Leif Viitanen nauttii, kun suunnitelmat muuttuvat todeksi; hyvin konkreettisiksi ja hyödyllisiksi betoniautoiksi.
Leif Viitanen nauttii, kun suunnitelmat muuttuvat todeksi; hyvin konkreettisiksi ja hyödyllisiksi betoniautoiksi.

Teräs kestää, firma joustaa

Betoninkuljetuskalustoa ja ympäristötekniikkaa valmistava Kart Oy taipuu moneen. Tuotantoinsinööri Leif Viitasen mielestä somerolaisilla on metallintyöstäminen verissä.

Somerolla, Kartin tehdashallissa, tavallinen kuorma-auto on muuttumassa betoninkuljetusautoksi. Se on saanut jo kannettavakseen kahdentoista kuution pyörivän betoni- säiliön, myöhemmin kokonaisuus varustetaan esimerkiksi hydraulisella purkurännillä.

Tuotantoinsinööri Leif Viitanen myhäilee tyytyväisenä.

– Työssäni on kivointa, kun näen suunnitelmista tulevan totta – ja jotain hyvin konkreettista ja hyödyllistä.

Toisaalla tehdashallissa ryhmä puolivalmiita terässäiliöitä odottaa jo jatkotyöstöä.

– Saamme valmiit teräsleikkeet omalta alihankkijaltamme ja ryhdymme sitten särmäämään, mankeloimaan ja hitsaamaan niitä. Säiliöiden sisälle tulee esimerkiksi purkuspiraali, joka pyörimisliikkeen aikana sekoittaa betonimassaa ja siirtää sitä eteenpäin.

Nykyajan betonimassat ovat laadultaan tarkkoja, jonka takia säiliön rakenteen pitää auttaa massan koostumuksen säilymistä.

– Säiliön hydraulimoottori ottaa voimansa auton ulostulosta kardaaniakselin avulla, Viitanen mainitsee.

Maan päälla sekä meren pohjassa

Nelisenkymmentä henkilöä työllistävä Kart on pohjoismaiden merkittävimpiä betonikaluston valmistajia. Se tunnetaan myös kaivosteollisuuden ja tunnelityömaiden betonikaluston toimittajana.

– Toisen kivijalkamme muodostavat ympäristöteknologian ratkaisut, muun muassa erilaiset lietesäiliöt sekä koneet ja laitteet jätevesien ja lietteen käsittelyyn. Valmistamme myös esimerkiksi pohjannäytteenottimia sekä muita merentutkimuslaitteita.

Kart toimii myös tilauskonepajana, joka valmistaa koneiden prototyyppejä.

Viitasen mielestä yrityksen suuri vahvuus on sen suhteellisen pienen koon tuoma joustavuus.

– Pystymme reagoimaan nopeasti asiakkaiden toiveisiin ja valmistamaan juuri sitä, mitä milloinkin tarvitaan. Meillä on hyvin laaja konekanta ja vuosikymmenten mukanaan tuoma ammattitaito.

Kart aloitti taipaleensa yli kuusikymmentä vuotta sitten teräsrakenteiden, erityisesti hallien ja siltojen rakentajana.

– Somero on aika pieni, alle 9 000 hengen maaseutumainen kaupunki. Maatilojen lisäksi täällä on kuitenkin ollut aina myös paljon konepajoja. Meillä taitaa olla metallintyöstäminen verissä.

Kaivoksissa tarvetta betonille

Tällä hetkellä Kartia työllistää eniten juuri kaivosteollisuudelle tarkoitettu betonikalusto.

Kaivoksilla menee lujaa, kun metallien hinta on noussut ja Venäjä on suljettu pois alan markkinoilla. Uusia kaivoksia perustetaan ja myös vanhoja, aikaisemmin kannattamattomaksi tuomittuja kaivoksia otetaan uudelleen käyttöön.

– Kaivoksissa tarvitaan paljon betonia, kun esimerkiksi maan alla kulkevia tunneleita vahvistetaan. Rakennamme tähän tarkoitukseen sopivaa kalustoa kaivoskoneiden runkoihin.

Tunnelityömaita on tällä hetkellä käynnissä paljon.

– Kaivoksiin menee ehkä aika samantyyppisiä koneita. Mutta tunnelitöihin tarkoitettu kalusto räätälöidään todella tarkkaan, tunnelien mittojen mukaan.

Vaikka Kartin tuotteille onkin paljon kysyntää, myös haasteita riittää:

– Teräksen ja energian hinta nousu koettelee tietenkin myös meitä. Lisäksi erityisesti kuorma- autojen toimitusajat ovat nykyään hyvin pitkiä. Onneksi erityisesti kaivosalan asiakkaamme ymmärtävät tilanteen, toimivat entistä pitkäjänteisemmin ja tilaavat jo nyt kalustoa kauas tulevaisuuden tarpeisiin.

Jätkät ovat aktiivisia

Viitanen valmistui vuosi sitten Hämeen AMK:sta konetekniikan insinööriksi. Kartille hän tuli jo puoli vuotta aikaisemmin harjoitteluun ja jäi sille tielleen.

– Korona-aikaan etäopiskelu oli aika kärvistelyä, joten oli hienoa päästä ihan oikeisiin töihin. Aluksi en oikein edes tiennyt, mitä kaikkea täällä tehdään, mutta opin nopeasti.

Tällä hetkellä Viitasella on betoninkuljetuskaluston tuotannossa parisenkymmentä alaista.

– Jätkät ovat hyvin aktiivisia; minun ei tarvitse olla selän takana valvomassa. Riittää, että tutkin hieman tilauskirjoja ja varaosaluetteloita, kerron, mitä milloinkin pitäisi tehdä, jotta pysytään aikataulussa ja homma hoituu.

Viitanen kertoo bonganneensa juuri Kartin 30 vuotta vanhan betoniauton, lähes aktiivikäytössä. Ja huomanneensa myös hieman uudempaa tuotantoa edustavan oman tehtaan tuotteen tositoimissa läheisellä tontilla, rivitalon työmaalla.

– Säiliö pyöri tasaisesti ja rännistä valutettiin betonia perustuksiin. Siitä tuli kyllä ihan mukava fiilis.