Aranda pitenee seitsemän metrin jatkolohkolla.
Insinööri-lehti

Ensimmäistä akkukäyttöistä laivaa kootaan

Merentutkimusalus Arandasta tulee ensimmäinen Suomessa valmistettu hybridilaiva, joka etenee tarvittaessa akkujen avulla.

Rauman telakalla lepää kaksi laivanpuolikasta, merentutkimusalus Arandan keula ja perä. Peruskorjaukseen tullut laiva pitenee jatkolohkolla.

Samalla laivaan tulee sähköpropulsio. Se on tavallista tekniikkaa laivoissa, mutta energia tuotetaan yleensä dieselmoottoreilla. Aranda saa dieselkoneen lisäksi akuston ja vetyä käyttävän polttokennon.

– Molemmat liittyvät laivan värähtely- ja melutason hallintaan, koska uusien vedenalaisen ekosysteemin moninaisuutta havainnoivien akustisten tutkimuslaitteiden käyttö edellyttää matalaa melutasoa, sanoo Suomen ympäristökeskuksen Syken projektipäällikkö Jukka Pajala.

Protaconin toimittaman sähköpropulsion ja propulsioohjauksen testaukset alkavat lähiaikoina ja asennukset loka-marraskuun aikana. Akuston valmistaa Corvus Energy Storage, ja se on osa Protaconin kokonaispakettia.

Peruskorjaus alkoi heinäkuun lopussa, ja Rauma Marine Constructions luovutetaan Suomen ympäristökeskus Sykelle helmikuussa.

Etenee hiljaa

Akuston kapasiteetti on alussa 200 kilowattituntia, ja se voidaan kasvattaa myöhemmin kahteentuhanteen kilowattituntiin. Propulsion kokonaisteho on kolme megawattia.

– Akustosta tulee aluksi pienitehoinen propulsiotehoon verrattuna. Se sopii kuitenkin tutkimuskäyttöön, jolloin laiva ajaa mahdollisimman hiljaa, sanoo Rauma Marine Constructionsin sähkösuunnittelupäällikkö Marko Paloluoto.

Virta akkuihin tulee dieselmoottorin pyörittämästä generaattorista, polttokennosta tai satamassa maakaapelista. Akusto voi vähentää polttoaineenkulutusta, koska generaattoria voidaan pyörittää aina parhaalla hyötysuhteella ja varastoida yli tuotettava energia.

Polttokennon teho on 160 kilowattia. Protolaitteessa vetyä on mukana alle sata kiloa.

Suomi seuraa maailmaa

Maailmalla propulsioakustoja on asennettu muun muassa Scandlinesin autolautoille. Rauma Marine Constructions on seurannut akkutekniikan ja -ratkaisujen kehitystä.

– Nyt saamme olla vihdoin toteuttamassa omatoimisesti hybridipropulsiota, Paloluoto kertoo.

Tulevaisuudessa akkujen odotetaan tulevan yhä useammin lisävoimanlähteeksi suuriin laivoihin. Protaconilla ei ole toistaiseksi muita vastaavia akkutilauksia.

Aranda on vuonna 1989 valmistunut jäävahvistettu tutkimusalus, joka soveltuu monitieteelliseen, ympärivuotiseen merentutkimukseen.

Laiva pitenee korjauksessa 59 metristä 66:een. Laivalla työskentelevien tutkijoiden määrä kasvaa 25:stä 30:een. Miehistöön kuuluu 13 henkeä.

Teksti: Janne Luotola, Insinööriliitto
Kuva: Protacon