Koulutusjärjestelmässämme tytöt kansainvälistyvät poikia useammin.
Insinööri-lehti koulutus

Kansainvälisyys kasautuu tytöille

Kansainvälistymismahdollisuudet eivät ole koulutuksessa samalla tavalla kaikkien ulottuvilla, kertoo Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen (KTL) tutkija Taru Siekkisen tuore selvitys.

Selvityksessä tarkastellaan ensimmäistä kertaa kansainvälistymistä ja tasa-arvoa yhdessä kaikilla koulutusasteilla.

– Tasa-arvo on suomalaisen koulutusjärjestelmän perusta. Kansainvälinen kokemus tuo monia välttämättömiä taitoja, siksi mahdollisuus siihen tulisi olla tasavertaisesti kaikkien ulottuvilla, kertoo vastaava asiantuntija Anne Siltala CIMOsta.

– Kielitaidon ja kulttuurienvälisen osaamisen lisäksi kansainvälinen kokemus kasvattaa muun muassa joustavuutta, ongelmanratkaisutaitoja ja suvaitsevaisuutta. Sekä monikulttuurinen yhteiskunta että kilpailukyky tarvitsevat kansainvälistä osaamista, Siltala jatkaa.

Maalla tarjolla vähemmän kieliä

Selvityksen keskeisin tulos on, että tasa-arvoisissa kansainvälistymismahdollisuuksissa on vielä paljon kehittämistä, tiivistää tutkija Taru Siekkinen.

– Maaseutumaisten kuntien koulujen kielitarjonta on heikompaa kuin kaupungeissa, tytöt kansainvälistyvät kaikilla koulutusasteilla enemmän kuin pojat, ja sosioekonominen tausta vaikuttaa kansainvälistymiseen, joka myös kasautuu, Siekkinen sanoo.

Häviäjiä ovat pojat, alemmista sosiaaliryhmistä tulevat, erityistukea tarvitsevat, perheelliset opiskelijat ja maahanmuuttajat.

Korkeakoulutuksessa tasa-arvoiset mahdollisuudet toteutuvat selvityksen mukaan parhaiten. Vaihtopaikkoja on runsaasti tarjolla ulkomaisissa korkeakouluissa ja käytännössä kaikki halukkaat pääsevät vaihtoon.

– Tästä huolimatta alemmista sosioekonomisista taustoista lähtöisin olevat opiskelijat lähtevät muita harvemmin ulkomaille, vaikka Kelan opintotukea saa myös vaihto-opiskeluun, kertoo Siekkinen.

Selvityksen on tilannut Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO.