Kun ambulanssi, paloauto tai poliisiauto lähestyy Saaristonkatua Oulussa, katuvalaistus kirkastuu automaattisesti. Oulun kaupunki kokeilee valaisujärjestelmää tiettävästi ensimmäisenä maailmassa.
– Juuri, kun otimme järjestelmän käyttöön, Kainuuntieltä Saaristonkadulle tuli hälytysajossa oleva ambulanssi ja huomasimme, että katuvalot kirkastuivat odotetulla tavalla. Emme ehtineet edes testata järjestelmää, kun jo todettiin, että se toimii, myhäilee Oulun kaupungin rakennuttajainsinööri Tommi Salo.
Salo vastaa kokeilussa katuvaloista. Kumppaniyritys Signify on toimittanut kaupungille langattoman valaistuksen ohjausjärjestelmän Interactin. Se on integroitu hälytysajoneuvojen liikennevaloetuusjärjestelmä Haliin, joka vaihtaa liikennevalot automaattisesti vihreäksi hälytysajoneuvolle.
Tavallisesti kokeilukadun ledivalaistuksen teho on päiväsaikaan 68 prosenttia maksimista. Pimeän laskeutuessa valaistus himmenee portaittain 34 prosenttiin.
– Valojen teho on valaistusluokkaansa nähden ylimitoitettu, joten käytännössä pimeän ajan teho vastaa noin 50 prosentin himmennystä, Salo kertoo.
Katuvalojen kirkastamisen tarkoituksena on turvallisuuden parantaminen. Saaristonkatu on vilkkaasti liikennöity, ja sillä kulkee ajoneuvojen lisäksi paljon jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.
Vihreät parantavat turvallisuutta
Ennen Hali-järjestelmän perustamista maassa sattui hälytysajoneuvoille noin kymmenen liikenneonnettomuutta vuosittain.
Niissä paikoissa, joissa Hali-järjestelmä on otettu käyttöön, ei ole sen jälkeen sattunut onnettomuuksia. Nykyään vuonna 2011 käyttöön otetun Halin piirissä on noin kolmannes maan liikennevaloista ja hälytysajoneuvoista eli noin 800 liikennevaloristeystä ja yli 400 hälytysajoneuvoa.
Interactin vaikutuksesta turvallisuuteen ei ole vielä dataa, koska kokeilu on ensimmäinen laatuaan. Kokeilu on alkanut, eikä sille ole määritelty loppua.
Säätömahdollisuuksia riittää
Valaistuksen älykäs säätäminen parantaa lisäksi viihtyvyyttä, sillä se vähentää valosaastetta, ja vähentää energian kulutusta.
Teknisesti ei ole esteitä sille, että valaistusta voitaisiin säätää myös ajoneuvojen, jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden mukaan. Kokeiluristeyksissä ei toistaiseksi ole tekniikkaa, jolla kävelijät tai pyöräilijät voidaan tunnistaa. Pyöräilijöitä ja kävelijöitä lasketaan kuitenkin muualla Oulussa muun muassa induktiosilmukoilla ja infrapuna-antureilla.
– Vielä ei ole ollut keskustelua, että tällainen toteutettaisiin Interactin ohjauksen yhteydessä, mutta valaistuksen kehittämisestä tullaan järjestämään työpajoja, ja aiheesta tulee varmasti keskustelua, kertoo Oulun kaupungin liikenneinsinööri Jani Koppelo.
Teksti: Janne Luotola
Kuva: Tomas Majewski