Roxanne Varza ja Eva Lædsgaard pitävät hyvää yrityskulttuuria tärkeänä.
Insinööri-lehti

Startup-yhtiön tekemisen palo säilyy yrityskulttuurilla

Kasvuyritykset haluavat kasvaa jäteiksi, mutta jätit haluaisivat muuttua kulttuuriltaan kasvuyrityksiksi.

Uutta luova henki tuppaa häviämään, kun startup-yhtiöt kasvavat suuriksi. Ranskalaisen startup-kampuksen Station F:n johtaja Roxanne Varza ja Podimo-podcastalustan henkilöstöjohtaja Eva Lædsgaard jakoivat tänään Slushissa vinkkejä, kuinka hyvä pöhinä saadaan jatkumaan vauhdikkaasta kasvusta huolimatta.

– Olemme tehneet matkan varrella paljon virheitä, mutta se asia, missä onnistuimme, on yrityskulttuuri, Lædsgaard sanoi viiden vuoden ikäisen yrityksen alkutaipaleesta.

Yrityskulttuuri pitää rakentaa jo alkuvaiheessa. Usein startupit syntyvät parin kaverin kesken, mutta kaveruus ei tarkoita välttämättä sitä, että suhde toimii myös töissä. Varzan mielestä suunnitelmat pitää kirjoittaa ylös muun muassa siitä, voivatko kumppanit erottaa toisensa ja millaista palkkaa nämä haluavat skaalautumisen eri vaiheissa.

– Se on kuin deittailua perustajaehdokkaiden kanssa, Varza vertaa.

Hänen kokemuksensa perusteella yrityksen perustaminen onnistuu kaveriporukallakin hyvin ensimmäisen vuoden tai kaksi, mutta sitten, kun taloon tulee lisää väkeä ja vauhti kasvaa, pitää olla selvät sävelet.

Yrityskulttuuri luotiin alussa

Lædsgaard on kasvattanut Podimosta yli sadan hengen yrityksen. Hän otti tehtäväkseen jo varhaisessa vaiheessa hyvän yrityskulttuurin rakentamisen, koska se pitää isonkin yrityksen koossa ja parhaimmillaan säilyttää alkuvaiheen tekemisen innon.

– Tunsin, että koska kasvoimme nopeasti, se hieno kulttuuri, joka meillä oli alussa, laimeni hieman. Sanoin toimitusjohtajalle, että tätä kulttuuria on mietittävä päivittäin.

Henkilöstöjohtaja miettii henkilöstön kanssa auki työyhteisön arvot ja huolehtii, että kaikki tuntevat ne. Ytimessä on se, että työkaverit voivat luottaa toisiinsa. Kokemusta kulttuurin tärkeydestä Lædsgaard sai edellisestä työpaikastaan Spotifysta.

– Kulttuuri ei ole pelkästään sitä, mitä kirjoitamme ylös ja mitä teemme, vaan myös se välitön tunne, kun tulee työpaikalle. Sen huomaa heti, onko siellä hyvä kulttuuri vai ei. Minusta sen tunnistaa siitä, että ihmisillä on silmissään tekemisen palo, Lædsgaard tiivisti.

Kosketus tekemiseen pitää säilyä

Varza pitää tärkeänä, että jo kasvuvaiheessa yritys luo hyvän työmoraalin, työntekijöiden omistajuuden tekemiseen ja hyvinvointia. Yhtenä edellytyksenä tavoitteen toteutumiselle on, että johto säilyttää kosketuksensa suorittavaan työhön.

– Perustajan pitää nähdä ihan kaikkia työntekijöitä, muuten skaalaamisessa menetetään se ote, joka oli alkupäivinä.

Yksi keino hierarkian pitämiseen matalana on se, että eri asioiden ympärille perustetaan tiimejä, joiden jäsenet ovat hierarkian eri tasoilta.

Sopivanhenkiset palkataan töihin

Yrityksen kasvaessa etenkin ensimmäiset rekrytoinnit ovat onnistumisen kannalta kaikkein kriittisimpiä. Lædsgaard pitää hakijoiden ansioluettelon tuijottamista yhtenä isoimmista sudenkuopista.

– Älä häikäistyi isosta cv:stä. Vaikka henkilöllä olisi kaikki mahdollinen kokemus mutta hän ei sovi yrityksen kulttuuriin, älä palkkaa!

Tärkeintä ihmisessä on henkilöstöjohtajan mukaan intohimo tehtävään, johon tekijää haetaan.

Teksti ja kuva: Janne Luotola