Insinööri-lehti

Taantumassa turvattu työ tärkeää myös nuorelle

Hiljattain julkaistu Uuden Insinööriliiton tutkimus kurkisti vastavalmistuneiden insinöörien työelämänarvoihin. Tutkimus toteutettiin huhti-toukokuussa ja siihen vastasi yli tuhat vuonna 2008 valmistunutta insinööriä.

Talouden heikentynyt tilanne näkyi tutkimustuloksissa. Työn haasteellisuuden, itsensä kehittämisen ja uralla etenemisen merkitys oli vähäisempää kuin pysyvän toimentulon arvostus.

Hyvää palkkausta ei kuitenkaan koettu niin merkittävänä koukkuna. Työelämän arvojen kärkikolmikkoon sijoittuivat hyvä työilmapiiri, työssä jaksaminen ja turvattu työpaikka. Yli kaksi kolmasosaa piti toimivaa työyhteisöä erittäin arvokkaana asiana, neutraalisti tai välinpitämättömästi asiaan suhtautui alle kymmenes. Työssä jaksamisen näki olennaisena liki 60 prosenttia.

Lähes yhtä moni vastaaja koki työpaikan pysyvyyden merkittävänä seikkana. Ikäluokan mukaan tarkastettuna turvattu työ oli tärkeämpi arvo alle 30-vuotiaille kuin tätä vanhempina valmistuneille.

Muut arvot jakoivat mielipiteitä jo rajummin. Ammattitaidon kehittäminen kiinnosti noin kolmannesta vastaajista, melko tärkeäksi sitä luonnehti hieman alle puolet. Sen sijaan työn ja perheen yhteensovittaminen ei tuntunut ajankohtaiselta: kolmannes vastaajista ei kokenut asiaa erityisen tärkeäksi.

Hyvää palkkausta piti melko tärkeänä hieman yli puolet. Neljännes piti sitä erittäin tärkeänä ja yhtä moni vain vähän tai ei lainkaan tärkeänä. Kansainväliset tehtävät ja urakierto koettiin vähiten kiinnostaviksi.

Lähde: Koivumäki, Jaakko (2009). Vuonna 2008 valmistuneiden insinöörien sijoittumistutkimus. Uusi Insinööriliitto, Helsinki.
Teksti ja kuvat: Valeria Gasik

 

 

Gen Y haastaa Sinut, esimies!

Nuori työntekijäsi ilmoittautuu ehdolle vaativan projektin vetäjäksi. Hämmennyt hänen suorasukaisuuttaan ja itseluottamustaan. Itse samanikäisenä katsoit esimiestäsi kunnioittaen ja uskoit, että kannukset tulee ansaita vuosien kuluessa.

Et osaa päättää, onko nuori työntekijäsi naiivi vai ylimielinen. Olet ehkä juuri kohdannut Generation Y:n, uuden sukupolven työntekijän. Totu heihin, heitä tulee lisää.

Gen Y – uusi tapa ajatella itsestään ja muista

Gen Y ei vaikutu titteleistä. Heitä ei voi johtaa asemavallalla tai käskemällä. Myöskään velvollisuuksiin vetoaminen ei tehoa. Nämä nuoret arvostavat itseään ja toisia, ovat halukkaita oppimaan ja oivaltamaan asioita itse. Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa, sillä he uskovat aidosti että 1 + 1 = 3. Tietokaan ei ole enää valtaa, sitä jaetaan mielellään.

Gen Y ei kaihda haasteita, koska apu on aina lähellä, verkostoissa, ja verkostona voi olla koko maailma. Haasteita halutaankin yleensä oppimisen, ei statuksen vuoksi. Olennaisinta on kuitenkin se, että työn merkitys on selvästi eri kuin aiemmilla sukupolvilla: työ koetaan tärkeänä mutta se ei ole oman arvon mittari. Elämän laatu ja tasapaino sekä hyvät ihmissuhteet ovat yleensä tärkeämpiä. Siksi työhön ei sitouduta hinnalla millä hyvänsä.

Dialogien johtamisella menestykseen

Gen Y haastaa esimiehet ja organisaatiot: mitä tulisi tehdä, jotta itseensä ja työhön näin suhtautuvat työntekijät olisivat motivoituneita ja sitoutuisivat? Vanhat johtamisen keinot ovat auttamattomasti vanhoja – josko ne koskaan olivatkaan kovin tehokkaita.

Koska uusi sukupolvi arvostaa avointa vuorovaikutusta ja sitä, että jokainen tuo siihen lisäarvoa, johtamisessa samat keinot ovat toivottuja. Viisas esimies luokin työyhteisöön kulttuuria, jossa asioita jalostetaan yhdistämällä kaikkien osaamista ja ajatuksia riippumatta asemasta. Gen Y tietää myös intuitiivisesti, milloin keskustelu alkaa olla valmis ja on aika siirtyä toimintaan, joten ’diskuteeraamisen’ riskiä ei ole.

Nämä nuoret eivät siis tarvitse johtamista sen perinteisessä mielessä, he johtavat itse itseään ja toisiaan, yhdessä. Esimiehen tehtävänä onkin antaa tilaa dialogeille, toimia sparraajana ja esittää vaativiakin kysymyksiä sekä uskaltaa luopua perinteisistä valta- ja rooliajatuksistaan. Gen Y haluaa oppia yhdessä, ja esimies on kutsuttu mukaan.

Esimies, joka on oma itsensä ja uskaltaa kohdata toiset tasavertaisina, saa Gen Y:n arvostuksen. Tämä haastaa esimiehen kysymään itseltään, missä kunnossa hänen arkipäivän karsimansa ja itsetuntonsa on. Aito esimies on luontaisesti vaikuttava.
 

Gen Y ytimekkäästi

  • Syntyneet v. 1980–2000, mutta olennaisempia yhdistäviä kriteereitä ovat muun muassa uudet arvot ja käyttäytyminen.
  • Lukuisia alakulttuureja, yhtenäisen Gen Y -määritelmän tekeminen mahdotonta.
  • Lähtökohtana, että ihmiset ovat luotettavia, arvostettavia ja tasa-arvoisia.
  • Ristiriitaisuuksien sukupolvi: muun muassa yksilöllisyys ja yhteisöllisyys ovat samanaikaisesti tärkeitä.
  • Taitavia työskentelemään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
  • Katsovat asioita ja ennakkoluulottomasti ja uskaltavat tavoitella suurta.
  • Ovat ’maailmankansalaisia’, maailma on heidän kotinsa.
  • Sähköiset mediat ovat olleet arkipäivää lapsesta.

Teksti: Novetos Oy/Pia Wäistö ja Ville Lähdesmäki