Reissut ovat työn suola
Käyttöönottoinsinöörit matkustavat ympäri maailmaa ja tekevät pitkää päivää syrjäisillä työmailla.
Metso toimittaa teollisia suodattamia erityyppisiin laitoksiin maailmalla. Asiakkaista suurin osa on kaivoksia, jotka erottavat suodattimilla kiintoainetta nesteestä. Tuotteita menee paljon myös elintarvike- ja lääketeollisuudelle.
Yksi asennuksia tekevistä käyttöinsinööreistä on espoolainen Antti Lemettinen.
– Se on mielenkiintoista ja hyvin palkitsevaa työtä. Mielekkäintä ovat onnistumisen tunteet ja välitön palaute, kun saa ongelmia ratkottua ja suodattimet toimimaan niin kuin on luvattu.
Matkapäiviä kertyy vuodessa 160–190, ja hän on käynyt kaikilla asutuilla mantereilla. Pandemia vähensi matkoja, mutta keväällä määrä oli jo palautunut normaaliin.
Ennen komennukset saattoivat kestää kuukausia, mutta nyt Lemettinen pyrkii rajoittamaan ne korkeintaan kolmeen viikkoon. Syynä on vajaan parin vuoden ikäinen lapsi.
– Jos menee pidemmäksi, kotopuolessa on jo aika raskasta.
Koulutukseltaan Lemettinen on automaatioinsinööri. Pääosin työ on läppärillä koodaamista, mutta työn monipuolisuus on yllättänyt noin 11 vuoden työuran aikana.
– On tässä myös mekaanista asennusta, asiakaskoulutusta ja säätötyötä.
Kesä kuluu pomon töissä
Lemettinen on tänä kesänä tarkastellut käyttöönottotiiminsä työtä esimiehen asemasta. Hän tuuraa urallaan edennyttä pomoaan ja jakaa nyt työtehtäviä vajaan 20 hengen tiimilleen. Tätä työtä hän tekee joko etänä tai toimistolla Espoossa.
– Kesä on todella kiireinen, ja joudun itsekin lähtemään matkalle. Hyvähän se on esimiehenkin säilyttää tuntuma siihen, millaista työtä tämä on.
Työmaat etenkin kaivoksilla sijaitsevat usein syrjäisillä alueilla, ja majoitus on järjestetty parakkeihin. Vähällä vapaa-ajalla aika menee usein salilla tai lenkillä.
Säät voivat olla äärimmäisiä. Englantilainen kollega oli käynyt usein kaivosasiakkaalla Yhdysvaltojen Arizonassa, ja sattumoisin sateet olivat seuranneet hänen vierailujaan. Kun Lemettinen matkusti talvella samalle saitille, alueella alkoi harvinainen pakkasjakso.
– Siitäkös minulle sitten muistuteltiin, että toin heille lumisateet Suomesta.
Suunnittelija tutustuu tehtaisiin
Suunnittelu on periaatteessa päätetyöskentelyä, mutta käytännössä asiakkaan tuotantolaitokset on parempi nähdä omin silmin.
ABB:n pääsuunnittelija Teemu Lehtonen matkustaa maailmalla tutustumassa tehtaisiin. Asiakkaana ovat isot paperitehtaat, jotka tilaavat linjastolleen ohjausjärjestelmät moottoreineen ja taajuusmuuttajineen.
Lehtonen kuuluu Helsingin Pitäjänmäellä prosessiautomaatioyksikköön, joka suunnittelee ja asentaa ohjausjärjestelmiä paperikoneisiin. Yksikössä työskentelee vajaat parikymmentä henkeä.
Automaatioinsinööriksi kouluttautunut Lehtonen on ehtinyt työskennellä ABB:llä 19 vuotta. Hän on toiminut tuotekehityksessä, palveluissa, käyttöönotossa ja viimeiset kuusi vuotta pääsuunnittelijana.
– Työ on aika itsenäistä. Saa toimia aika vapaasti, kunhan työ tulee tehtyä.
Modernisointi kestää
Matkoja on noin 50–60 päivää vuodessa. Uusien koneiden asentaminen sujuu yleensä viikossa, mutta vanhojen koneiden modernisointi voi viedä kuukauden.
– Kun paperikoneessa on vanhaa tekniikkaa mukana, projekti on haastava. Mutta se on mielenkiintoista, ettei kaikkialla ole ihan samanlaista, Lehtonen kertoo.
Seuraavaksi odottavat keikat paperitehtaalle Puolaan ja Ranskaan. Suunnittelu tehdään tänä vuonna, ja ensi vuonna perään lähtevät asentajat.
Modernisointihankkeissa päivät venyvät usein pitkiksi, jopa 12-tuntisiksi. Kun suunnitellaan uusia koneita, tehtaalla saatetaan tehdä ihan normaaleja kahdeksan tunnin päiviä. Matkatyöstä kertyneet ylityöt voidaan maksaa tai pitää vapaana.
Perheessä on kaksi lasta, mutta nykyään he pärjäävät omillaan.
– Kun lapset olivat pienempiä, matkustaminen on hankalampaa, mutta nyt ei ole ongelmia sen suhteen.
Turistiksi työmatkoilla ei ole aikaa heittäytyä, sillä aikataulut ovat usein tiiviit. Tehtaan lisäksi maasta tulevat tutuiksi lentokenttä ja hotelli.
