Antti Vuolli väittää, että entistä suurempi osa tuotteen arvosta syntyy pakkauksesta.
IoT Nordic -tapahtuma avasi teollisen internetin käyttöönottoa eri teollisuudenaloilla.
Teollisen internetin yritykset esittäytyivät yleisölle.
Insinööri-lehti

Pakkaus sai aivot

Älykäs pakkaus tarkistaa tuotteen kunnon, kertoo sisällöstä ja tietää, missä se on. Lisäksi se tuo Suomeen uutta bisnestä.

Stora Enson tuotejohtaja Antti Vuolli kertoi tänään IoT Nordic -tapahtumassa Helsingissä, että pakkaus palvelee sekä kuluttajaa että kauppiasta, kun se varustetaan älyominaisuuksilla.

– Kukaan ei halua olla tyhmä. Siksi pakkauksetkin haluavat olla älykkäitä, Vuolli sanoo.

Pakkausten kehittäminen kertoo perinteisen metsäteollisuusyrityksen uudistumisesta. Perinteisen kartongin sekaan voidaan tuottaa edullisesti antenneja ja mikroprosessoreita.

Älykäs pakkaus lisää sisältämänsä tuotteen arvoa, koska se tehostaa toimitusketjua ja sitouttaa kuluttajia. Äly tuodaan pakkaukseen nfc- tai rfid-tunnisteella, jota voidaan lukea parhaimmillaan jopa metrien päästä. Lukulaitteeksi kelpaa erillinen lukulaite tai vaikka älypuhelin.

Kuluttaja voi lukea tunnisteen avulla esimerkiksi tuotteen valmistusmaan, sisällysluettelon tai ohjeet sen käytöstä. Samalla hän saa varmistuksen siitä, että pakkauksen sisältö on koskematon.

Lukulaite voi olla myös hyllyssä. Stora Enso on kokeillut infonäyttöä, joka kertoo asiakkaan käteen ottamasta tuotteesta. Näin kuluttajan ei tarvitse tihrustaa paketin pientä pränttiä.

Asiakas voi myös ostaa tuotteen kaupasta ja jättää sen toimitettavaksi kotiin. Tämäkin helpottuu tunnisteen avulla.

– Kun olen lentokentällä, en halua kantaa tavaraa, jonka ostan. Haluan, että se viedään kotiini.

Valmistaja ja myyjä puolestaan saavat selville, mitkä tuotteet menevät kaupaksi ja mitkä eivät. Kauppa pystyy tarkistamaan nopeasti, kuinka monta kappaletta kutakin tuotetta on jäljellä myymälässä.

Esimerkiksi yhdysvaltalainen tavaratalo Macy’s liittää tänä vuonna kaikkiin tuotteisiinsa tunnisteen.

– Tavaratalo pitää tärkeänä, että se myy sähköisesti vain sellaista tavaraa, joka on oikeasti niillä hyllyssä.

Vaateketju Zara lisäsi tunnisteen vaatteisiinsa jo viime vuonna. Ennen sitä myymälöissä tehtiin inventaario puolen vuoden välein, mutta etälukijan tuoman helppouden avulla sykli nopeutettiin kuuteen viikkoon.

IoT Nordic -tapahtuma alkoi tiistaina. Insinööri-lehti kertoi eilen, kuinka Lego on hyötynyt teollisesta internetistä.

Teksti ja kuvat: Janne Luotola, Insinööriliitto