85 prosenttia 16–89-vuotiaasta väestöstä käytti internetiä. 75–89-vuotiaista 27 prosenttia oli netin käyttäjiä. Heidän määränsä on kasvanut kymmeniä prosentteja vuosittain. Suomalaiset käyttävät nettiä asioiden hoitoon, tiedon hakuun ja viestintään. Ostoksia tai tilauksia oli internetin kautta viimeisten kolmen kuukauden aikana tehnyt 44 prosenttia väestöstä. Myös mediaa seurataan yleisesti netin kautta.Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö tutkimuksesta.
Viimeisten kolmen kuukauden aikana internettiä käyttäneiden osuus 16–74-vuotiaista nousi vuonna 2013 kahdella prosenttiyksiköllä 92 prosenttiin. Yleistyminen jatkuu lähinnä vanhemmissa ikäryhmissä, sillä melkein kaikki alle 55-vuotiaat jo käyttävät nettiä.
Tutkimuksen vanhimmasta ikäryhmästä 75–89-vuotiaista 27 prosenttia oli netin käyttäjiä. Matkapuhelin on yleistynyt vanhimmassa ikäryhmässä nopeasti; enää yksi seitsemästä oli ilman matkapuhelinta. Älypuhelin oli sen sijaan vain viidellä prosentilla 75–89-vuotiaista, kun sellainen oli 56 prosentilla koko väestöstä.Tutkimuksen otoksen yläikäraja nostettiin 74 vuodesta 89 vuoteen vuonna 2013. Koko 16–89-vuotiaasta väestöstä internetiä käytti 85 prosenttia.
Euroopan maista vain muissa Pohjoismaissa sekä Alankomaissa ja Luxembourgissa internetin käyttö on yleisempää kuin Suomessa.
Internetin käyttö on yleisimmin erilaisten asioiden hoitoa, viestintää, tiedonhakua ja medioiden seuraamista. Yleisin käyttötapa oli pankkiasioiden hoitaminen, jota oli viimeisten kolmen kuukauden aikana tehnyt 79 prosenttia 16–89-vuotiaista. Ostoksia tai tilauksia oli internetin kautta tehnyt viimeisten kolmen kuukauden aikana 44 prosenttia. Verkkokaupan kasvu on kuitenkin hidastunut. Myös viranomaisten ja muiden julkisten palvelujen kanssa asioidaan paljon internetin kautta. Täytetyn lomakkeen viranomaisille tai muille julkisten palvelujen tarjoajille oli lähettänyt 47 prosenttia väestöstä.
Sähköpostia oli käyttänyt viimeisten kolmen kuukauden aikana 77 prosenttia suomalaisista. Yli kolmannes suomalaisista lähettää tai lukee sähköpostia päivittäin tai lähes päivittäin. Myös yhteisöpalvelut ovat pitkälti viestintää. Yhteisöpalveluja seuraavien osuus nousi kaksi prosenttiyksikköä 51 prosenttiin.
Internetiä käytetään paljon median seuraamiseen. Peräti 59 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista oli vuonna 2013 katsonut televisioyhtiöiden netti-tv-palveluita viimeisten kolmen kuukauden aikana.Youtubea ja vastaavia videopalveluja, joihin ihmiset voivat ladata omia videoitaan, oli katsonut 60 prosenttia.