Oulunsalossa toimivan Siili Auton toimisto on riisuttu. Mistään ei näy, mille automerkeille yrityksessä tehdään töitä. Sitä eivät autonostajatkaan saa kaupassa tietää, vaikka Euroopassa on käytössä jo noin 20 miljoonaa autoa, jossa on jokin Siilin kehittämistä sovelluksista.
Tiiminvetäjä Paula Eerola kehittää ryhmineen digitaalisen mittariston käyttöliittymää tunnetulle amerikkalaiselle autonvalmistajalle. Mittaristo tarkoittaa käytännössä näyttöä ratin takana, joka on eloisampi kuin perinteiset neulalliset mittaritaulut.
– Käyttäjä voi valita näytölle erilaisen teeman tai värin, ja mittareissa on animaatioita. Esimerkiksi kun viisari liikkuu, sille piirtyy häntä, Eerola luettelee.
Mittaristo on koodattu kolmiulotteisista pelimaailmoista tunnetulla Unreal Engine -pelimoottorilla. Se istuu pelien lisäksi autoon.
– Sillä saa hyvät visuaaliset toiminnallisuudet myös 2d-juttuihin, animaatioihin ja videoihin.
Ensimmäiset Eerolan tiimin toteuttamalla mittaristolla varustetut autot tulevat Yhdysvaltain markkinoille ensi vuonna. Itse automalli julkaistiin viime kesänä. Tuotannossa uudet mittaristot säilyvät todennäköisesti vuosia.
– Onhan se hauska ajatella, että miljoonissa tai ainakin sadoissatuhansissa autoissa on sitten meidän koodaamat mittarit, joita katsotaan päivittäin.
Punaisia päin saa ajaa
Eerola on matkustanut tiiminsä kanssa muutaman kerran Yhdysvaltoihin kokeilemaan uutta automallia, johon mittaristo on tulossa. Se on tarkoittanut esimerkiksi ajamista normaalin liikenteen seassa testikuljettajan kyydissä.
Liikennemerkeissä, ajokulttuurissa ja lainsäädännössä on pieniä eroja kotimaahan verrattuna.
– Punaisilla valoilla saa mennä yli risteyksestä, jos kääntää oikealle. Jos sitä ei tajua, takaa kyllä töötätään.
Yhdysvalloissa on teillä osuuksia, joissa käsien pitäminen ratissa ei ole pakollista. Näillä teillä tiemerkinnät ovat niin selvät, että autojen tekoäly tunnistaa kaistat ja pystyy ohjaamaan. Siilin kehittämä mittaristo ilmoittaa näistä osuuksista sekä niiden päättymisestä.
Näyttöjen toimintojen määrittely tulee suoraan autonvalmistajalta, ja sopimusvalmistajana Siili Auto toteuttaa ohjelmistot määrittelyjen mukaan.
Tuulilasinäytöt tulevat
Uusimmissa autoissa on näyttöjä kolmessa paikassa: mittaristossa, keskikonsolin infoviihdejärjestelmässä ja tuulilasissa. Infoviihdejärjestelmää ohjataan kosketusnäytöltä, jossa on enemmän toimintoja kuin mittaristossa. Tuulilasinäytöt puolestaan ovat läpinäkyviä ja sisällöltään pelkistettyjä, jotta tien näkee niiden läpi eikä informaatio häiritse ajamista.
Siili kehittää ohjelmistoa kaikenlaisiin näyttöihin, mutta Eerolan projektissa keskitytään nimenomaan mittaristoon. Projekti on kolmivuotinen. Se alkoi hieman ennen kuin Eerola tuli töihin Siili Autolle. Puolen vuoden päästä projekti päättyy.
– On kiva päästä tekemään pitkäjänteisiä projekteja. Johdolta on tullut viestiä, että jos tämä projekti ei jatku, niin uusia tilauksia riittää.
Tekoälyn kehittyminen ottaa ajajalta entistä enemmän tehtäviä ja toisaalta ilmoittaa niistä näytön kautta.
– Ajaminen tulee nautinnollisemmaksi, kun se muuttuu helpommaksi.
Tiimiin kuuluu erilaisia tekijöitä
Eerolan tiimiin kuuluu reilut 20 henkeä. Työntekijät asuvat Suomessa, Saksassa ja Puolassa. Joukossa on koodareita, testaajia ja teknisiä suunnittelijoita. Kaikkia Eerola ei ole nähnyt kasvotusten, mutta heitä tavataan työpalaverien ohella epämuodollisilla Teams-kahveilla.
– Osa on bensalenkkareita eli kiinnostuneita autoista, mutta kaikilla ei ole edes ajokorttia.
Eerola ei itsekään ole varsinainen autoharrastaja. Hän suoritti digiajan palvelujohtamisen yamk-tutkinnon Lapin ammattikorkeakoulusta vuonna 2020 ja aloitti Siili Autolla vuoden 2022 alussa.
– Urani alussa tein töitä koodarina, mutta siirryin pikkuhiljaa asiakasrajapintaan, ja se on ollut oma juttuni.
Siili Auto on ohjelmistotalo Siilin tytäryhtiö. Työntekijöitä on auto-ohjelmistoja tekemässä noin sata kolmessa maassa. Siili on osa Oulun kasvavaa autoklusteria.
Teksti ja kuvat: Janne Luotola
Kuvateksti:
Paula Eerola tapaa tiimiläisiään päivittäin Teamsillä.
Mittaristoon kytketty Origon rattikonsepti on testikäytössä Siili Autolla.