Jalat palelevat pakkasessa
Työmatkat saattavat tuoda mieleen eksoottiset maat ja kesäiset ilmat, mutta käyttöönottoja ja huoltokeikkoja tehdään paljon myös kotimaassa ja talvella.
Merus Powerilla työskentelevä Pasi Markov kävi työparinsa kanssa talven pakkasilla Sipoossa S-ryhmän logistiikkakeskuksessa tekemässä vuosihuoltoa kahteen sähkövarastoon.
– Kahlattiin lumessa sähkövarastoille. Illalla hotellilla sai kuivatella vaatteita eikä tarvinnut miettiä, miksi jalat olivat palelleet.
Onneksi akut viihtyvät samassa lämpötilassa kuin ihmisetkin eli 20 asteessa, ja iso osa huoltotyöstä tehtiin lämmitetyssä akkukontissa. Vuosihuolloissa sähkövaraston kaikki akkumoduulit käydään läpi, huolletaan ja tarvittaessa vaihdetaan.
Markov on työskennellyt Meruksella kaksi vuotta. Hän on ehtinyt reissata muun muassa Boliviassa ja Ecuadorissa, viimeksi Puolassa. Suurin osa keikoista on kotimaassa.
– Keväällä tehtiin vuosihuolto kasvihuoneen aktiivisuodattimille Närpiössä, ja nyt on tulossa vuosihuolto sähkövarastoon Lempäälään.
Reissut parista päivästä kuukauteen
Matkapäiviä tulee noin 40 vuodessa. Osa keikoista on vuosihuoltoja, jotka kestävät yleensä pari päivää. Ulkomailla tehtävänä on käyttöönottoja, joissa vierähtää usein parista viikosta kuukauteen.
– Tykkään matkustamisesta, mutta eihän tämä luksusta ole. Päivät venyvät pitkiksi eikä vapaa-aikaa jää. Ulkomailla toivoisi, ettei saitin ja hotellin sijainti olisi kovin kaukana toisistaan.
Markovin mukaan työpäivän pituutta ei voi määrittää etukäteen.
– Emme me voi lyödä asiakkaalla hanskoja tiskiin, jos ei tule ajallaan valmista.
Tunteja kertyy helposti saldoon, ja kiireessä niitä voi olla vaikeaa pitää pois.
– Kotopuolessa lapset ovat vanhempia, ja askareet ovat sen puoleen pienemmät, Markov kertoo.
– Lomien jälkeen näyttää siltä, että miehiä on maailmalla aika lailla. Esimiesten täytyy olla tarkkana, jotta pystyvät jakamaan työt niin, että ehditään joka paikkaan.
Vr-lasit odottavat ehkä jatkossa
Tulevaisuudessa virtuaalitodellisuuden lasit saattavat vähentää käyttöönottajien matkapäiviä. Insinööri voi tutustua työmaahan toimistoltaan virka-aikaan, ja kohteessa voi käydä paikallinen asentaja.
Näin tapahtuu visioissa, mutta Siemensin käyttöönottaja Jussi Niiranen tyrmää ajatuksen.
– Onneksi se ei ole vielä toiminut. Toki etäyhteydet paranevat koko ajan. Suojarelekoestuksen pystyy tekemään jo etänä, ja releparametrointi voidaan tehdä toimistolta, mutta jonkun pitää olla paikalla kytkemässä piuhat.
Niiranen työskentelee sähkönjakelun ja -siirron käyttöönotossa. Hän liikkuu ympäri Suomea sähköasemilla, suurilla teollisuusyrityksillä sekä metro- ja raitiotieverkolla.
Fingrid työllistää käyttöönottajia paljon, sillä tuulivoiman kasvu pakottaa päivittämään kantaverkon sähköasemia. Niillä tehdään paljon toisiouusintaa, eli suojalaitteita, kuten releitä, vaihdetaan paljon.
Myös Olkiluodossa ja Terrafamella on ollut paljon keikkoja.
Työpäivän pituus kymmenen tuntia
Kaksi kolmasosaa työajasta Niiranen on reissussa. Yksi keikka kestää parista päivästä pariin viikkoon. Hän pyrkii rajoittamaan päivät usein kymmeneen tuntiin, sillä 12-tuntiset rupeavat olemaan rankkoja 18 työvuoden jälkeen.
– Mietin välillä sähköasemalla ryömiessäni, että pitääkö tätä tällä iällä tehdä, mutta on se vaan niin mielenkiintoista, etten ole parempaakaan keksinyt.
Nuorena Niiranen piti matkoista paljon, eikä komennusten pituus ollut poikamiehelle este. Nykyään kahden lapsen isän on mukava päästä välillä kotiin.
– Kun olen reissussa, vaimolla on tuplasti ruoanlaittovuoroja.
Työnantaja maksaa matka-ajasta ja matkoilla ylityötunneista. Ylimääräiset tunnit voi myös pitää vapaana. Juuri työaikakorvausten takia Niiranen päätyi Siemensille.
Kahdella edellisellä työnantajalla joko ylitöistä tai varallaolosta ei tahdottu maksaa erikseen.
– Edellinen työnantaja tarjosi vain sopimusta, jossa työajasta olisi maksettu vain yhtenä könttänä.