Vikkelästi viileäksi
Lentokoneet pääsevät aiempaa nopeammin huoltoon ja takaisin ilmaan suomalaisen teknologian ansiosta.
Lentokoneiden seisottaminen maan kamaralla on kallista, mutta lentojen välillä koneet pitää tarkastaa ja huoltaa. Suihkumoottoreiden pitää jäähtyä ennen kuin niitä päästään tutkimaan.
Maskulainen FCS Finland on kehittänyt jäähdytysratkaisun, jota viedään jo ympäri maailmaa. Teknologia lyhentää moottoreiden jäähdytysajan 4–8 tunnista tuntiin ja kymmeneen minuuttiin missä tahansa säässä.
– Tarkka jäähdytysaika riippuu ympäröivästä ilmasta. Jäähdytysaika on toinen täällä Suomessa kuin Australiassa, vertaa tuotantoinsinööri Nina Koskinen.
Kehitteillä on myös vastaava jarrujen jäähdytyslaite, josta ei ole vielä kerrottu julkisuuteen.
– Toimitus- ja teknologiajohtaja ovat juuri tänään Norjassa testaamassa laitteen prototyyppiä. Sitten meillä on dataa siitä, miten paljon lyhennämme jarrujen jäähtymistä.
Tilausta kotimaiselle keksinnölle on kaikkialla maailmassa. Kilpailua ei tarvitse pelätä, koska vastaavia laitteita ei ole olemassa.
Lämpö imeytyy moottorin läpi
Jäähdytysjärjestelmä liikutetaan pyörillä suihkumoottorin alle, ja sen imuputki kiinnittyy moottorin pakoputkeen alipaineen avulla. Moottoreita on erikokoisia ja -mallisia, ja niihin kiinnittyminen onnistuu oikean sovittimen avulla. Järjestelmän läpi virtaa parhaimmillaan reilut 1,5 kiloa ilmaa sekunnissa 500 pascalin paineella.
Moottorin lämpötila voi olla laskeutumisen jälkeen 200–350 astetta, ja sen on jäähdyttävä 60–40 asteeseen, ennen kuin moottorin kunto saadaan tutkittua. Lentokoneet ovat liikenteessä melko tasaisesti ympäri vuorokauden, joten nopea jäähdytys antaa huoltoon pelivaraa.
– Tämä näkyy matkustajille suoraan, kun lennot eivät myöhästy ja lentoja ei peruta niin paljon, talousjohtaja Olli Aalto havainnollistaa sähköpostitse.
FCS:n patentoima teknologia on käytössä 13 lentoyhtiössä, Finnair mukaan lukien. Osa kumppanuuksista on julkistettu tämän vuoden puolella.
– Pidän saavutuksena sitä, että saan olla osana yritystä, joka vie Suomea maailmankartalle ihan uudenlaisella innovaatiolla, Koskinen lisää.
Tuotteita on neljä erilaista. Erot ovat pääosin siinä, tuleeko energia imuriin verkosta, akuista vai dieselgeneraattorista. Neljännen erikoisuus on äänenvaimennus. Laite maksaa 130 000–190 000 euroa, mutta se maksaa Koskisen mukana itsensä nopeasti takaisin.
Komponentit tulevat läheltä
FCS Finland on perustettu vuonna 2018. Yrityksen omistavat toimitusjohtaja Kimmo Hotanen ja teknologian kehittänyt Pauli Hotanen sekä yksi sijoittaja. Liiketoiminta on käynnistymässä nyt toden teolla. Liikevaihtotavoitteena tänä vuonna on 14 miljoonaa euroa, kun viime vuonna liikevaihto oli vasta 1,5 miljoonaa euroa. Kasvun avain ovat moottorivalmistajien tekemät hyväksynnät järjestelmälle.
– Yhtiön suurin tavoite on päästä runkovalmistajien manuaaleihin. Tavoitteen saavuttaminen on jo alkanut, sillä Boeing nosti jäähdytysjärjestelmän Boeing 737 MAX Leap-1B:n rungon huolto-ohjekirjaan ja aikoo nostaa vielä tänä vuonna kaikkiin heidän runkomalliensa moottoreihin, kertoo Hotanen sähköpostitse.
Yritys toimii Maskussa noin 20 kilometrin päässä Turusta. Samassa toimipaikassa sijaitsevat tuotanto ja muut toiminnot. Asiakkaat ovat ympäri maailmaa, joten sijainnilla ei ole toiminnan kannalta suurta merkitystä.
– Olemme tasapuolisesti kaukana kaikesta, Aalto sanoo.
Laitteisiin tarvittavat komponentit tulevat läheltä: laitteiden metallirungot Mynämäeltä, adapterien lasikuituosat Porvoon suunnalta ja tiivisteet Sastamalasta. Tuotantoketju toimii nyt, mutta kun liiketoiminta laajenee, ainakin Maskun tiloissa tulevat rajat vastaan.
– Tänään tuli sähköpostiin uusi tilaus, mutta toistaiseksi meillä on vielä lyhyet toimitusajat.
Kokoa markkinalla riittää. FCS Finlandilla uskotaan, että lentoliikenne kasvaa jatkuvasti. Viime vuonna maailman lentoliikenne ylsi kansainvälisen ilmailujärjestö Iatan tilastojen perusteella kaikkien aikojen ennätykseen. Järjestö ennustaa kasvua myös tälle vuodelle, eikä kasvulle näy loppua.
Tiimi on pieni
Tuotantoinsinööri Koskinen suunnittelee tuotantoa teknologiajohtajan ja tuotannon kokoonpanon kanssa. Työhön kuuluu adapterien tuotannon komponenttitilauksien tekeminen. Hän hoitaa ison osan rahdeista kilpailutuksista aikataulutuksiin sekä yhteydenpidon asiakkaisiin ja huolintayhtiöihin. Sivussa tehdään tarjouslaskentaa ja ostotilauksia.
– Yritys toimii vielä sen verran pienellä tiimillä, että työtehtävät ovat todella monipuolisia.
Työt sijoittuvat tuotantotiloihin konttiin perustetulle toimistolle ja pari päivää viikossa kotiin.
Yrityksessä on nyt kuusi työntekijää, joista yksi on tuotannon työntekijä eli käytännössä kokoonpanee laitteita. Nytkin varastossa on kymmenkunta eri vaiheessa olevaa jäähdytysjärjestelmää ja yksi jo maailmaa kiertänyt esittelylaite.
Lisää työntekijöitä rekrytoidaan kuluvan vuoden aikana, ja toimittajilla saattaa olla palkkaamistarpeita tilausten kautta.
Lentopelko ei hidasta
Koskinen kuuli FCS Finlandista opiskeluaikanaan verkostonsa kautta ja pääsi yritykseen osa-aikaiseksi työntekijäksi.
Muutamassa kuukaudessa hän oli jo kokoaikaisessa työsuhteessa ja teki opinnäytetyötä sivussa, kunnes valmistui tuotantoinsinööriksi Satakunnan ammattikorkeakoulusta vuonna 2022.
– Nykyinen työni on täysi kymppi ammatillisessa mielessä. Koska olen ensimmäisessä insinöörityössäni, odotan työltä ennen kaikkea uutta opittavaa ja ammatillista kasvua. Hieman myöhemmin haastattelussa Maskussa käy ilmi, että työpaikka on Koskisen kannalta myös yllättävä valinta.
– Minulla on lentopelkoa ja olen lentänyt viimeksi yli kymmenen vuotta sitten. En olisi opiskellessani uskonut päätyväni tähän työpaikkaan, hän myöntää.