Matkustajien porrastaminen satamissa vähentää ruuhkia.
Älypuhelinsovellus seuraa bluetooth-majakalla, mistä ja minne matkustaja kulkee.
Suomalaisten liikkeet Tallinnan satamasta piirtyvät kartalle.
Insinööri-lehti

Älypalvelut sujuvoittavat matkaa Tallinnaan

Digitaaliset palvelut voivat helpottaa matkaa Helsingin ja Tallinnan välillä sekä tuoda insinööreille töitä.

Forum Virium on suunnitellut ja kokeillut älytoimintoja, jotka tehostavat liikennettä ja lisäävät matkustamisen mukavuutta. Vaikka toiminnot ovat automaattisia, ne eivät vähennä työpaikkoja.

– Uusien palveluiden ja olemassa olevien palveluiden kehittäminen tuo työpaikkoja enemmän kuin kadottaa, ennustaa Helsingin kehitysyhtiön Forum Viriumin projektisuunnittelija, insinööri Ville Nousiainen.

Veloitus automatisoituu

Raitiovaunumatkustajan ei tarvitse tulevaisuudessa näyttää matkakorttia lukulaitteelle, sillä bluetooth-majakoiden ja älypuhelinsovelluksen avulla matkalippu voidaan veloittaa matkustajalta automaattisesti.

– Kun laiva saapuu satamaan, ruuhka on mieletön. Sovelluksen avulla päästäisiin lippujen hankintajonosta eroon, Nousiainen sanoo.

Hands free -sovellusta on kokeiltu helsinkiläisessä raitiovaunussa melkein kuukauden ajan. Toistaiseksi virolaisen Jiffi-yhtiön kehittämä sovellus kerää vasta tietoa, mistä matkustaja tulee kyytiin ja missä hän jää pois.

Myöhemmin HSL voi lisätä sovellukseen mahdollisuuden maksaa matkalipun automaattisesti. Lisäksi liikenneoperaattori voi kerätä tietoa matkustajien liikkeistä, mikä helpottaa joukkoliikenteen suunnittelua.

Alennukset ohjaavat

Matkustajien liikkumista selvitettiin Viron Telian luovuttamien tietojen perusteella Helsingissä ja Tallinnassa kolmen kuukauden ajan. Hankkeessa hahmoteltiin palveluja, jotka hyödyntäisivät tietoa ihmisten liikkeistä.

– Jos tulet satamaan ennen ruuhka-aikaa, saat kahvista alennusta laivalla, Nousiainen havainnollistaa.

Hankkeessa kehitettiin myös konsepteja, joilla liikennettä voidaan sujuvoittaa satamissa. Rekkaliikenteen ruuhkia ja tarpeetonta jonottamista voidaan ehkäistä autokohtaisilla ohjeilla. Rekat voivat seistä esimerkiksi Kehä III:n takana ja saada porrastetut aikataulut satamaan saapumiselle.

Liikennepalveluiden ohella HSL:n matkakortti linkitettiin Coreorient -yhtiön älykonttiin Saukonpaaden alueella Jätkäsaaressa. Asukkaat saivat lainata kontista matkakortilla esimerkiksi painepesurin tai tavarapyörän. Kokeilun aikana konttia käytettiin keskimäärin kerran päivässä, ja nyt palvelulle suunnitellaan kaupallista jatkoa. Kokeiluita jatketaan syksyllä.

Nousiainen uskoo, että hankkeessa pilotoiduista konsepteista kehittyy liiketoimintaa. Forum Viriumin ohjaamaan Finest Smart Mobility -hankkeeseen ovat osallistuneet WSP, Flou Analytics, Community Constructor, Jiffi, Positium ja GoSwift.

Teksti: Janne Luotola, Insinööriliitto
Kuva satamasta: Antti Pulkkinen, Finest Mobility -hanke
Kuvat raitiovaunusta ja sovelluksesta: Forum Virium Helsinki