Gergely Horvath esittelee Twinswheelin kuljetusrobotteja.
City M vie sivusuunnassa pyörätuolilla liikkuvan ihmisen verran tilaa.
Insinööri-lehti tekniikka

Paketit saapuvat ovelle pikkurobotilla

Kuljetusrobotit kulkevat Helsingissä jalkakäytävällä ja ilmoittavat tulostaan tekstiviestillä.

Ruoholahdessa on avautunut uudenlainen lähijakelukeskus. Rekat tuovat paketit keskukseen, josta kuljetusrobotit toimittavat ne vastaanottajien lähiovelle.

Saksalainen kuljetusyhtiö DB Schenker on toimittanut Helsingissä jo satoja paketteja kuljetusrobotilla. Ranskalaisen Twinswheelin kuljetusrobotit toimivat lähes täysin itsenäisesti. Niitä operoi ranskalainen yhtiö Lmad.

Lmadilla on Helsingissä käytössä Twinswheelin City L- ja City M-mallit, joista isompaan mahtuu 25 ja pienempään kuusi pakettia. Robotit kulkevat kuusi kilometriä tunnissa.

– Ne mahtuvat samoihin paikkoihin kuin pyörätuolilla liikkuva ihminen ja pääsevät samoihin paikkoihin, Lmadin perustaja Gergely Horvath kertoo.

Robotti odottaa 10 minuuttia

Operaattori hioo kuljetusrobottien palvelun yksityiskohtia. Robotit ilmoittavat paketin saapumisesta asiakkaalle noin tuntia ennen toimitusta tekstiviestillä. Kun robotti tulee valittuun paikkaan kadulla, robotti odottaa vastaanottajaa enintään kymmenestä viiteentoista minuuttiin.

– Kymmenenkin minuuttia useimmiten riittää. Jos henkilö ei pysty vastaanottamaan pakettia, hän voi siirtää toimitusta myöhemmäksi, Horvath tarkentaa.

Lmad operoi maailmalla useiden valmistajien kuljetusroboteilla. Palveluiden kehitystä vaikeuttaa se, että kaikki valmistajat eivät ole valmiita avaamaan algoritmejaan edes operaattorille. Jotkin ovat, ja se antaa mahdollisuuden kehittää yhdessä palveluita.

– Ranskassa kuljetusrobottien kamerat toimivat paitsi ohjaamisessa myös valvontakameroina, Horvath kertoo.

Kuljetusrobotteja voi kuvailla liikkuviksi pakettiautomaateiksi. Erona tavallisiin pakettiautomaatteihin on myös se, että samaan kuljetusrobottiin voidaan pakata eri kuljetusyhtiöiden lähetyksiä.

Lupaus on myöhästynyt

Lähijakelukeskus on osa Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Viriumin Disco-hanketta. Sen tarkoituksena on kehittää kaupunkitilan joustavaa käyttöä, ja viimeisen mailin tai viimeisen kilometrin kuljetukset ovat osa sitä.

Visiona on, että kaupungeissa ei tarvitse ajaa isoilla, meluisilla ja saastuttavilla ajoneuvoilla, ja samalla paketit saadaan toimitettua keskusten sijaan suoraan kotiovelle.

Viimeisen kilometrin palveluita on ennustettu pitkään. Vieläkään Ruoholahden kokeilussa ei ole kysymys kaupallisesta palvelusta vaan kokeilusta, joka pyörii Euroopan unionin tukemana.

Horvathin mielestä Eurooppa on kuljetusrobottien kehityksessä jälkijunassa esimerkiksi Kiinaan nähden.

– Robottikuljetusten pitäisi olla tavoitteen mukaan markkinoilla jo vuonna 2025, mutta se ei näytä kovin realistiselta.

Toimintamallit muuttuvat nopeasti

Operaattorina Lmad on tehnyt kehitystyötä useiden yhtiöiden kanssa eri Euroopan maissa. Yhtiö aloitti lähialueen logistiikan kokeilut Nokian tehtailla Ranskassa.

Horvarth myöntää, että muun muassa Alepan käytössä olevilla Starship Technologiesin kuljetusroboteilla on enemmän käyttökokemusta kuin heillä. Toisaalta Twinswheelillä on monipuolisemmat laitteet, joten ne pystyvät aikanaan parempaan tarkkuuteen.

Lmad on tehnyt aiemmin kehitystyötä myös kotimaisen Gim-roboticsin kanssa, mutta kotimainen yhtiö erikoistui myöhemmin muihin käyttötarkoituksiin.

Robotit ovat vielä kehitysasteella. Sekä komponentit että niiden ohjelmistot kehittyvät niin nopeasti, että ne ovat Horvathin mukaan päivitettävä puolentoista vuoden välein. Lisäksi ne ovat vielä kalliita.

– Tavoitteena on saada niiden hinta jonakin päivänä tavallisen kuljetusvaunun luokkaan.

Teksti ja kuvat: Janne Luotola