Henrik Piuva kelkkailee itsekin vapaa-aikana.
Henrik Piuva kelkkailee itsekin vapaa-aikana.

Kelkalla

menee lujaa

Rovaniemen moottorikelkkatehtaalla kiirehditään, kun ihmiset haluavat vauhtia kotimaan talvipäiviin.

Valtavassa tuotantohallissa olisi helppo eksyä, mutta tuotantolinjat ylittävältä sillalta näkee työpisteiden yli ja hahmottaa kokonaisuuden. Rovaniemellä sijaitsevalla BRP Finlandin tehtaalla valmistetaan moottorikelkkoja, ja tänään valmistuu punavalkoisia urheilumalleja.

Tavallisesta tuotantolinjastosta poiketen paikka kuhisee työntekijöitä, ei robotteja. Lean-filosofian mukaisesti varastointi on vähäistä, ja työntekijät tekevät monimutkaiset kokoonpanotyöt erillisissä soluissa. Työvaiheen kesto on tarkasti määritelty. Pääkokoonpanolinjalla on useampi kymmenen moottorikelkkaa ja vielä enemmän työntekijöitä.

Ainoastaan rungon valmistuksessa käytetään käsiparien lisäksi robotteja. Ne ottavat sisäänsä levyjä sekä leikkaavat ja taivuttavat levyt valmiiksi rungon osiksi. Ihmiset tekevät loput.

– Monia tehtäviä on haasteellista automatisoida, sanoo tuotekehityksen voimansiirtoon keskittyvän tiimin vetäjä Henrik Piuva.

Kelkkailun suosio nousi

Koronapandemia johti kelkkatehtaan tuotannon uuteen ennätykseen. Liiketoiminta kasvaa, ja uusia työntekijöitä haetaan muun muassa tuotantoon ja tuotekehitykseen.

– Kun ulkomaille ei saanut matkustaa, kotimaassa harrastettavien lajien suosio nousi. Tuotantokapasiteettia on kasvatettu ja kysyntä on todella kovaa, Piuva kertoo.

Kun häneltä kysyy, mikä on uutta tämän kauden kelkkamalleissa, seuraa pitkä miettimistauko.

– Ne ovat minulle menneen talven lumia. Meillä on tuotekehityksessä katse siinä, mitä käyttäjät haluavat kelkoiltaan tulevina vuosina.

Uusimmissa tuotantomalleissa isoimmat erot vanhoihin ovat tehossa ja ulkonäössä. Myös turvallisuutta parannetaan jatkuvasti tai muutetaan esimerkiksi johtosarjojen reitityksiä.

Rovaniemen tehdas on ainoa Euroopassa toimiva moottorikelkkatehdas. Kelkoista lähes 90 prosenttia menee vientiin. Markkinaosuus Pohjoismaissa BRP:llä on noin 65 prosenttia.

Kehitys tapahtuu piilossa

Piuvan päätyö tapahtuu tuotantotilojen takana lymyävässä hallissa, johon ei vieraita päästetä. Hänen tiiminsä kehittää tulevien mallien ominaisuuksia.

– That’s where the magic happens.

Kyseessä on käytännössä paja, jonka ympärillä toimii suuri määrä suunnittelijoita. Mekaanikkoja häärii prototyyppien kimpussa toistakymmentä ja suunnittelijoita yli 40.

– Minun tiimini keskittyy miettimään, miten moottorista saadaan mahdollisimman optimaalisesti siirrettyä tehoa telamattoon.

Piuvalla on tukena sähkötekniikan insinöörin tutkinto Kemi-Tornion ammattikorkeakoulusta.

Rovaniemen tehdas kuuluu kanadalaiseen BRP-konserniin. Tuotantoa on myös Kanadassa, ja moottorit tulevat BRP:n omalta tehtaalta Rotaxilta Itävallasta. Kotimaista osaamista ei voi korvata kanadalaisella, sillä täällä optimoidaan kelkat pohjoiseurooppalaiseen käyttöön.

– Meillä lumen koostumus eroaa siitä, mitä se on Kanadassa. Pohjois-Amerikassa kelkat optimoidaan tasoitetuille reiteille, täällä maasto on paljon patikkoisempaa. Meillä ajetaan merenpinnan tasosta enintään 900 metriin. Kanadassa voidaan ajaa jopa kahden kolmen kilometrin korkeudella.

Moottorikelkat voidaan jakaa urheilu- ja hyötykelkkoihin. Urheilu- mallit kulkevat kevyesti ja nopeasti yleensä valmiita kelkkareittejä pitkin, kun taas hyötymallien avulla voidaan vetää taakkoja sekä selvitä syvässä ja pöllyävässä hangessa.

Matkasta saa korvauksen

Kehitystehtäviensä lisäksi Piuva toimii ylempien toimihenkilöiden luottamushenkilönä. Hän on ollut neuvotteluissa mukana sopimassa paikallisesti muun muassa matkatuntien korvaamisesta. Piuvallakin on normaalioloissa vuosittain viitisen testimatkaa, jotka kestävät muutamasta päivästä viikkoon.

– Matkakorvaus on iso kädenojennus työnantajalta.

Pandemia siirsi tuotekehityksen etätyöhön pitkäksi aikaa. Lokakuun lopussa alkoi kokeilu pitkään neuvotellulla 3+2-mallilla, jossa kolmena päivänä työskennellään toimistolla ja kaksi kotona.

Tehtaan portin ulkopuolelta lähtee virallinen kelkkareitti, jolla testataan myynnissä olevia malleja. Sitä pitkin pääsee vaikka Ylläkselle saakka.

– Minulla on mökki tunnin matkan päässä. Työnantaja kannustaakin siihen, että ajan sinne kelkalla ja teen ajosta raportin tuotekehitystyötä ajatellen.

Lokakuun lopussa Lappia peittää ohut lumipeite. Vielä ei Piuva istu kelkan selkään, sillä lumi on sulamassa seuraavalla viikolla.