Insinööri tarttui työpaikkaan toisessa kaupungissa, kun vuoden olemassa ollut liikkuvuusavustus loivensi pitkän matkan kuluja.
Säynätsalossa Jyväskylässä asuva logistiikkainsinööri Tomi Hilli punnitsi alkusyksystä, ottaako töitä vastaan Savonlinnasta. Tarjottu tuotekehitysinsinöörin tehtävä Savox Communicationsilla houkutteli, mutta työmatkaa yhteen suuntaan kertyy 226 kilometriä. Autossa joutuu kerralla istumaan vähän yli kolme tuntia.
Hilli päätti ottaa työn vastaan. Päätöstä siivitti vuoden 2018 alusta lähtien haettavissa ollut liikkuvuusavustus, jota maksetaan työttömille uuden työpaikan vastaanottamiseksi. Jos avustusta ei olisi ollut, valinta olisi ollut vaikea.
– Se olisi ollut siinä ja siinä. Olisin ainakin miettinyt pidempään, Hilli arvioi.
Tehtäväänsä tuotekehitysinsinöörinä Hilli on tyytyväinen. Savox kehittää kommunikaatiojärjestelmiä, joiden testaus- ja tuotehallintapuolesta hän vastaa. Tehtävä sopii hänen osaamiseensa täydellisesti, sillä hän teki vastaavanlaisia hommia Nokialla 17 vuotta ennen kuin työt loppuivat.
Hilli jäi työttömäksi joulukuussa 2017, kun Nokian jälkeinen määräainen työsuhde Pasramilla päättyi. Työttömäksi jäätyään hän kävi 3d-mallintamisen kurssin työvoimapoliittisena koulutuksena ja syyskuussa hän lähti Savoxille vakituiseen työsuhteeseen.
Kakkosasunto vaati rahaa
Työmatka on niin pitkä, että normaalisti Hilli jää työviikoksi Savonlinnaan. Hän löysi mieluisan vuokra-asunnon parin kilometrin päästä työpaikasta. Liikkuvuusavustuksella pääsi kakkosasunnon hankinnassa alkuun.
– Takuuvuokrahan pitää maksaa, Hilli huomauttaa.
Säynätsaloon hän jää niin usein kuin pystyy, sillä siellä asuu koko muu perhe: avovaimo ja kaksi lasta.
Hilli pitää itseään oululaisena syntyperänsä perusteella, mutta hän on asunut Säynätsalossa vuodesta 2003 lähtien. Keski-Suomeen hän on juurtunut perheensä kanssa eikä siksi muuttaisi pysyvästi Savonlinnaan.
Osa asiakkaista on Jyväskylässä, joten välillä Hilli pystyy jäämään kotiinsa etätöihin. Etäpäiviä hän tekee muutaman kuukaudessa.
Avustus kasvattaa työllisyyttä
Liikkuvuusavustuksen tarkoitus on kasvattaa työllisyyttä. Hilli pitää avustusta tavoitteen kannalta tarpeellisena. Avustuksen määrä on yhtä suuri kuin peruspäiväraha.
– Se on riittävän suuri, mutta sitä saisi olla pidemmän aikaa, Hilli tuumii.
Insinööri pitää avustuksen hakemista helppona. Kaiken saa hoidettua sähköisesti, ja päätös myöntämisestä tuli ainakin hänelle nopeasti.
– Kun tiesin, että rahaa oli tulossa, odottamisesta ei ollut vaivaa.
Kela alkoi myöntää liikkuvuusavustusta viime vuoden tammikuun alusta lähtien. Sitä voidaan maksaa, jos työtön ottaa vastaan vähintään kaksi kuukautta kestävän työn, jossa päivittäinen työmatka kestää yli kolme tuntia. Avustusta voidaan myöntää myös koulutuksen ajalta ja työn takia muuttamisen takia.
Suurin osa Insinööriliiton jäsenistä saa avustuksen työttömyyskassan kautta. IAET-kassa maksoi viime vuonna liikkuvuusavustusta yhteensä 227 jäsenelle, joista 54 oli Insinööriliiton jäseniä.
Insinööri-lehti sai useilta insinööreiltä kommentteja liikkuvuusavustuksesta. Osa huomioista oli kriittisiä. Yhden jäsenen avustus perittiin jälkikäteen takaisin, koska työnantaja oli purkanut työsuhteen koeaikana.
Teksti: Janne Luotola, InsinööriliittoKuva maantiestä: Frugan / Mostphotos
Kuva Savonlinnasta: Eugene Sergeev / Mostphotos
8.1. lisätty lause: Suurin osa Insinööriliiton jäsenistä saa avustuksen työttömyyskassan kautta.