Lopettaminen helppoa, aloittaminen vaikeaa

Tämä vuosi on yllättävien muutosten aikaa. Koulutuksen se tyrkkäsi hurjaan digiloikkaan. Opinnot kaikilla asteilla siirtyivät verkkoon olemattomalla varoitusajalla. Etäopiskelusta on tullut pysyvä osa tätä muuttuvaa arkea, johon totuttelemme.

Ammattikorkeakouluissa syksy alkoi hybridiopetuksena. Opetusta kampuksilla tarjotaan niissä kokonaisuuksissa, joissa se on välttämätöntä. Etäopinnot jatkuvat. Se haastaa opetuksen kehittämiseen, sillä ammattikorkeakoulujen työelämäläheinen oppiminen vaatii paljon käytännön tekemistä.

– Opintojen lopettaminen on helppoa, aloittaminen vaikeaa, on usein kuulemani tiivistys opiskelun uudesta normaalista.

Opintojen loppuvaiheessa olevat, jo työssäkäyvät opiskelijat ovat ilolla hyödyntäneet etäopetuksen joustavuutta ja viimeistelleet opintojaan. Se näkyy tilastoissa: opintoja suoritettiin keväällä huomattavasti viime vuotta enemmän. Vastavalmistuneiden työllistyminen on kuitenkin vaikeutunut. Heitä on tuettava, sillä työuran alkuvaihe vaikuttaa koko uran muotoutumiseen.

Opintojen lopettaminen ennen aikojaan uhkaa erityisesti niitä, joilla oli jo ennen poikkeusoloja ongelmia jaksamisen kanssa. Koronakriisi ei saa johtaa opintojen keskeytymiseen. Jokaisesta on otettava koppi.

Opintojen aloittaminen on vaikeaa, koska välttämättömät kokoontumisrajoitukset estävät uusien opiskelijoiden vastaanoton tututuilla tavoilla. Se ei ole mitätön juttu, sillä tunne yhteisöön kuulumisesta tukee oppimista. On löydettävä uudet tavat ja keinot, joilla yhteisöllisyyttä voi tuntea, vaikka yhteisö olisikin virtuaalinen.

Vaikeasta ja yllättävästä tilanteesta on tähän mennessä selvitty. On syytä kiittää sekä tsempata jatkamaan pandemian yhä jatkuessa. Tässä kaikessa koko korkeakouluyhteisön ammattitaitoa tarvitaan enemmän kuin koskaan. On nähty, miten yllättäviin muutoksiin voidaan vastata yhteistyöllä. Tämän vuoden opit palvelevat korkeakoulutusta pitkälle myös siinä tulevaisuudessa, jossa pandemia on viimein ohi.