Costa Smeralda on piirretty Cadmaticin ohjelmistolla.
Ohjelmisto osaa liittää komponentit oikealla tavalla yhteen.
Insinööri-lehti

Ohjelmisto kokoaa laivan miljoonista paloista

Laivojen suunnitteluohjelmistoa kehittävä Cadmatic laajensi Tampereelle, kun toiminta laajenee maailmalla.

Meyerin rakenteilla olevasta Costa Smeraldasta tulee suurin laiva, joka on valmistunut Turun-telakalta kymmeneen vuoteen. Laivasta tulee 180 000 bruttotonnin painoinen ja 337 metriä pitkä. Tämä jättiläinen on kursittu kokoon digitaalisesti yhdellä ohjelmistolla.

– Se, mikä erottaa laivasuunnitteluohjelmiston muista cad-ohjelmista, on se, että objektien määrä on erittäin suuri. Laivassa voi olla miljoonia osia, sanoo tuotehallintapäällikkö Teemu Valtonen.

Laiva ei ole pelkkä kolmiulotteinen muoto, vaan ohjelma sisältää tietoa kappaleista, kuten materiaalin ja toimittajan.

– Jos vedetään pisteestä toiseen esimerkiksi putki, softa valitsee kirjastosta sopivan komponentin ja sijoittaa sen niin, että liitokset menevät oikein.

Ohjelmisto kehittyy kaiken aikaa niin, että toimitusketjun eri toimijat pystyvät kommunikoimaan yhdessä saman mallin äärellä. Samaa mallia voivat tarkastella samaan aikaan kaikki toimijat. Maailmalla suunnitellaan useita satoja laivoja vuodessa, ja keskikokoisen laivan kimpussa häärii tavallisesti parikymmentä suunnittelijaa.

Turusta päädyttiin Tampereelle

Cadmatic etsii työntekijöitä etenkin tuotekehitykseen. Turun konttorin seinät tulevat jo vastaan, Hollannin Groningeniin haetaan lisää väkeä, ja uusi toimisto on perustettu Tampereelle. Valtonen valittaa, että sopivista työntekijöistä on pulaa.

– Tampereen toimisto avattiin, koska Turun seudulta ei löydetty riittävästi tekijöitä.

Työntekijöitä on yhteensä noin 120, joista vajaat 50 toimii Turussa. Työntekijöitä on tullut Saksasta, Ukrainasta, Venäjältä ja Yhdysvalloista. Tampereella on kolme työntekijää. Uusimmat tulokkaat ovat koodareita ja testaajia, ja kesätyöntekijöitä jää syksyllä palvelukseen.

Insinöörejä työskentelee eniten asiakastuessa sekä koulutus- ja sovellusasiantuntijan tehtävissä. Insinöörejä on myös myynnissä ja jonkin verran tuotekehityksessä. Koulutukset vaihtelevat, sillä työnantaja pitää kiinnostusta ja asiakaspalveluhenkeä opiskelualaa tärkeämpänä.

Laivanrakentaminen maailmalla ei lisäänny, vaan mutta Cadmatic laajenee globaalia markkinaosuutta kasvattamalla. Siivun yritys on haukannut myös voimalaitosten suunnittelusta, jossa on paljon samaa alusten suunnittelun kanssa.

– Aikoinaan tällaisia ohjelmistoja tehtiin eri puolilla maapalloa, mutta täällä saatiin kilpailukykyinen tuote ja päästiin hyvään asemaan markkinoilla. Se on suomalaista osaamista, Valtonen kehuu.

Yhteistyö vahvistaa

Cadmatic osallistuu Turussa aloitettuun Maritime Accelerator -kiihdytysohjelmaan, jossa meriteollisuuden yritykset etsivät uusia kumppanuuksia ja parantavat suomalaisten vahvuuksia globaalissa kilpailussa.

Yhtiö tutustuu kiihdyttämössä useisiin meriteollisuuden ja muun alan startup-yrityksiin, jotka voivat kehittää tulevaisuuden ratkaisuja laivasuunnitteluun. Koska yrityksen mukaan tekijöistä on pulaa, se hankkii ratkaisuja myös alihankintana muilta yrityksiltä.

Valtosen mukaan laiva-alan ohjelmiston suunnittelu on vaativaa, mutta kaikilla työntekijöillä ei tarvitse olla alan kokemusta.

– Koodareilla ei ole laivasuunnittelun taustaa. Suurin osa on varmaan käynyt ruotsinlaivalla, hän hymähtää.

Syyskuussa yritys esittelee ohjelmistonsa uusia parannuksia ja ominaisuuksia, joista moni liittyy lisättyyn todellisuuteen, pilvi- ja mobiiliteknologiaan.

Teksti: Janne Luotola, Insinööriliitto
Kuvat: Meyer Turku