Johanna Jansson seisoo toimistorakennuksen edessä ulkona.
Johanna Jansson seisoo toimistorakennuksen edessä ulkona.

Hybridityön

pitää perustua dialogiin

Etä- ja toimistotyön yhdistäminen edellyttää organisaatiolta tasapainoista suunnittelua.

Koronapandemia pakotti monet työntekijät etätöihin, mutta työnantajat ovat jo pitkään painostaneet työntekijöitä takaisin toimistolle. Työmuodon kontrollointi ei ole kuitenkaan toimiva ratkaisu, vaan parempaan lopputulokseen päästään yhteisellä koordinoinnilla ja työntekijän päätösvallan säilyttämisellä.

Toimiva etätyö rakentuu kolmelle perustalle: koko organisaation suunnittelulle, esihenkilön ja alaisen suhteelle sekä työntekijän omalle roolille. Kun nämä ovat tasapainossa, voidaan edistää sekä yrityksen tulosta että henkilöstön hyvinvointia, osoittaa Johanna Janssonin Vaasan yliopistossa tekemä tutkimus.

Ei siis riitä, että organisaatio vain päivittää yksittäisiä hr-käytäntöjä.

– Jos organisaation perusrakenne on yhä suunniteltu vain toimistotyöhön, yksittäisten käytäntöjen viilaaminen on kuin laittaisi talvirenkaat avoautoon. Pitoa saattaa tulla vähän lisää, mutta matkanteko on silti tehotonta ja epämukavaa, koska auton rakenne on väärä talvioloihin, Jansson vertaa.

Luottamus ja vastuu korvaavat

Pelkkä toimistoläsnäolon vaatiminen turhauttaa työntekijöitä, joten heidän autonomiaansa pitäisi kunnioittaa ja keskittyä heidän vastuuseensa.

Organisaation on rakennettava luottamusta, joka tukee itsenäistä työtä. On määriteltävä selvästi, mitä työntekijöiltä odotetaan vastineeksi etätyöjärjestelyistä.

Esihenkilöiden ja alaisten välinen vuorovaikutus on usein epätasapainossa: esihenkilöt pyrkivät pitämään yhteyttä, mutta työntekijät ovat passiivisempia. Ilman vastavuoroista otetta kärsivät niin esihenkilö-alaissuhde kuin organisaation luottamukseen perustuvat toimintamallit.

– Työntekijän on mietittävä, miten hänen toimintansa tukee koko tiimin ja organisaation onnistumista. Olisi pysähdyttävä myös kriittisesti tarkastelemaan omia etätyötaitoja, kuten itsensä johtamista, teknologioiden hallintaa ja digitaalisia vuorovaikutustaitoja, Jansson korostaa.

Vastavuoroinen kuuntelu

Tutkimus pitää hyvänä empaattista dialogia, jossa molemmat osapuolet asettuvat toistensa saappaisiin.

Sen sijaan, että hyvät etätyökäytännöt heitetään romukoppaan ja ihmisiä pakotetaan toimistolle, olisi etsittävä yhdessä ratkaisuja, joissa molemmat osapuolet joustavat nykyaikaisen työpaikan rakentamiseksi.

– Kun kaikki kolme tasoa huomioidaan hr-käytäntöjen toteuttamisessa, voidaan saavuttaa molemminpuolisia hyötyjä, jotka tekevät etätyöstä sekä tuottavaa että hyvinvointia lisäävää.