tutkittua

Ympäristötekniikan insinöörit työllistyvät monipuolisesti

Ilmastonmuutos ja ympäristön pilaantuminen ovat suunnaton uhka Euroopan unionille ja koko maailmalle.

Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tavoitteena on tehdä maanosastamme ilmastoneutraali vuoteen 2050 mennessä.

Ympäristötekniikka etsii kunnianhimoisesti uusia ratkaisuja tulevaisuuden merkittäviin kysymyksiin.

Ympäristötekniikan insinöörikoulutuksella on jo vuosikymmenien perinteet Savonia-ammattikorkeakoulussa. Ensimmäiset alan ammattilaiset valmistuivat vuonna 1999. Näihin päiviin mennessä opinahjosta on valmistunut noin 600 insinööriä eri puolille Suomea, mutta myös rajojen ulkopuolelle.

Samaan aikaan Savonialle on kehittynyt kansainvälisestikin tunnettu vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusyksikkö, joka on nyt keskeinen osa Kuopio Vesiklusteria. Se painottuu erityisesti vesiturvallisuuden kehittämiseen yhdessä yhteistyökumppanien kanssa.

Luvassa monipuolisia työtehtäviä

Viime vuonna Savonian ympäristötekniikasta valmistuneilta kysyttiin Envicon 2023 -alumnitapahtuman yhteydessä, mihin he olivat työllistyneet. Verkkokyselyyn vastasi 48 alumnia.

Tehtävänimikkeitä ovat muun muassa: projektipäällikkö, logistiikkainsinööri, suunnittelija, asiantuntija, ympäristöpäällikkö ja kiertotalouskoordinaattori.

Kyselyyn vastannaista noin neljännes oli työskennellyt myös kansainvälisissä tehtävissä. Tehtävät olivat liittyneet esimerkiksi tutkimushankkeisiin tai työskentelyyn kansainvälisen yrityksen palveluksessa ja suomalaisten yritysten myynti- ja rakennustehtävissä.

Alumneilta kysyttiin kiinnostusta kansainväliseen työskentelyyn. Heistä puolet oli kiinnostuneita työskentelemään kansainvälissä tehtävissä. Vastaajista 54 prosenttia koki, että saatu ympäristötekniikan koulutus antoi riittävät valmiudet kansainväliseen toimintaan.

Koulutus vastaa työelämää

Kyselyn perusteella kolme neljästä vastaajasta koki koulutuksen vastaavan työelämän vaatimuksia.

Päätyminen eri alalle töihin, koulutuksessa käsiteltyjen asioiden laajuus ja pirstaleisuus sekä laajempi esimies- ja johtamiskoulutus nähtiin puutteina. Näin vastanneet kokivat, ettei koulutus vastannut täysin työelämän vaatimuksia.

Ammattikorkeakoulussa tehdäänkin työtä jatkuvasti sen eteen, jotta opetuksen sisällöt vastaisivat vaatimuksia. Yritysyhteistyö on avain työelämälähtöisyyden ylläpitämiseen.

Esimeriksi työelämälähtöiset opiskelijaprojektit, harjoitustyöt, vierailevat luennoitsijat, yritysvierailut, työharjoittelut ja opinnäytetyöt monipuolistavat yritysyhteistyötä.

Lisäksi Savonia osallistaa alumneja ja alan yrityksiä opetussuunnitelman kehitystyöhön.

Ympäristöala näkyy jatkossa

Kyselyn yhtenä tavoitteena oli selvittää, millaisena ympäristötekniikan alan tulevaisuus näyttää alumnien mielestä.

Talouden hallinta ja kustannusajattelu ovat aina olleet insinööriosaamisen vaatimuksia. Nämä tekijät ovat alumnien mielestä tärkeitä myös tulevaisuudessa.

Kun verrattiin kyselyn vastauksia nykyisen opetussuunnitelman sisältöihin, todettiin, että uudet sisällöt voisivat liittyä kestävän kehityksen ja erityisesti koko elinkaaren vaikutusten huomiointiin kaikissa opintojaksoissa.

Lisäksi vastauksissa nousi esille kiertotalouteen liittyvän osaamisen tarve.

Digitalisaatio vaikuttaa tulevaan

Kysely toi vahvasti esille digitalisaation vaikutuksen.

Ympäristötekniikan alalla tarvittavasta osaamisesta esimerkiksi tietomallintaminen, paikkatiedon hyödyntäminen, suunnitteluohjelmien käyttö ja mitatun datan analysointi olivat tapetilla.

Etätyöhön liittyvien sovellutusten käyttö kuuluu nykyisin työelämään. Vastauksissa korostuivat myös esimerkiksi sähköisten asiakirjojen ja palvelujen yleistyminen, maastotyön digitalisointi sekä tietomallintamisen hyödyntäminen infrasuunnittelussa.

Saatujen tulosten avulla varmistetaan, että koulutuksen sisällöt luovat valmiuksia myös alan tulevaisuuden haasteiden taklaamiseksi. Työelämätaitojen vastauksissa tuotiin esille lisäksi muutosmyönteisyys ja itsensä johtaminen.

Ympäristötekniikan koulutuksessa tärkeimmäksi osoittautuneita taitoja kehitetään esimerkiksi pedagogisten menetelmien valinnoilla ja rohkaisemalla opiskelijoita oma-aloitteellisuuteen.

Yritysten kanssa yhteistyössä tehtävä projektimuotoinen opetus on yksi tapa tukea opiskelijoita työelämän mukaiseen vuorovaikutukseen.