Insinööri-lehti

Kesäkisa 2016: tunnista logo

Tunnista kuvan ja vihjeiden avulla, minkä organisaation logo on kyseessä ja osallistu arvontaan.

Lähetä vastauksesi sähköisellä lomakkeella heinäkuun loppuun mennessä.

Oikein vastanneiden kesken arvotaan 150 euron arvoinen Verkkokauppa.com-lahjakortti. Lisäksi kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan viisi tuotepalkintoa. Arvonta on elokuussa ja voittajat julkaistaan Insinöörilehdessä 5/2016.

 

 

Logo 1:

Yritys syntyi 1990-luvun lopussa yhdistämällä voimaa ja nestettä. Sai taannoin kielteistä julkisuutta avokätisten palkitsemisjärjestelmiensä ansiosta.

 

 

Logo 2:

Entinen valtionyhtiö, jonka savutuksiin kuuluu muun muassa energiaa säästävän liekkisulatusmenetelmän kehittäminen. Yrityksellä on ollut suuria tuotantolaitoksia muun muassa Kokkolassa, Porissa, Harjavallassa ja Torniossa.

 

 

Logo 3:

Yritys on kasvanut ja kehittynyt 182 vuodessa tohmajärveläisestä sahasta kansainväliseksi monialayritykseksi.

 

 

 

 

Logo 4:

Tämän 18 jäsenliittonsa jäsenten ja suomalaisen teollisuuden puolustamiseen keskittyvän etujärjestön ainoa päätoiminen työntekijä on Insinööriliiton aktiiveille hyvin tuttu.

 

 

Logo 5:

Tämä elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö on perusolemukseltaan sähköinen.

 

 

 

Logo 6:

Yrityksen voi katsoa kääntäneen takkinsa. Vuonna 1950 perustetun yrityksen ensimmäiset tuotteet olivat käyttäjälleen haitallisia, nykyiset ovat hyvin urheilullisia.

 

 

Logo 7:

Lahdessa perustetun yrityksen nimi löytyy almanakasta. Alun perin puusepäntehtaana toiminut yritys on hieman Suomen tasavaltaa nuorempi.

 

 

 

Logo 8:

Yrityksen juuret ulottuvat 1800-luvun Tampereen seudulle. Yrityksen valmistamia tuotteita on ostajilla ollut muun muassa jaloissa, kädessä tai korvalla. Logo on yrityksen alkuajoilta.

 

 

Logo 9:

Yrityksellä on pitkät perinteet suomalaisessa metsäteollisuudessa. Yksi sen omistamista tehtaista löytyy UNESCOn Maailmanperintöluettelosta.

 

 

 

Logo 10:

Tällainen löytyy lähes jokaisesta Suomen kunnasta. Suomeen ensimmäiset tämän alan liikkeet perustettiin vuonna 1689 Turkuun ja Viipuriin.

 

 

 

Logo 11:

Tämä yhtiön perustamisesta on 50 vuotta. Se pysyi pystyssä vain 13 vuotta, mutta ehti jättää lähtemättömän jäljen suomalaiseen musiikkibisnekseen.

 

 

 

Logo 12:

Liikemerkki oli parin vuosikymmenen ajan tuttu maanteiden varsilta 1980-alkuun, jolloin tikkataulu vaihtui neliöksi.

 

 

 

Logo 13:

Norjalaisyhtiö on omalla alallaan yksi maailman suurista. Tuli suomalaisille tutuksi valtion tekemän yrityskaupan yhteydessä.

 

 

 

Logo 14:

Suomalaisyhtiö on maailman vanhin edelleen toimivista yhtiöistä alallaan. Perustettu vuonna 1923, nimi on matkan varrella vaihtunut toiseksi.

 

 

 

 

Logo 15:

Yritys on edelleen olemassa, mutta logoon törmäsi ennen vanhaan paljon useammin, kun se komisti muun muassa Sirkku- ja Pulmu-pakettien kylkiä.

 

 

 

Logo 16:

Logo on vaihtunut, mutta tämä valtion monopoli elää ja voi hyvin, vaikka sitä aika ajoin yritetään murtaa.

 

 

 

Logo 17:

Tämä keskus hoitaa eräitä valtion viranomaistehtäviä. Se tutkii ja tuottaa tietoa. Vesi ja ilma ovat muun muassa sen kiinnostuksen kohteina.

 

 

 

Logo 18: Yrityksen juuret ovat suomalaisella maaseudulla. Yrityksen alkuperäinen nimi oli viljalajike, nykyinen nimi varsinaissuomalainen kaupunki.

 

 

 

 

Logo 19:

Vuonna 1873 perustettu tuote on iältään Suomen toiseksi vanhin. Logon miekka voi kuvata vaikka sananvapautta.

 

 

 

 Logo 20:

Yrityksen osuva tunnuslause on ”Maalaa maailmasi”.

 

 

 

 

 

Logo 21:

Tämä yritys oli Suomen ensimmäinen laatuaan ja koko toimintansa ajan yksi suurimmista. Kovan kilpailijan logossa oli orava. Molempien nimi ja logo hävisivät vuoden 1995 fuusion seurauksena.