Emil Dewald nauttii baarissa teetä.
Dewald keksi aivoriihessä pelin kantavan idean.
Kieltolain aikaan ”kova tee” sisälsi alkoholia.
Insinööri-lehti

Etsivä narauttaa salakapakan

Salakapakka-peli vie pelaajan kieltolain aikaan. Virtuaalitodellisuus tekee sovelluksesta tavallista voimakkaamman kokemuksen.

Yle tilasi Metropolialta viime syksynä kokeellisen virtuaalitodellisuutta hyödyntävän kieltolain aikaan sijoittuvan mobiilipelin. Kädet olivat vapaat, ja liki 30 hengen porukan perustavan peli-idean keksi aivoriihessä insinööriopiskelija Emil Dewald.

– Miten olisi, jos pelaajan tehtävänä olisi löytää salakapakka, Dewald ehdotti.

Pelaaja ohjaa etsivää, joka saa tehtäväkseen kaivaa todisteita salakapakan olemassaolosta ja päästä huomaamatta ulos. Peli saatiin viime kuussa ladattavaksi Oculus -sovelluskauppaan. Ilmainen sovellus vaatii toimiakseen Samsung Gear VR -lasit ja riittävän tehokkaan Samsungin puhelimen.

– Virtuaalitodellisuuden kautta pääsee kirjaimellisesti kosketukseen kahvilan ja salakapakan kanssa. Ilman virtuaalitodellisuutta kokemus ei olisi niin immersiivinen.

Suurin osa pelintekijöistä oli eri alojen artisteja. Dewald oli porukan toinen koodaaja. Hän vastasi muun muassa virtuaalimaailman hahmojen käyttäytymisestä ja fysiikasta eli hahmojen liikkumisesta ja esimerkiksi esineisiin tarttumisesta.

– Oli todella haastavaa saada heitosta luonteva eli saada esine lentämään samaan suuntaan kuin mihin käsi liikkuu, Dewald kertoo.

Virtuaalitodellisuus kehittyy

Virtuaalitodellisuudesta on puhuttu jo pitkään, mutta se ei ole vieläkään yleisessä käytössä. Kuluttajien ulottuville sen uskotaan tulevan mobiili-vr-sovellusten kautta, sillä puhelin on liki jokaisella ihmisellä. Samsungin puhelimeen liitettävät ohjaimet tekevät teknologiasta kohtuullisen helposti saavutettavan.

– Vr-peleillä on ollut rocky road. Nyt kun ohjain on mukana, tulevaisuus näyttää paljon paremmalta.

Silmille tulevan näytön lisäksi teknologiaan kuuluu kädessä pidettävät ohjaimet. Niillä käyttäjä pystyy tarttumaan esineisiin virtuaalimaailmassa ja liikkumaan paikasta toiseen.

– Kyllä tästä tulee jossain vaiheessa kaikkien saatavilla oleva media.

Dewald pitää virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia lähes rajattomina. Puhelimen ja lasien avulla voi myös yhdistää informaatiota ympäristöön eli luoda lisättyä todellisuutta, kuten Pokémon Gossa. Sillä on pelien lisäksi käyttöä opetuksessa ja työelämässä.

Kieltolaki inspiroi

Peli sijoittuu vuosiin 1919–1932, jolloin alkoholi oli Suomessa laitonta.

– Kieltolaista on tehty fantastinen aikakausi varsinkin Amerikassa.

Peliä varten ryhmä teki paljon taustatyötä. Tarinasta tehtiin mahdollisimman totuudenmukainen mutta samalla viihteellinen.

– Kaikki eivät katutasossa tiedä, että kellarissa on salakapakka. Alakerrassa ihmiset juovat avoimesti viiniä ja käyttäytyvät sen mukaisesti.

Dewald etsii kesäksi pelialan työtä ja aikoo valmistua Metropoliasta vuoden lopulla.

– Haluan perustaa oman pelifirman, kun olen valmis siihen, hän suunnittelee.

Teksti ja kuvat: Janne Luotola, Insinööriliitto