan mukaan ongelma, koska harjoitus ei simuloinut normaaliajoa.
– Olemme tarkentaneet poikkeustilanteiden ohjeistusta.
Vaunulla on monta nimeä
Tuomela valmistui tietotekniikan insinööriksi Vaasan teknillisestä oppilaitoksesta vuonna 1998. Hän tuli Kaupunkiliikenteelle viisitoista vuotta sitten ja on toiminut ennen nykyistä projektia muun muassa kantakaupungin Artic-vaunujen hankinnan projektipäällikkönä.
– Raitiovaunut ovat mielenkiintoinen ala, sillä työ on sekä käytännönläheistä että teoreettista. Tarkastan välillä vaunuja, mutta toimistotyötäkin on paljon.
Uuden vaunun projektinimi on NRV 2020, joissakin yhteyksissä puhutaan pikaraitiovaunu 550:stä ja yleisesti puhutaan jokerista. Reitin virallinen nimitys on linja 15.
– Rakkaalla lapsella on monta nimeä, emmekä ole vielä keksineet sille lempinimeä, Tuomela sanoo.
Teksti ja kuvat: Janne Luotola