Voi-sähköpotkulautoja oli pysäköitynä telineellä Pasilan asemalla Helsingissä.
Insinööri-lehti tekniikka

Konenäkö parantaa sähköpotkulautojen turvallisuutta

Sähköpotkulautojen ongelmia on pyritty julkisuudessa ratkaisemaan sääntelyllä, mutta Voi-yhtiössä uskotaan teknologisiin ratkaisuihin.

Ruotsalainen sähköpotkulautayhtiö Voi Technology kokeilee Northamptonissa Isossa-Britanniassa liikenteen turvallisuutta parantavia ominaisuuksia. Teknologiayritys Luna on kehittänyt Voille useita älykameraa ja konenäköä hyödyntäviä aputoimintoja.

Älykamera tunnistaa väylän, jolla sähköpotkulautaa ajetaan. Jos käyttäjä liikkuu esimerkiksi jalkakäytävällä, lauta kehottaa äänimerkillä siirtymään oikealle kaistalle.

Sähköpotkulaudoilla tulee liikkua polkupyörille tarkoitetuilla väylillä tai kaistoilla eikä jalkakäytävillä. Jos erillistä väylää tai kaistaa ei ole, laudalla ajetaan tien oikeassa reunassa.

Jalankulkijoiden lähettyvillä Voin lauta hidastaa vauhtiaan automaattisesti. Pysäköidessä lauta vaatii, että se jätetään pystyasentoon, ennen kuin se suostuu hyväksymään matkan päättyneeksi.

Kamerat tulevat kaikkiin Northamptonin sähköpotkulautoihin vuoteen 2022 mennessä. Osa turvaominaisuuksista voi tulla käyttöön myöhemmin myös Suomessa.

– Olemme tehneet paljon kehittämistoimenpiteitä lautoihin ja turvallisen käytön edistämiseksi, kertoo Voin operatiivinen Suomen-johtaja Reetta Alastalo.

Voi on tehnyt laudoista entistä tukevampia, lisännyt niihin vilkut ja kaksoistukijalan sekä parantanut jousitusta ja jarruja. Lautaa varten hankittavaan puhelinsovellukseen on lisätty liikennekoulu. Viikonloppuöinä aktivoituu reaktiotesti, joka pyrkii kitkemään humalassa ajamista.

Nopeutta rajoitettiin Helsingissä

Voi kertoi kuun alussa kokeilevansa Helsingissä rajoitettua ajonopeutta kello 23–6 välillä yöaikaan ravintolakeskittymien alueella. Tarkoitus oli estää onnettomuuksia, kun käyttäjät suuntaavat aamuyöstä usein humalassa kotiin.

– Jatkamme kokeilua edelleen, ja teemme päätöksiä tulevan osalta, kun meillä on riittävästi tietoa rajoitusten vaikutuksista. Itse rajoitusten tekninen toteutus on onnistunut suunnitellusti, Alastalo sanoo.

Paine sähköpotkulaudoilla sattuneiden vaaratilanteiden ja onnettomuuksien ehkäisemiseen on kasvanut julkisessa keskustelussa. Ongelmia on pyritty ratkaisemaan erilaisilla kielloilla. Liikenneministeri Timo Harakkaa on pyydetty selvittämään, voidaanko lautojen käyttöä rajoittaa.

Ulkomailla on edetty jo pidemmälle. Oslon kaupunginvaltuusto päätti eilen Helsingin Sanomien mukaan, että sähköpotkulaudat eivät ole käytössä öisin kello 23–5.

Laudalla sattuu pyörää useammin

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri Hus tiedotti, että toukokuun alusta kesäkuun 21. päivään mennessä Meilahdessa oli hoidettu 143 sähköpotkulautaonnettomuuden uhria. Samaan aikaan pyöräilyonnettomuudessa oli loukkaantunut vain 72 henkilöä.

Tyypillisesti sähköpotkulautaonnettomuuteen joutuu 20-vuotias, joka lähtee illanvietosta kotiin ja kaatuu matkalla. Vakavimmat vammat ovat olleet aivoverenvuotoja ja leikkaushoitoa vaativia kasvojen luiden murtumia.

Voi-sähköpotkulautoja on käytössä Suomessa Espoossa, Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Sähköpotkulautoja tarjoaa kotimaassa myös esimerkiksi Tier, joka toimii Helsingissä, Jyväskylässä, Lahdessa, Tampereella, Turussa ja Vaasassa.

Sähköpotkulaudat liikkuvat parhaimmillaan 25 kilometrin tuntivauhtia. Tyypillisessä onnettomuudessa eturengas kolahtaa johonkin kiinni ja kuljettaja lentää päistikkaa eteenpäin.

Teksti ja kuva: Janne Luotola

Klo 12:45 juttua täydennetty Reetta Alastalon haastattelulla.