Google muutti aikanaan sen, miten puhutaan hakemisesta: siitä tuli googlaamista. Nyt kotimainen startup-yhtiö aikoo tehdä saman soittamiselle: tulevaisuudessa emme enää soita vaan kollaamme. Koll muistuttaa englannin kielen sanaa call eli soittaa.
Tarkoituksena on, että Kollin puhelusovelluksella ei tarvitse räplätä numeroilla eikä vastata tuntemattomille, vaan näytöllä näkyy aina soittajan profiili.
– Käyttötarkoituksia tälle on lukuisia. Lääkärit, rekrytoijat, postipakettien kuljettajat ja päiväkodin henkilökunta soittavat usein puheluita tuntemattomista numeroista, eivätkä siksi saa tavoiteltua henkilöä kiinni, perustaja, toimitusjohtaja Hannu Nissinen sanoo.
Esimerkiksi Applella ja Samsungilla on oma tietokantansa, jotka arvioivat välittömästi, mitkä soitot ovat huijauksia tai häiritseviä soittoja ja mitkä tarpeellisia. Jos samasta numerosta soitetaan usein ja eri numeroihin, ne ovat vaarassa tulla luokitelluksi roskasoitoiksi eikä puhelin päästä puhelua läpi.
Koll-sovellus poistaa ongelman, koska sovelluksella soittava henkilö tai yritys on aina tunnistettu etukäteen. Puhelut liikkuvat netin kautta salattuna päästä päähän, vähän kuin esimerkiksi Whatsappissa.
Puhelinnumero painuu unholaan
Kollissa käyttäjätunnus identifioi käyttäjän, joka tunnistautuu toistaiseksi sms-verifioinnilla ja tammikuussa alkaen mobiilivarmennuksella tai pankkitunnuksilla. Sijoittaja ja tekninen neuvonantaja Lasse Mikkonen vertaa käytön aloittamista Mobile Payhin.
– Se maksoi minulle vain sen vaivan, että latasin sovelluksen ja rekisteröidyin. Sen jälkeen se on säästänyt minulta valtavasti aikaa maksuasioissa.
Juuri ajan säästöllä Koll mainostaa sovellustaan. Kun vastaaja näkee heti puhelimestaan, onko puhelu tarpeellinen, hän vastaa heti tai hylkää puhelun.
Joulukuussa sovellukseen lisätään ominaisuus, jossa soiton hylkäävä käyttäjä voi lähettää soittajalle peukun, joka kertoo, oliko soitto ylipäänsä tarpeeton vai oliko hetki vain huono. Näin soittaja tietää, kannattaako yrittää tavoittaa myöhemmin uudelleen.
Käyttäjiä on nyt tuhansia
Kollilla on käyttäjiä joitakin tuhansia. Yhtiö pyrkii saavuttamaan alkuvaiheessa kymmeniätuhansia käyttäjiä, jotka keskittyisivät maantieteellisesti pienelle alueelle. Siten ihmisten välisiä kohtaamistilanteita tuntemattomien ihmisten kanssa tulee riittävästi ja sovellukselle tulisi käyttöä.
– Pankki voi esimerkiksi päättää, ettei se soita enää tuntemattomasta numerosta, koska heidän nimissään tehdään niin paljon huijaussoittoja. Se olisi aikamoinen palvelus asiakkaille, Nissinen visioi.
Nyt kerätään käyttäjiksi kriittistä massaa, ja ensi keväänä tarkoitus on lanseerata maksullinen versio. Se on tarkoitettu organisaatioille, jotka voivat lisätä omien työntekijöidensä profiilit sovellukseen. Henkilökohtaiset käyttäjätunnukset pysyvät ilmaisina.
Nissinen ja Mikkonen kertoivat sovelluksestaan Slush-tapahtumassa (tänään) Helsingissä. He ovat tapahtumassa hakemassa rahoitusta kasvuun vuoden päähän. Ensi kevääksi rahoitus on jo olemassa.
Kollissa on toistaiseksi neljä perustajaa ja kaksi täyspäiväistä työntekijää. Yksi rekrytointi on käynnissä. Ensimmäinen Koll-puhelu soitettiin tämän vuoden tammikuussa.
Teksti ja kuva: Janne Luotola