Kiinan erityishallintoalueella Hong Kongissa on toimivin joukkoliikenne maailmassa, arvioi konsulttiyhtiö Oliver Wyman vertailussaan.
Harvalla suomalaisella on Hong Kongin liikenteestä kokemusta, mutta jotakin kertoo, että Helsingin seutu sijoittui vertailussa viidenneksi. Edelle menivät myös Zürich, Tukholma ja Singapore.
Hong Kongissa joukkoliikenteen repertuaariin kuuluvat lähijunat, metrot, pikaraitiovaunut ja kaksikerroksiset raitiovaunut.
Hong Kong vastaa Torkkelinmäkeä
Pääkaupunkiseudun ja Hong Kongin lähtökohdat ovat monella tavalla erilaiset. Hong Kong on pinta-alaltaan karkeasti puolet pienempi kuin Helsingin seutu, mutta Hong Kongissa elää noin kuusinkertainen määrä ihmisiä.
Väestötiheys Hong Kongissa vastaa suurin piirtein Helsingin tiiviintä kaupunginosaa Torkkelinmäkeä. Tämän pienen ja tiiviin kaupunginosan sisäpuolella kulkee tosin vain yksi bussilinja. Sen sijaan kaupunginosa rajoittuu joka puolella vilkkaisiin joukkoliikenneväyliin.
Oliver Wyman pitää kummankin kaupungin joukkoliikennettä suhteellisen edullisena. Hong Kongissa joukkoliikenne on suosituin tapa liikkua paikasta toiseen, kun taas Helsingissä enemmistö liikkuu kaupungin mukaan useammin henkilöautolla kuin julkisilla kulkuvälineillä.
Metro kulkee parin minuuin välein
Metrolinjoja Hong Kongissa on yhdeksän. Vuoroväli on lyhimmillään alle kaksi minuuttia. Kulkuvälineiden vaihdot on järjestetty sujuviksi. Helsingissä käytännössä yksilinjainen metro kulkee tiuhimmillaan kolmen minuutin välein.
Vertailu pitää ihmeellisenä sitä, ettei Hong Kongissa ole autonomista liikennettä, ja moittii aluetta kimppakyytien ja yhteiskäyttöautojen puutteesta. Tätä vertailu pitää myös Helsingin seudun puutteena.
Hong Kongin joukkoliikenteen etuna on, että investoinnit siihen kustantavat konsulttiyhtiön mukaan itse itsensä. Asemien ja linjojen rakentaminen nostaa maan arvoa, ja arvonnousulla joukkoliikennettä saadaan rakennettua lisää. Asemien yhteydessä toimii 14 tavarataloa.
Helsingin seudun heikkouksina vertailu pitää vähäistä kilpailua, jonka vuoksi investoinnit liikkumispalveluiden kehittämiseen ovat vertailun mukaan suhteellisen vähäisiä. Bussiliikenteessä toimii useita yhtiöitä, mutta raitiovaunuja ja metroa liikennöi Kaupunkiliikenne Oy ja lähijunaliikenteen HSL tilaa VR:ltä.
Autoilua on rajoitettu Hong Kongissa laajoilla alueilla, ja suuri osa matkoista kävellään. Myös Helsingissä asukkaat kävelevät yli puolet arjen matkoista.
Vertailu kartoitti eroja maailmalla
Oliver Wymanin vertailuun otettiin mukaan yhteensä 60 kaupunkia eri mantereilta. Joukkoliikenneindeksissä mitattiin 13 ominaisuutta, kuten joukkoliikenteen hintaa, nopeutta, pysäkkien etäisyyksiä ja vuorovälejä.
Joukkoliikennevertailun lisäksi konsulttiyhtiö mittasi erillisillä indekseillä kaupunkien liikennejärjestelmää kokonaisuutena ja liikennejärjestelmän ekologista kestävyyttä.
Toimivin kokonaisuus oli San Franciscossa Yhdysvalloissa ja ekologisesti kestävin Oslossa. Helsingin seudun liikennejärjestelmä oli vertailun kolmanneksi toimivin ja kolmanneksi ekologisin. Siten joukkoliikenne oli sijoitukseltaan pääkaupunkiseudun heikoin osa-alue kolmesta indeksistä.
Suomen pienissä ja keskikokoisissa kaupungeissa tehdään vaihtelevia liikennepoliittisia päätöksiä. Salon kaupunki linjasi viime viikolla Ylen jutussa pitävänsä pysäköinnin maksuttomana keskustassa henkilöautoilun tukemiseksi. Vaasan kaupunki puolestaan ilmoitti tällä viikolla investoinneista pyöräteihin, jotta pyörällä liikkuminen yleistyisi.
Teksti: Janne Luotola
Kuva: Keng Po Leung /Mostphotos