EU-maiden kuluttajat arvioivat, että erityisesti tele- ja viestintäpalveluiden (internet-palvelut, matkapuhelinpalvelut ja televisiokanavien tilaukset) toiminnassa on ongelmia koko EU:n alueella. Suomessa nämä markkinat toimivat kansalaisten mielestä vielä EU:n keskitasoa huonommin. Tämä ilmenee tänään ilmestyneestä vuoden 2011 EU:n kuluttajatulostaulukosta.
Suomalaisten kuluttajien mielestä rahoituspalvelujen markkinat toimivat kohtuullisen hyvin – EU:n kuluttajien keskimääräistä arviota paremmin. Samoin Suomessa kuluttajat antavat myönteisemmän arvion junamatkustajajunaliikenteestä ja joukkoliikenteestä kuin kuluttajat keskimäärin muissa EU-maissa. Suomalaiset kuluttajat ovat tyytyväisiä henkilökohtaisiin hoitopalveluihin sekä kulttuuri- ja viihdepalveluihin.
Informaatio- ja viestintäteknologian välineet, optikkoalan tuotteet sekä kirjat, aikakauslehdet ja sanomalehdet ovat sellaisia markkinasektoreita, joissa suomalaisten kuluttajien mielestä on enemmän ongelmia kuin unionin alueen kuluttajien mielestä keskimäärin. Suomalaiset kuluttajat kokevat ongelmia myös käytettyjen autojen sekä vaatteiden ja jalkineiden markkinoilla. Tässä suhteessa tilanne näyttää olevan samanlainen koko EU:n alueella.
Komissio on vuodesta 2008 alkanut koota ja teettää tilasto- ja tutkimustietoa kuluttajamarkkinoista ja kuluttajien olosuhteista sisämarkkinoilla ja jäsenvaltioissa. Syksyllä julkistettavassa tulostaulussa tarkastellaan markkinoiden toimivuutta ja kuluttajan asemaa 51 keskeisillä kuluttajamarkkinoiden osa-alueella – sekä koko EU:n alueella että kussakin jäsenvaltiossa erikseen.
Lisätietoja: Työ- ja elinkeinoministeriö