Yhteiskäyttöauto odottaa käyttäjää tien reunalla Helsingissä.
Insinööri-lehti talous

Bensan hinta puoltaa yhteiskäyttöautoja

Ajamisen kustannusten epävarmuus tekee auton vuokraamisesta entistä houkuttelevampaa.

Polttoainelitran hinta nousi jo viime syksynä paikoin yli kahden euron litralta. Nyt inflaatiota on kiihdyttänyt epävarmuus, joka johtuu ainakin osittain Ukrainan sodasta. Se saa ihmiset miettimään arjen liikkumista.

Yksi vaihtoehto on jakaa liikkuminen lihasvoimin, julkisella liikenteellä ja vuokra- tai yhteiskäyttöautolla tehtäviin matkoihin.

– Uuden auton ostaja joutuu pähkäilemään, kulkeeko auto bensalla, dieselillä, kaasulla vai sähköllä, mutta yhteiskäyttöautoilijan ei tarvitse ennustaa energian hintaa, tiivistää Omagon toimitusjohtaja Joel Virpi.

– Mitä epävarmempaa autoilun kustannukset ovat, sitä enemmän on ihmisiä, jotka haluavat nauttia autoilun hyvistä puolista ilman että tarvitsee kantaa vastuuta siihen liittyvistä velvoitteista.

Inflaatio iskee myös yhteiskäyttöpalveluihin, sillä polttoaineen kallistuminen pitää siirtää hintoihin. Omagolla tuntiperusteinen vuokrahinta perustuu vanhastaan vain aikaan, mutta 18. huhtikuuta alkaen tuntihintaan lisätään kilometriperusteinen maksu.

Ala kasvaa nopeasti

Omago on yksi useista Suomessa toimivista yhteiskäyttöautojen vuokraajista. Liikevaihdoltaan yritys on markkinoiden suurimpia.

Omago on kasvanut nopeasti. Kolme vuotta sitten yhtiöllä oli kolme autoa. Siitä autojen määrä on kasvanut noin kahteen sataan autoon, ja vuoden loppuun mennessä määrä on noin 300.

– Ukrainan tilanne ei varsinaisesti nopeuta autotoimituksia. Kasvusta tulee voimakas, mutta kuinka voimakas, se ei ole täysin meidän käsissämme, Virpi sanoo.

Yhteiskäyttöautojen määrästä Suomessa ei ole tilastoja. Osittain se johtuu määrittelemisen vaikeudesta. Tavallaan kaikki vuokra-autot ovat yhteiskäyttöautoja, vaikka yleensä termillä tarkoitetaan lyhytaikaiseen käyttöön vuokrattavia autoja ja vertaisvuokrausta.

Yhteiskäyttöautoja tarjoavia palveluita ovat Omagon lisäksi ainakin 24go, 24rent, Blox Car, City Car Club ja Gomore. Niiden hinnoittelumallit ja konseptit eroavat hieman toisistaan. Esimerkiksi Blox Carin ja Gomoren kautta tavallinen autonomistaja voi vuokrata oman autonsa muille. Auton omistaja määrittää itse auton hinnan.

Kaupunki kannustaa

Helsinki kannustaa autojen vähentämistä kaupunkialueella. Uudet taloyhtiöt saavat lievennystä rakennettavien pysäköintipaikkojen määrästä, jos ne tarjoavat asukkaille yhteiskäyttöauton. Esimerkiksi Triplaan rakennetussa taloyhtiössä on käytössä Gomoren autoja.

Lisäksi kadulta noudettavilla alueautoilla on pysäköintilupa kaikilla aluepysäköintialueilla, mikä tekee palvelun käyttäjälle pysäköinnistä käytännössä ilmaista.

Yhteiskäyttöautoissa on useita käyttövoimia, mutta sähköautot yleistyvät.

– Ne sopivat etenkin kaupunkiautoiluun, koska autot ovat aina valmiiksi latauksessa, kun ne ovat pysäköitynä latauspisteeseen.

Myös yritykset hankkivat toimitiloihinsa yhteiskäyttöautoja.

Moni menee nurin

Yhteiskäyttöautot sopivat kaupungissa asuville ihmisille, jotka pystyvät korvaamaan osan automatkoista julkisella liikenteellä tai muulla kulkutavalla.

Vaikka tarvetta palvelulle on, moni yritys menee nurin. Suomessa on lopettanut esimerkiksi Drivenow, jossa OP-pankki oli mukana. Lisäksi Ekorent vuokrasi sähköautoja, mutta yritys on joutunut muuttamaan palveluaan.

Myös perinteisillä vuokra-autoja välittävillä palveluilla on ollut korona-ajan vuoksi vaikeuksia. Hertz hakeutui yrityssaneeraukseen vuonna 2020, mutta sen Euroopan toiminnot säilyivät.

Teksti ja kuva: Janne Luotola

20.4. korjattu: Omago ei ole suurin mutta suurimpia toimijoita markkinoilla. Autonomistaja ei voi vuokrata omaa autoaan 24rentin kautta.