Insinööri-lehti

Insinööriliitto varoittaa insinöörien liikakoulutuksesta

Talouden käänne on käynnistänyt keskustelun tekniikan alan koulutuspaikkojen lisäämisestä. Muun muassa Turun ammattikorkeakoulu reagoi alueen positiiviseen rakennemuutokseen nostamalla viime vuonna tekniikan alan aloituspaikkoja 200:lla.

Insinööriliiton mielestä tarvetta koulutuspaikkojen lisäämiseen ei ole. Maassa on edelleen viitisen tuhatta työtöntä insinööriä eli saman verran kuin niitä valmistuu vuosittain. Tekniikan alan äkillisiin kysyntäpiikkeihin vastataan parhaiten järjestämällä työttömille insinööreille muuntokoulutusta, ei kaavamaisella aloituspaikkojen lisäämisellä.

– Suomessa koulutetaan jo nyt tarpeeseen nähden liikaa insinöörejä, etenkin jos ministeriön tavoitteeksi asettama ammattikorkeakoulujen läpäisyasteen nosto onnistuu. On ilmeinen vaara, että seuraavalla vuosikymmenellä Suomessa valmistuu insinöörejä suoraan työttömyyskortistoon, puheenjohtaja Samu Salo sanoo.

Salo nosti insinöörien liikakoulutuksen esiin Insinööriliiton järjestöjohdon neuvottelupäivillä tänään Turussa. Hänen mukaansa asia on ajankohtainen etenkin Varsinais-Suomessa, missä Turun telakan risteilijätilaukset ja Uudenkaupungin autotuotanto ovat parantaneet työllisyystilannetta.

Salon mukaan työpaikkojen kasvun varjoon ovat jääneet olemassa olevat työttömät. Pelkästään Varsinais-Suomessa oli marraskuussa lähes 500 insinööriä työttömänä. Luku on neljänneksi suurin ely-keskusalueista.

– Insinöörien liikakoulutus on yhteiskunnan varojen haaskaamista. Monella työttömällä insinöörillä on jo valmiiksi perustaidot, joista voi räätälöidyllä muuntokoulutuksella nopeasti ja tehokkaasti kouluttaa osaajia alueen elinkeinoelämän tarpeisiin, Salo sanoo.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut tavoitteeksi, että ammattikorkeakoulujen läpäisyprosentti saadaan nykyistä korkeammaksi. Julkilausuttu tavoite on 75 prosenttia, kun läpäisy on nyt noin 60.

– Tavoite on ilman muuta kannatettava, mutta se vaatii ammattikorkeakoulujen rahoituksen lisäämistä ja panostamista muun muassa opinto-ohjaukseen. Kun läpäisyaste paranee, aloituspaikkojen määrää on pienenettävä tuntuvasti liikakoulutuksen välttämiseksi, Salo sanoo.