Turkulainen ohjelmistoyhtiö Groke Technologies on kehittänyt ohjelmiston, joka tuottaa laivoihin tietoa meriliikenteestä. Tieto toimii laivan ohjauksen tukena ja tekee liikenteestä entistä turvallisempaa. Tuote julkaistaan ensi vuoden alussa.
Tilannetieto on ensimmäinen askel meriliikenteen automatisoimisessa. Huhtikuussa 2023 Groke toimittaa järjestelmän japanilaiselle järjestelmäintegraattorille JRC:lle, joka kokeilee K Line -varustamon laivojen automatisointia.
Autonomiseen ohjaukseen tarvitaan tilannetietojärjestelmän lisäksi tiedonkäsittelyä, riskianalyysiä, toimintasuosituksia ja ohjausta. Välivaiheet tilataan eri toimittajilta.
– Konenäkötuotteemme on jo kaupallisesti valmis, kun koe alkaa, mutta koska kyseisestä Japanin kokonaisuudesta tulee monimutkaisempi, se on siellä koekäytössä, selventää Groken asiakasratkaisu- ja konseptivastaava Iiro Lindborg.
Groken tilannekuvajärjestelmä käyttää hyväkseen kameroita, joiden kuva analysoidaan konenäöllä. Järjestelmä on integroitavissa sekä uusiin että vanhoihin aluksiin.
Kulttuuri vaikuttaa ohjaamiseen
Laivojen ohjauskulttuuri eroaa Japanissa eurooppalaisesta. Tyypillistä on voimakas hierarkia ja se, että kapteeni komentaa muita laivan ohjaamisessa.
– Tiedossa on tapauksia, joissa esimerkiksi kapteeni väistää toista alusta ja perämies huomaa jonkin tielle osuvan kolmannen aluksen mutta ei uskalla kyseenalaistaa kapteenin käskyä.
– Tilannekuvajärjestelmän avulla perämies voi vedota järjestelmään, jolloin hänen ei tarvitse suoraan kritisoida kapteenin päätöstä.
Groken tilannekuvajärjestelmä on tällä hetkellä koekäytössä kahden eri asiakkaan aluksilla. Toinen aluksista on suomalaisen VG Shippingin Polaris VG, joka liikennöi Itämerellä Rauman ja Rostockin väliä. Toinen on Japanin Yokohaman alueella toimiva hinaaja. Kummassakin on miehistöä mutta ei matkustajia.
Japanilaiset investoivat Suomeen
Groke Technologies perustettiin vuonna 2019. Yrityksen perustajat olivat aiemmin töissä Rolls-Roycella. Yhtiö kuitenkin myi meriliikenteen automaatiota kehittävän liiketoiminnan Kongsbergille, joka päätti vähentää panostustaan Turun yksikön alaan.
– Tulimme siihen johtopäätökseen, että Suomeen oli rakennettu iso osaamiskeskittymä, joka antoi hyvät edellytykset tuotekehityksen tekemiseen Suomessa. Päätimme yhdessä japanilaisen yhteistyökumppanimme kanssa, että lähdemme kehittämään omaa tuotetta ja hyödyntämään omaa verkostoamme.
Yrityksessä on mukana Japanilainen Mitsubishi Corporation, joka on mukana yrityksessä osa-omistajana ja sijoittajana. Myös Business Finland on mukana tukemassa kehitystä.
Suomessa perustettiin vuonna 2017 avoin autonomisen meriliikenteen testialue Jaakonmerelle Rauman edustalle. Lindborg työskenteli samalla alalla Rolls-Roycen palveluksessa ja oli luomassa koealuetta.
– Merialue on nyt hiljentynyt, koska nykyään testit tehdään normaalissa liikenteessä. Eikä Suomessa ole näköpiirissä lähtökohtaisesti miehittämättömäksi rakennettujen alusten testaamista, mihin käyttöön alue alun perin suunniteltiin.
Insinööri-lehti esitteli autonomisen meriliikenteen kehittämistä vuonna 2017.
Teksti: Janne Luotola
Kuva: Groke Tech