Henry Takkula hankki työsuhdepyöräedulla Cervelo P-Series 105 -triathlonpyörän.
Insinööri-lehti työelämä

Koodarit tarttuivat työsuhdepyörään

Uuden edun tarkoitus on houkutella yhä useampi pyöräilemään työmatkansa, mutta vanhoillekin fillaristeille siitä on hyötyä.

Ohjelmistoyhtiö Baswaren kehityspäällikkö Henry Takkula ajeli kesällä upouudella triathlon-pyörällä. Hän hankki kulkupelin tänä vuonna voimaan tulleella työsuhdepyöräedulla, jonka työnantaja päätti kesällä ottaa käyttöön.

– Ostin sen edun takia. Muuten en olisi ostanut sellaista vielä lähivuosina.

Etu on tarkoitettu kannustamaan pyörän käyttöön työmatkoihin. Takkulalla tosin on ennestään jo sinkula, maantiepyörä ja maastopyörä.

– Tämä on neljäs pyöräni, joten ei se varmaan kovin suuresti lopulta lisää urheilua.

Espoon Leppävaaran-toimistolla työskentelevän Takkulan työmatka on vajaat 15 kilometriä, mutta hän ajaa pyörällä yleensä vasta kotoa. Kesäisin hän pyyhältää maantie- tai triathlon-pyörällä, välikausina maastopyörällä ja sinkulalla kaupunkiajossa. Lumen aikaan hän pitää taukoa.

Tilaisuus täyttyi kiinnostuneista

Basware halusi työsuhdepyöräedun avulla lisätä työntekijöiden liikuntaa. Yrityksen toimistot sijaitsevat Espoossa, Porissa ja Tampereella.

Yhtiön kesällä tekemän päätöksen jälkeen 350 työntekijästä ensimmäiseen infotilaisuuteen osallistui noin 130 henkeä.

– Selvästi tämä kiinnostaa työntekijöitä. Tilaisuudessa esitettiin niin asiantuntevia kysymyksiä, että selvästi kysyjät harrastavat pyöräilyä. Minä kun olen tällainen sunnuntaipyöräilijä, en osannut kaikkea ajatellakaan, kuvailee Baswaren luottamushenkilö Jyrki Lönnblad.

Lönnblad arvioi ainakin 5–10 hengen tarttuneen pyöräetuun. Itse hän ei siihen ennätä tarttua, sillä hän on jäämässä vuoden lopussa eläkkeelle.

Mallin saa valita

Baswarella työsuhdepyöräetu on toteutettu osana kokonaispalkkaa. Jos työntekijä haluaa käyttää saamastaan palkasta maksimisumman 1 200 euroa vuodessa pyöräilyyn, hänen tarvitsee maksaa tuloista riippuen 430–690 euroa normaalia vähemmän veroa.

Ohjelmistofirmalla on sopimus Vapaus-nimisen polkupyöräyhtiön kanssa. Työntekijä voi vuokrata tai ostaa yhtiön kautta pyörän. Polkupyöräetua voi käyttää myös esimerkiksi kypärän hankintaan tai olemassa olevan pyörän vuosihuoltoon.

– Tämä systeemi on aika joustava, Lönnblad kehuu.

Niille, joilla polkupyörä jo on, työsuhdepolkupyöräedusta ei saane maksimaalista hyötyä. Valtiovalta on tarkoittanut edun ennen kaikkea uusien pyöräilijöiden kannustamiseen.

– Kyllähän olemassa olevan pyörän omistajatkin voisi ottaa tähän paremmin mukaan, Lönnblad pohtii.

Työnantaja voisi maksaa

Työnantajat voivat tarjota työsuhdepyöräedun joko palkan päälle, jolloin työnantaja kustantaa sen, tai pidättää se palkasta, jolloin työntekijä maksaa sen. Kummassakin tapauksessa polkupyöräetu on tuloverovapaata 1 200 euroon saakka vuodessa.

Työnantaja voi antaa omistamansa pyörän työntekijälle tai hankkia sen määräajaksi leasing-sopimuksella.

Lönnblad kertoo, että Baswaren kovimman luokan harrastajat eivät saa edulla unelmapyörää hankituksi.

– Kolmen vuoden leasing-sopimuksessa maksimihinta pyörälle on 4 000 euroa. Sillä ei saa ihan mitä tahansa pyörää.

Teksti: Janne Luotola
Kuva: Tiina Rannanjärvi