Insinööri-lehti

Yhdellä lipulla Suomeen

Kuvittele hetken, että olet berliiniläinen työntekijä. Sinulla on juuri alkamassa loma etkä tiedä, mitä tekisit. Kahdelle kaverillesi on tullut matkaesteitä, ja he tarjoavat lomamatkansa lippuja sinulle. Toisella on lippu Suomeen, toisella pino lippuja sinne tänne, josta viimeinen jokin lauttalippu Helsinkiin. Kumman valitsisit?

Minä valitsisin mieluiten lipun Suomeen, vaikka loppujen lopuksi kumpikin vaihtoehto taitaisi johtaa samaan paikaan.

Matkailualaa edistävä Visit Finland laati raportin, miten Suomeen pääsee maata tai meritietä pitkin eri puolilta Eurooppaa. Vaihtoehtoisia, lentämisen välttäviä reittejä läntisistä maista on monia, tosin ne ovat tavallisen eurooppalaisen näkökulmasta vaivalloisia ja hitaita.

Suomeen pääsee länsimaista pääosin seuraavia reittejä: maata pitkin Tromssasta Rovaniemelle ja Haaparannasta Tornioon, merta pitkin Uumajasta Vaasaan, Tukholmasta Turkuun ja Helsinkiin sekä Travemündestä ja Tallinnasta Helsinkiin.

Matkailu toisi rahaa ja työpaikkoja.

Rautatieyhteydet etelästä Tallinnaan ovat teoreettisia, koska rata kiemurtelee ja matka pitää taittaa useassa osassa. Linja-auto kulkee välimatkat Baltian läpi sujuvammin. Berliinistä ja Hampurista sentään pääsee suoralla junalla Tukholmaan asti.

Selvityksen tarkoituksena on pohtia keinoja, joilla maan houkuttelevuutta kestävänä matkakohteena voidaan parantaa. Matkailun lisääntyminen toisi maahan rahaa ja työpaikkoja.

Toisaalta liikkuvat ne junat toiseenkin suuntaan: jos kotimaan saavutettavuus paranee, täältä pääsee entistä kätevämmin ulkomaille lomailemaan. Asumme ehkä maailman onnellisimmassa maassa, mutta ei niin onnellisessa, etteikö välillä tekisi hyvää käydä tuulettumassa.

Siitä emme pääse mihinkään, että tulipa Suomeen mistä tahansa, elämme pussinperällä. Sen sijaan aikataulujen yhdistämisessä muiden maiden aikatauluihin ja lippujärjestelmiin ei välttämättä vaadita infran parannusta, mutta sen avulla maa voi näyttäytyä matkakohteena huomattavasti saavutettavampana. Tämä ei ole yksittäisen matkailuyrittäjän tehtävä, vaan tässä tarvitaan kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä ja jonkin verran teknistä suunnittelua.

Juna- ja bussimatkustaja on todennäköisesti tyytyväisempi, jos hän saa yhden lipun esimerkiksi Varsovasta Helsinkiin sen sijaan, että hänen pitää yhdistellä sama reissu matkan varren pääkaupunkien välisistä yksitäisistä välimatkoista.

Matkan voi toki tuotteistaa lyhyemmiksi etapeiksi aikatauluineen ja hotelleineen. Jos lomalainen ei halua istuskella koko matkaa auton kyydissä vaan pysähdellä välillä, välipäivien majoitukset ja ajanvieton voi sitoa samaan matkavaraukseen. Pakettimatka ei ole uusi idea, sillä esimerkiksi ruotsinlaivojen yhteydessä voi valita samalla hotellin. Niin ikään Keski-Euroopassa matkaava on saanut totuttautua siihen, että esimerkiksi Deutsche Bahnin sivuilta onnistuvat lippuostot monen muun maan sisäiseen liikenteeseen.

Lippujärjestelmän kehittämisen päälle toivon VR:n vielä toteuttavan viimevuotisen aprillipilansa, sauna- ja kylpylävaunun. Taannoisessa tv-ohjelmassa Maailman kauneimmat junareitit näytettiin englanninkieliselle yleisölle, kuinka talvisen junan ikkunasta avautuu valkoinen järvi- ja metsämaisema. Sitä kelpaisi ihmetellä raiteita kolistelevan paljun ikkunasta, eikä haittaisi, vaikka juna on vähän hidas.

Janne Luotola
Insinööriliiton tiedottaja