Insinööri-lehti

Moni irtisanominen hoidetaan ulkoistamalla

Moni suomalainen on saanut viettää helteistä kesää synkissä tunnelmissa. Microsoft Mobile ja Broadcom ilmoittivat heinäkuussa jätti-irtisanomisista, mutta myös monet muut tekniikan alan työnantajat ovat harventaneet työntekijöitään.

Monesti kyse on ollut irtisanomisten ulkoistamisesta. Tällöin työntekijät siirretään toiminnon ulkoistamisen yhteydessä uudelle työnantajalle, joka irtisanoo heidät nopeasti.

Viimeisimpänä listalle liittyi IT-palvelutalo Atos. Se vähensi juhannuksena päättyneiden yt-neuvottelujen tuloksena 57 työntekijää, joista 55 oli entisiä Nokia Siemens Networksin työntekijöitä. Nykyisen Nokia Networksin edeltäjä ulkoisti työntekijät Atosille vuonna 2013. Atos on Euroopan suurimpia IT-palvelutaloja.

– Työt siirrettiin pääosin Intiaan, minkä vuoksi työntekijät olivat ilman töitä. Käytännössä NSN ulkoisti irtisanomiset Atosiin, kiteyttää Nokia Networksin ylempien toimihenkilöiden luottamushenkilö Jari Ruokolainen.

Työntekijät kärsivät

Tuoreessa muistissa ovat kaksi aiempaa vastaavanlaista tapausta. Keväällä 2011 Nokialta Accenturelle siirtyneistä nokialaisista suurin osa sai irtisanomislapun käteensä. Lisäksi vuonna 2013 intialainen Tata Consultancy Services (TCS) vähensi runsaasti Nokian tietohallinnosta siirtyneitä työntekijöitään.

– Ei ole suoraselkäistä, että työntekijöiden annetaan turhaan kärsiä jo muutenkin vaikeassa tilanteessa, ja heille annetaan turhaan toivoa töiden jatkumisesta. Nyt ei ole tarpeeksi selvyyttä siitä, mitä todella on suunniteltu. Työnantajan pitäisi kantaa vastuunsa siirtyvien työntekijöiden työpaikoista, Ruokolainen vaatii.

Ylemmät Toimihenkilöt YTN on kritisoinut voimakkaasti irtisanomisten ulkoistamista ja irtisanomisen helppoutta Suomessa.

Teksti: Aku Karjalainen / YTN