Nasu kiemurteli Saharassa ilman kuljettajaa.
MPKK:n rehtori Mika Kalliomaa kokeili ohjausta.
Oscar Nissin on ravistellut ajoneuvoa viikon päivät.
Mika Nieminen odottaa autonomisuuden lisäämistä Nasuun.
Nasua ohjattiin työmaaohjaimilla ja etäohjaimella.
Insinööri-lehti tekniikka

Tela-ajoneuvosta syntyi kauko-ohjattava Kotka

Metropolia kehitti vanhaan telakuorma-autoon kauko-ohjauksen, jonka ansiosta kuljetusten autonomisuutta voidaan lisätä.

Kotka huristeli tänään Saharan kentällä Santahaminan varuskunnassa Helsingissä. Kotka on telakuorma-auto, johon MPKK ja Metropolia ovat kehittäneet etäohjauksen.

Näytöksessä ensimmäisenä ajoneuvoa pääsi ohjaamaan MPKK:n rehtori, kenraalimajuri Mika Kalliomaa.

– Tämä on erilainen kuin drooni. Drooni reagoi heti ohjaukseen. Tämä on laivamainen, pitää ohjata rauhallisin liikkein, Kalliomaa tunnusteli.

Tela-ajoneuvo kiemurteli ympäri jäistä hiekkakenttää ohjauksen mukaan. Ohjaimia oli käytössä kaksi, suoraa näköyhteyttä vaativa työmaaohjain ja internetin kautta toimiva peliohjainta muistuttava laite.

Miehittämättömätön telakuorma-ajoneuvo voitaisiin lähettää vaarallisiin tilanteisiin. Se voi esimerkiksi hakea haavoittuneita taistelukentältä, toimittaa ammuksia tai toimia maalilaitteena harjoituksissa.

Drooni luo netin

5g-yhteyden ansiosta ajoneuvoa voi ohjata mistä päin maailmaa tahansa. Laitteen käyttö on kuitenkin rajattu maantieteellisesti. Toistaiseksi pisin etäisyys, jolta ajoneuvoa on ohjattu, on ollut alle kolmen kilometrin päästä. Kyberturvallisuudesta on huolehdittu, mutta siitä ei kerrottu yksityiskohtia.

Taistelukentällä 5g-yhteys luodaan drooneilla tarvittavaksi ajaksi.

– Alueelle ajetaan autolla, nostetaan drooni ilmaan kolmeksi minuutiksi, lasketaan se takaisin autoon ja ajetaan pois, sanoi sotatekniikan laitoksen tutkimusryhmän johtaja, insinöörieverstiluutnantti Mika Nieminen.

Kotka-hanke alkoi viime vuonna ja päättyi tämänpäiväiseen näytökseen. Ennen näytöstä Kotkaa oli testattu Santahaminassa noin viikon ajan.

– Sille ei ole annettu yhtään armoa. Kaikki löysät johdonpätkät on ravisteltu irti, sanoi Metropolian projektipäällikkö Oscar Nissin.

Käyttöikä piteni

Alustana toimii vanha, Puolustusvoimien käytöstä poistama Nasu eli Sisu NA-140BT -telakuorma-auto. Kehittämällä auton tekniikkaa loppuun ajetun ajoneuvon elinkaarta saatiin pidennettyä.

Toistaiseksi Kotka on demonstraatiohanke ja kehitysalusta, mutta liiketoimintaa se ei vielä ole. Kaikki immateriaalioikeudet ovat Metropolialla. Työn tilaajana on Maanpuolustuskorkeakoulu MPKK. Nieminen kuitenkin sanoi, että jos Puolustusvoimat päättää tilata järjestelmän, se on nopeasti tehty, sillä yksi toimiva kappale on jo olemassa.

Jos kehityshanke saa jatkoa, seuraava askel on tehdä ajoneuvosta osittain autonominen. Ajoneuvolle voisi antaa tehtäväksi haavoittuneiden noutamisen kentältä. Ajoneuvo valitsisi itsenäisesti sopivimman reitin määränpäähän.

– Vaikka autonomisuutta kehitetään, kyllä päätökset tulevat viime kädessä säilymään ihmisellä, Nieminen sanoi.

Teksti, kuvat ja video: Janne Luotola