Luotsi seuraa tutkaa laivan komentosillalla aiemmin tänä vuonna.
Insinööri-lehti tekniikka

Luotsi havaitsi Venäjän massiivisen gps- ja tutkahäirinnän

Alusten sijainti joudutaan varmistamaan usealla tekniikalla.

Itäisellä Suomenlahdella havaittiin massiivista gps- ja tutkahäirintää keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Luotsivanhin Hannu Lukkari kirjoitti viestipalvelu X:ssä poikkeuksellisen voimakkaasta häirinnästä Orrengrundin luotsipaikan ja Haminan sataman välillä.

Gps-paikannus oli häirinnän vuoksi poissa käytöstä 90 prosenttia työvuorosta. Ajoittain oli myös tutkahäirintää.

Häirintä on jatkunut kuukausia

Venäjä on häirinnyt satelliittipaikannusta säännönmukaisesti parin kuukauden ajan. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom varoitti veneilijöitä häirinnästä toukokuussa.

– Pidämme sisäisesti tietoisuutta yllä, että kaikkiin järjestelmiimme ei voi luottaa kaikilla merialueillamme, ja hyvin se on etenkin Suomenlahden luotsikunnassa tiedostettu, sanoo Finnpilot Pilotage -luotsiyhtiön toimitusjohtaja Kari Kosonen.

Meriliikenne ja luotsaus ovat tähän mennessä toimineet normaalisti häirinnästä huolimatta. Kososen mukaan meriliikenteen turvallisuus ei ole vaarantunut eikä liikennettä ole jouduttu rajoittamaan.

– Nykyisellään häirintä voisi viivästyttää liikennettä, mutta sellaista tilannetta ei ole vielä tullut.

Varajärjestelmät ovat käytössä

Laivan tai luotsikutterin navigointi tarkistetaan useammasta lähteestä. Kosonen sanoo suurpiirteisesti, että navigoinnin häirinnän kiertämiseen on olemassa teknisiä keinoja ja niitä ollaan kehittämässä lisää.

– Jos kertoisimme julkisuuteen niistä tarkemmin, pelaisimme meriliikennettä häiritsevien pussiin.

Finnpilot viestittää havainnoistaan suoraan Traficomiin, joka huolehtii julkisesta viestinnästä.

Yleisissä lähteissä laivojen navigointitavoista mainitaan gps:n lisäksi myös muita satelliittijärjestelmiä, kuten Galileo, Glonass ja Beidou.

Navigoinnissa voidaan käyttää myös inertiaalisia järjestelmiä eli laivalla olevia gyroskooppeja ja kiihdytysantureita sekä aluksen tutkaa ja ais-tunnistusjärjestelmää. Perinteiset merikartat toimivat kaikissa oloissa.

Venäjän harjoittama gps-häirintä on vaikuttanut satelliittipaikannuksen tarkkuuteen yhtä lailla maa- ja lentoliikenteessä Itä-Suomessa. Aiemmin tänä vuonna Finnair joutui perumaan lennon Joensuuhun ja lentoja Viroon.

Teksti: Janne Luotola
Kuva: Finnpilot