Niko Peltola uskoo sähköautojen katsastusvaatimusten muuttuvan ajan myötä.
Niko Peltola uskoo sähköautojen katsastusvaatimusten muuttuvan ajan myötä.

Sähköautoissa

on omat vikansa

Täyssähkö- ja hybridiautot ovat vielä perinteisiä polttomoottoriautoja harvinaisempi näky suomalaisilla katsastusasemilla, mutta sähköautojen yleistyessä ja ikääntyessä tilanne tasoittuu.

Sähköautoissa on omia, voimanlähteestä johtuvia vikoja. Akustojen painavuus laittaa etenkin täyssähköautojen pyöränripustukset, nivelet ja alustan runkorakenteen lujille. Pienikin isku akustoon voi puolestaan olla kallis ja kohtalokas vahinko.

Alkukesän aamu Paimion katsastusaseman pihalla on hiljainen ja helteinen. Aseman avaamiseen on aikaa puoli tuntia. Turun ja Helsingin välisen moottoritien kupeessa katsastusasemaa pyörittävä Niko Peltola on saanut päivän ensimmäisen kahvikupposen käteensä.

Vuonna 2012 Turun ammattikorkeakoulusta autoinsinööriksi valmistunut Peltola on Paimion aseman lisäksi mukana kahdessa muussa katsastusasemassa. Paimion Tammisillan Vuosikatsastus on oma, Salossa ja Loimaalla toimivissa katsastusasemissa hän on osakkaana.

Peltolan kanssa on tarkoitus puhua sähköautojen katsastuksesta. Yrittäjäksi itseään tituleeraava Peltola sanoo sähköautojen olevan konttoreilla vielä marginaalinen näky, joten kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä esimerkiksi katsastustilastoista ei voi tehdä.

Massa näkyy

Peltolan mukaan sähkö- ja hybridiautoissa on toki löydettävissä omat heikot kohtansa. Kovilla ovat etenkin alustan nivelet.

– Ajoakut ovat painavia, mikä rasittaa sähköautojen niveliä, pyöränripustuksia ja runkoa eri tavalla perinteisissä polttomoottoriautoissa. Tätä ei ole otettu autojen suunnittelussa riittävästi huomioon. Autoja on kehitetty sähkö- ja lataustekniikka edellä.

Jarrut ovat sähkö- ja hybridiautojen toinen ongelmakohta. Energian talteenoton takia sähköautoissa käytetään varsinaisia jarruja selvästi vähemmän kuin polttomoottoriautoissa. Jarru- levyt ja jarrupalat säästyvät, mutta sen vastapainona jarrujen vähäinen käyttö altistaa ne ruostumiselle ja jumiutumiselle.

– Suomen vaihtelevissa sääoloissa riski sähköautojen jarrujen jumiutumiselle on erityisen iso, Peltola sanoo.

Suomessa myös kosteus on ongelma. Akut sijaitsevat etupyörien takana ja akkukoteloita on merkistä riippuen haastava pitää kosteudelta suojassa.

– Katsastuksessa ongelmat eivät näy. Ennakoivalla huollolla ja akkujen kuivattelulla säästää isoja rahoja,

Akkukotelot alttiita iskuille

Sähköautojen turvallisuuden kannalta suurimmat riskit liittyvät akkukoteloihin tulleisiin iskuihin, jotka voivat vaarantaa akun jäähtymisen. Katsastuskonttorilla ne ovat kuitenkin harvinaisia: Peltolalla ei ole tietoa, että yhtään hylkäyspäätöstä olisi toistaiseksi tehty niiden takia.

Tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen. Sähköautojen katsastuksen arvosteluperusteet muuttuivat viime vuoden marraskuussa. Jatkossa katsastuskonttoreilla syynätään sähkö- ja hybridiautojen akkukomponentteja ja suojausta jatkossa entistä tarkemmin.

