Insinööri-lehti

Peliala työllistää nuoria insinöörejä

Pelien suunnittelu työllistää yhä useamman insinöörin. Viime talvena valmistunut Pasi Asikainen löysi työpaikan Digital Chocolatelta Helsingin Ruoholahdesta.

– Olin opiskeluaikana harjoittelijana Vihdin kunnassa atk-puolella. Se saattaisi olla pidemmän päälle puuduttavaa. Täällä tehtävät vaihtuvat viikoittain.

Junior Game Programmerina työskentelevä Asikainen joutuu laittamaan koko osaamisensa ja kokemuksensa likoon. Vuosien takaisesta kesäpestistä vihertyöntekijänä on apua.

– Tiedänpähän, miltä digitaalisen pensaan tulee näyttää, jotta se muistuttaisi oikeaa.

Osaaminen ratkaisi myös työpaikan. Henkilöstöpäällikkö Arja Martikainen kertoo, että Asikainen ajoi parin kokeneemman hakijan ohi. Demopeli painoi valinnassa.

– Tein opinnäytetyöni peleistä. Pelien suunnittelu kiinnosti jo pienenä, kun mikään ei ollut hienompaa kuin 8-bittinen Nintendo, Asikainen naurahtaa.

Moniosaajille useita väyliä

Markkinoille juuri laskettu Crazy Penguin Wars on osin Asikaisen käsialaa. Pelaajia on eri puolilla maailmaa, ja peliä kehitetään edelleen.

– Kun ongelma löytyy, mietimme ratkaisua yhdessä artistin ja suunnittelijan kanssa, Asikainen kertoo.

Jokainen työntekijä voi Martikaisen mukaan laajentaa omaa osaamisalaansa. Suunnittelijasta voi tulla tuottaja, jos hänellä on riittävästi pontta paneutua uuteen alaan. Yhtiössä puhutaan kasvupoluista.

Martikainen kertoo, että työntekijät on palkattu pysyviin työsuhteisiin, ja heidän toivotaan pysyvän talossa pitkään. Tulijoita riittää, mutta kilpailu parhaista osaajista on kovaa.

Osaamista on. Viime keväänä Suomen koko peliklusteri sai valtion vienninedistämispalkinnon. Mistään lyhytaikaisesta hypetyksestä ei ole kyse, vakuuttaa yhtiön varatoimitusjohtaja ja Helsingin studion päällikkö Kaj ”HeGe” Häggman.

– Pelialalla on hypetystä, mutta ala kasvaa joka maassa. Onhan tämä hauskempaa työtä kuin pelkkä koodaaminen. Mielenkiintoinen peli on kuin elokuva. Kun tietää, että peliä pelataan samanaikaisesti eri puolilla maapalloa, onhan se hienoa.

Crunching alan vitsaus

Pelien suunnittelijat pelaavat itsekin paljon vapaa-ajallaan. Rajanveto työn ja harrastuksen välillä on vaikeaa.

Ylipitkät työpäivät eli crunching ovat maailmalla tavallista, mutta Digital Chocolatella niitä vältetään. Toki työpäivät venyvät ennen dead lineja, mutta kertyneet ylityöt pidetään vapaina ja mieluiten saman tien.

HeGe tuntee alan vitsaukset. Neljä vuotta Piilaaksossa toisessa pelifirmassa todistivat, että työpäivät pitenevät helposti.

– Puoli vuotta meni, kun latasin pattereita uudelleen. Täällä tehdään mieluummin työt intensiivisesti, jolloin työpäivät ovat lyhyemmät. Väsyneenä ei luoda loistavia pelejä. Täytyy olla inspiraatiota ja täytyy pysyä virkeänä.

Digital Chocolatella työpäivä joustaa alusta ja lopusta, mutta kaikkien on oltava paikalla kello 10–15 välillä, ellei muusta ole sovittu.

Joustoja on muutenkin. Martikainen kertoo, että kaikki nuoret isät ovat pitäneet isyysloman, moni lisäksi vanhempainvapaaseen kuuluvan lisäkuukauden.

Laaja-alaiset opinnot eduksi

Asikainen myöhästyy hieman kello yhdentoista tiimipalaverista, jossa jokainen kertoo, mitä on tekemässä ja kuinka homma edistyy. Hän ei tunne vielä kaikkia yli sadan hengen studiolla, mutta oma tiimi on tullut tutuksi.

Yhtiön työkieli on englanti, sillä studioita ja toimistoja on myös Espanjassa, Yhdysvalloissa ja Intiassa. Helsingin studiollakaan ei selviä pelkällä suomella, sillä yhtiössä on työntekijöitä yli 20 eri maasta.

Ennen pelialan ammattilaisia piti palkata Ruoholahden studioon ulkomailta, koska Suomessa ei tarvittavaa osaamista ollut. Tilanne on muuttumassa.

– Kannattaa opetella laaja-alaisesti kaikkea ja ottaa opinnoista kaikki mahdollinen irti, fysiikasta ja matematiikasta johtamistaitoihin asti. Täällä pääsee käyttämään niitä, Asikainen neuvoo.

 

Teksti ja kuvat: Birgitta Suorsa, UP-uutispalvelu