Kapteeni ohjaa laivaa etäoperointikeskuksessa.
Konenäkö havaitsee muut alukset ja osaa väistää niitä.
Autonomisessa laivassa ei tarvita komentosiltaa.
Insinööri-lehti

Laivojen etäohjaukseen tuli 200 hakemusta

Rolls-Royce sai 1 300 hakemusta 18 tehtävään, kun se kasvattaa Turkuun perustamaansa autonomisten laivojen kehityskeskusta.

Meriteollisuuden yritys kehittää laivojen etäohjaamisen ja itsenäisen päätöksenteon teknologiaa. Maailman ensimmäistä etäoperointikeskuksen kapteenin paikkaa haki 200 henkeä.

– Hänen tehtäväkseen tulee kehittää järjestelmiä niin, että ne vastaavat kapteenien toiveita, operoida keskuksesta laivoja ja opastaa muita kippareita, sanoo Rolls-Roycen etä- ja autonomisen operoinnin yksikön vetäjä, insinööri Iiro Lindborg.

Vaikka tehtäviin liittyy paljon tulevaisuuden suunnittelua, etäoperointi on luvallista Suomessa jo nyt.

Haettavat henkilöt valitaan kesän aikana. Palvelukseen otetaan muun muassa autonomisen navigointijärjestelmän kehittäjä, konenäköspesialisti ja sovelluskehittäjä.

Laivat yksinkertaistuvat

Suunnittelupöydällä on konsepteja laivoista, jotka on tarkoitettu alusta lähtien autonomisiksi. Se tarkoittaa sitä, että laivat pystyvät suorittamaan tehtäviä ilman ihmisen ohjausta ja osaavat reagoida yllättäviin tilanteisiin itsenäisesti.

Ilman miehistöä liikkuva laiva säästää operointikustannuksista noin 20 prosenttia, sillä laiva on tavallista yksinkertaisempi.

– Suuri osa ilmastoinnista tulee tarpeettomaksi. Vedenkäsittelyä, keittiötä, majoitusrakennelmia eikä portaitakaan tarvita, Lindborg luettelee.

Merimiesten työpaikat vähenevät tulevaisuudessa. Vaikka Suomessa alan oppilaitosten paikat vielä täyttyvät, kansainvälisesti merimiehiä ei tahdo Lindborgin mukaan riittää laivoille.

Testit alkavat

Autonominen laivaliikenne voi alkaa Itämerellä vuonna 2025. Suomalainen yritysten muodostama One Sea -ekosysteemi ja viranomaiset ovat rajanneet Eurajoelle merialueen, jolla autonomisia aluksia voidaan turvallisesti testata.

Testit voivat Rolls-Roycen mukaan alkaa jo ensi vuonna, vaikka toistaiseksi yhtään autonomiseksi rakennettua alusta ei ole vielä valmistettu. Autonominen alus on kuitenkin nopea valmistaa.

– Jos runko ja koneisto ovat olemassa, laivan valmistaminen ei vie yhtä paljon aikaa kuin perinteinen varustelu.

Maailmalla, kuten Norjassa, on muitakin autonomista laivaliikennettä kehittäviä ekosysteemejä. Niitä Lindborg pitää kuitenkin verrattain pieninä. Rolls-Royce on kuitenkin toimittamassa automatisointijärjestelmiä muuallekin maailmaan, ja muun muassa Singaporessa neuvotellaan yhteistyöstä.

One Sea -ekosysteemissä ovat mukana ABB, Cargotec, Dimecc, Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto ja Wärtsilä.

Teksti: Janne Luotola, Insinööriliitto
Kuvat: Rolls-Royce