Peltolan mukaan auton hylkääminen katsastuksessa akkukoteloissa olevien osumajälkien ja naarmujen takia riippuu autojen maahantuojien antamista ohjeista: Toisessa automerkissä kolhut voivat olla suurempia kuin toisessa.

– Täällä toimitaan Traficomin ohjeiden mukaan. Ei meillä ole muuta mahdollisuutta.

Kallis kolhu

Peltolan mukaan täyssähköautojen akustojen vaurioissa puhutaan isoista summista. Jo akkujen korjaaminen on työlästä ja kallista, mutta vahingon hinta nousee moninkertaiseksi, jos koko akusto on vaihdettava. Kalliimmissa automalleissa puhutaan kymmenistä tuhansista euroista.

– Kai sitä jollakin tavalla voi verrata bensiini- tai dieselkäyttöisen auton moottorin vaihtoon, mutta sähköautoissa tapaukset ovat perinteisiin autoihin verrattuna paljon arvokkaampia.

Peltolan mielestä on todennäköistä, että sähköautojen määrän kasvu ja sitä kautta mahdollisesti nousevat akustovauriot voivat ajan myötä näkyä myös ajamisen kustannuksissa. Lisää maksettavaa voi tulla esimerkiksi aikaisempaa kalliimpina vakuutusmaksuina.

– Minusta on selvää, että jos katsastuksessa auton akustossa havaitaan osuman aiheuttama, hylkäämisen johtava vaurio, tapaus voi päätyä vakuutusyhtiön pöydälle, hän arvelee.

Uusia ohjeita tarvitaan

Varsinaissuomalainen autoinsinööri pitää sähköautoja tämän ajan muoti-ilmiönä, joita automaailmassa tulee ja menee. Ukrainan sota ja sen aiheuttama hintapiikki sähkön hinnassa hillitsi intoa hetkeksi, mutta Peltolan mielestä uutta on tulossa.

– Sähkö on autoissa ylimenokauden voimanlähde. Vety on tulevaisuuden polttoaine, hän arvioi.

Ennen kuin ensimmäiset vedyllä liikkuvat autot ajavat paimiolaisen katsastuskonttorin pihaan, Peltolan ja kahden yrityksessä työskentelevän katsastusmiehen tarkkojen silmien läpi kulkee satoja, jos ei tuhansia sähköautoja. Peltola toivoo, että myös sähköautojen katsastusmääräykset edelleen muuttuvat ja kehittyvät.

– Autojen katsastustoiminta on yhden sortin marathon, jossa lainsäädäntö vaan kulkee autojen kehityksen perässä. Sähköautoja olisi järkevää katsoa vieläkin enemmän ja tarkemmin katsastuksessa kuin nyt tapahtuu. Ja varmaan niin myös tapahtuu.

Peltola kaipaa lisätarkastuksia muun muassa autojen sähkökomponentteihin, latauspistokkeisiin ja niiden lukitukseen. Hän muistuttaa, että akustojen latauksessa tarvittava tekniikka on paljon ahkerammassa käytössä kuin polttomoottoriautojen polttoaineletku.

– Komponentit ovat myös alttiimpia erilaisille vioille ja vauriolle, ja tuleeko niitä vaihdettua riittävän usein. Turvallisuudesta tässä kaikessa kuitenkin on kysymys, Peltola muistuttaa.

Tasan kello yhdeksän katsastuskonttorin ovista ajaa sisään päivän ensimmäinen katsastettava ajoneuvo. Tämän ajoneuvon ajokunnon tarkastamiseen riittävät perinteisemmät, jo pitkään käytössä olleet laitteet ja tekniikat.

Latauspistokkeet ovat sähköautoissa kovassa käytössä.Latauspistokkeet ovat sähköautoissa kovassa käytössä.Täyssähkö- ja hybridiautoissa muun muassa pyöräripustukset joutuvat kovempaan rasitukseen kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa.Täyssähkö- ja hybridiautoissa muun muassa pyöräripustukset joutuvat kovempaan rasitukseen kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa.