FakeFishin nuoret yrittäjät ovat tutustuneet myös kansainväliseen peliskeneen.
Northboundin sankarit seikkailevat Kalevalaisessa maailmassa.
Idean jalostuminen toimivaksi hahmoksi peliin vaati monta vaihetta.
Taisteluissa käytetään varsin erikoisia aseita.
Insinööri-lehti

Kansalliseepos herää eloon seikkailupelinä

Turun ammattikorkeakoulun insinööriopiskelijaporukasta jalostunut pelialan startup FakeFish rakentaa määrätietoisesti uutta kilpailijaa pelimarkkinoille.  Northbound on Applen laitteille tarkoitettu neliosainen roolipeli, jonka pääpaino on seikkailussa ja tarinankerronnassa.

– Päätarina vie peliä eteenpäin ja samalla taistellaan hirviöitä vastaan, ratkotaan puzzleja ja suoritetaan erilaisia tehtäviä, projektipäällikkö Hannu Puras kertoo.

Pelissä on kolme pelattavaa päähahmoa. Kyseessä ei ole mikä tahansa seikkailu, sillä pelin maailma ja tarina pohjautuu Kalevalaan. Englanninkielinen peli tähtää suoraan maailman markkinoille.

– Pelaajan ei tarvitse tuntea Kalevalaa entuudestaan, vaan enemmänkin me kerromme Kalevalan pelaajalle omalla tavallamme.

Puras vakuuttaa, että peli käsittelee kansalliseeposta kunnioituksella. Pääjuoni rakentuu Kalevalan tärkeimpien tapahtumien ja hahmojen ympärille, mutta pelimaailman, tehtävien ja toiminnan kautta tekijät tuovat kokonaisuuteen oman lisänsä. He ovat luoneet fantasiamaailman, joka pohjautuu Kalevalaan, pohjoismaiseen mytologiaan ja tiimiläisten omaan mielikuvitukseen.

Nuorten pelintekijöiden tavoite on kunnianhimoinen; he aikovat herättää Kalevalan uudestaan henkiin ja viedä suomalaista kansanperinnettä ja kulttuuria maailmalle.

Ideasta peliksi ja yritykseksi

FakeFish on työskennellyt pelin kimpussa noin vuoden verran. Tällä hetkellä pääpaino on sisällön tuottamisessa. Ensimmäinen pelattava kokonaisuus on tarkoitus saada valmiiksi alkusyksystä. Northbound julkaistaan kuitenkin vasta ensi vuoden puolella.

Peli ei ole tekijöilleen vain projekti, he tekevät sitä työkseen. FakeFish sai valtiolta starttirahaa, jolla työtä on pystytty rahoittamaan noin vuoden ajan. Yritys tekee myös asiakasprojekteja. Ensivuodelle on suunnitteilla lisää projekteja. Toiveissa on, että Northboundin julkaisu rahoittaa firman toimintaa eteenpäin.

Kiinnostus pelien tekemiseen kehittyi erilaisten omien ja opiskeluun liittyvien projektien kautta.

– Tuskin kukaan meistä opiskelun alkuvaiheessa olisi arvannut, että päädymme pelialan yrittäjiksi, Puras sanoo.

Keväällä 2014 perustajaporukka mietti ideaa omalle projektille ja ajatus Kalevalaan pohjautuvasta pelistä sai kaikki innostumaan. Puras myöntää, että yritys on ottanut melkoisen riskin lähtiessään kehittämään tämän mittakaavan peliä ilman aiempaa kokemusta isojen pelien rakentamisesta.

Alkumetreillä FakeFish sai sparrausapua toimintansa hiomiseen Boost Turku Startup Journey -valmennusohjelmasta. Käytännön työssä aikataulutus ja suunnitelmallisuus ovat osoittautuneet haasteellisiksi samoin yrityksen pyörittäminen ja kehittäminen.

Onnistuminen vaatii monenlaista osaamista

Kiehtovinta pelinrakentamisessa on Puraksen mukaan ollut se, että pääsee toteuttamaan omaa ideaa ja visiota. Hienoa on ollut myös todeta omien taitojen kehittyminen ja projektin eteneminen.

– Matkan aikana olemme oppineet älyttömästi uutta ja oppiminen sen kun jatkuu.

Myös FakeFishin parvi on kasvanut. Nykyään porukkaan kuuluu ohjelmoija, 3D-mallintajia, animaattori, 2D-graafikko ja audio-guru. Pelkkä tekninen osaaminen ei riitä ja niinpä pelin tekijäksi on värvätty myös folkloristi, joka auttaa käsikirjoituksen luomisessa. Puras kehuu insinöörien ja folkloristin yhteistyön sujuneen hyvin.

– Jo heti alusta meillä synkkasi hyvin yhteen. Hän tuo ammattitaidollaan ja tietämyksellään peliin lisää syvyyttä.

Teksti: Minna Virolainen, Insinööriliitto
Kuvat: FakeFish