Veneen rakentaja Jorma Ponkalalle on tärkeää niin ympäristöystävällisyys kuin miellyttävä oleilu merellä.
– Kun kyseessä on aurinkosähkövene, niin ei synny hiilidioksidipäästöjä eivätkä öljyvahingotkaan ole mahdollisia, Ponkala sanoo.
– Ympäristökuormitus rajoittuu veneen materiaalien ja komponenttien valmistukseen.
Shalom-veneellä otetaan lämpö talteen: hukkalämmölle on käyttöä esimerkiksi suihkuveden lämmittämiseen. Veneessä on myös jäteveden puhdistuslaitos, jotta vettä voidaan käyttää uudelleen.
Jos kylmä yllättää, pellettikaminalla saadaan lisää lämpöä.
Jokainen yksityiskohta pohdittu tarkkaan
Veneen seinät on rakennettu kaareviksi, mikä antaa lisätilaa. Kun koko tila ei näy yhdellä silmäyksellä, tila näyttääkin suuremmalta.
Sisätilat hivelevät silmää. Kalustus on paitsi kaunista niin myös käytännöllistä. Pitkilläkään matkoilla ei tarvitse kärsiä ahtaudesta tai hankalasta arkitoimien pyörittämisestä niin kuin useilla muilla asuntoveneillä.
Kodinkoneet pakastimesta pesukoneeseen lisäävät matkustusmukavuutta. Pakastin ja jääkaappi on rakennettu tavallisiin kaappeihin. Pyykillä on oma kuivaustilansa.
Veneen suunnittelussa ja rakentamisessa on kulunut vuosikymmen ja liikkeelle sillä pääsee vuoden tai parin päästä. Mikä saa miehen käyttämään niin pitkän ajan yhteen veneeseen?
– Kilpailen itseni kanssa: minulla on omat tavoitteeni. Tekemisen kautta tullut osaaminen ei unohdu koskaan, Ponkala vastaa.
Lue lisää: Shalom-vene
Lue Shalom-veneestä ja Jorma Ponkalasta myös Uusi Insinööri -lehdestä.
Kuvat: Mari Männistö