Insinööri-lehti

Markkinoiva insinööri – todellisuutta vai utopiaa?

Suuren yleisön keskuudessa elää vahvana ajatus, että insinööristä ja markkinoinnista ei voi puhua samana päivänä, koska insinööristä ei vaan ole markkinointi- tai myyntimieheksi. Näin väitetään, mutta onko insinööri todellakin huono markkinoimaan?

Meihin suomalaisiin on sisäänrakennettu vaatimattomuus. Omista saavutuksista ja osaamisista ei pidä huudella, saatikka niillä leveillä. Mutta mikä estää tuomasta omaa osaamistaan esille? Jos osaa jonkun asian hyvin tai jopa loistavasti, miksei sitä saisi sanoa ääneen? Onko aivan pakko olla aina niin vaatimaton?

Teoriassa insinööri kyllä osaa puhua oman työnsä puolesta. Omien aivojensa ja kättensä tuotoksesta on kyse. Ehkä suurempi ongelma onkin se, miten asia ilmaistaan. Insinööri puhuu sujuvaa insinööriä, jota toinen insinööri kyllä ymmärtää, mutta entä jos vastaanottajana on jonkun muun alan edustaja? Puhu selkokieltä, ei lyhenteitä, ei olettamuksia, ei liikaa luonnontieteitä. Keep it simple, sanoisi Tami.

Jos mitä, niin asennemuutosta tässä kaivataan. Rohkeutta, insinöörit, rohkeutta! Jos asiat eivät menekään oman prosessikaavion mukaan, mitä sitten? Muutetaan suuntaa ja yritetään uudelleen, niin ne muutkin tekevät. Maailma ei olisi kehittynyt nykyiseen pisteeseen, jos historiassa suuremmat ja pienemmät keksijät olisivat epäonnistumisen tai harhapolun kohdatessa heittäneet hanskat tiskiin.

Mainonnassa ja markkinoinnissa käytetään mitä moninaisimpia kikkoja asiakkaan koukuttamiseksi. Mutta myynnissä, varsinkin kasvotusten tapahtuvassa, eivät kikat enää riitä. Teknisissä ratkaisuissa myyjän pitää myös osata vastata teknisiin kysymyksiin ja kukas siinä on parempi kuin insinööri.

Myyntipalaverissa insinööri on se, joka kertoo miten laite oikeasti toimii, millaisia komponentteja sen sisältä löytyy ja mitä tehdä mahdollisissa häiriötilanteissa. Insinöörit tuntevat tuotteet paremmin kuin myyntiosasto, ovathan he itse olleet mukana joko suunnittelussa, tuotekehityksessä tai molemmissa. Yhtälö toimii myös toisinpäin, insinööri saa asiakkaalta tai käyttäjältä välitöntä palautetta tuotteesta ja pystyy hyödyntämään sen tuotekehityksessä.

Suomessa on viime vuosina etsitty markkinointihenkisintä insinööriä kilpailun kautta. Miksi sinä et voisi laittaa itseäsi likoon ja osallistua?

Ulla-Mari Pasala
Insinööriliiton projektiasiamies