Jukka Luomaranta ja Lasse Olaussen kokeilivat viime kesänä sähkökinnerin kyytiä
Jukka Luomaranta ja Lasse Olaussen kokeilivat viime kesänä sähkökinnerin kyytiä

Tyylikästä menoa

Sähkökinnerillä saa samassa paketissa matkaseuraa, liikkumisen iloa ja retrohenkistä estetiikkaa.

Kinner-car vangitsee katseen. Kaksipaikkaisen sähköajokin muotokieli on saanut vaikutteita muun muassa klassisesta urheiluautosta Porsche 356:sta, kuplavolkkarista ja Vespasta. Silti kokonaisuus on jotakin uutta.

– Tämä sopii chillailuun. Voi vaikka viikonloppuna laittaa paremman paidan päälle, polkea rantabulevardille ja nauttia kivasta ilmasta, tunnelmoi yrittäjä Jukka Luomaranta.

Kohderyhmänä sähkökinnerillä ovat aktiiviset ihmiset, jotka harrastavat esimerkiksi maantiepyöräilyä.

– On kiva lähteä lenkille, kun voi pyöräillä kahdestaan. Tässä on sosiaalinen elementti, joka puuttuu maantiepyöräilystä.

Akku keventää polkemista

Kuljettajan on poljettava koko ajan, jotta ajoneuvo liikkuu. Kampikes- kiössä olevasta avustusmoottorista on mekaaninen yhteys taka-akseliin, eli kinneri on pääasiassa lihasvoimalla liikkuva ajoneuvo. Avustava moottori tekee polkemisesta kuitenkin kevyttä. Pelkääjän paikalla istuva saa halutessaan lepuuttaa jalkojaan, sillä paikalla on vapaaratas.

Moottoriksi voi valita mieleisensä. Joko moottori avustaa polkemisessa 45 kilometrin tuntivauhtiin saakka, jolloin ajoneuvo vakuutetaan mopona, tai avustus riittää 25 kilometriin tunnissa, jolloin ajoneuvo lasketaan liikenteessä polkupyöräksi. Moottorilla on jatkuvaa tehoa 250 wattia.

Valeon moottoriin integroitu automaattivaihteisto on seitsenvaihteinen. R-versiossa moottori ottaa jarrutusenergian talteen ja lataa akkua, kun taas vapaarattaisessa F-mallissa ajoneuvo rullaa vastuksetta alamäissä. Moottoria ja valoja hallitaan kojetaulusta.

Ajoneuvolla on pituutta 2,85 metriä, leveyttä metri ja korkeutta 60 senttimetriä. Painoa on noin 90 kiloa.

– Teknisesti vaikeinta kinnerin suunnittelussa oli mitoittaa ajoneuvo niin, että jalat mahtuvat liikkumaan ja asento on riittävän pysty.

Hintaa lystille tulee 18 000 euroa, siis lähes halvimman mahdollisen auton verran. Yhden hengen velomobiileja saa keskieurooppalaisilta valmistajilta alle kymppitonnilla. Toisaalta hyvistä osista kootusta mutta ihan perinteisestä polkupyörästäkin saa maksaa yli kymppitonnin, Luomaranta vertaa.

Komponentit tulevat läheltä

Kinner-caria valmistaa kokkolalainen AJL-Speedshop. Lähes kaikki työ ja komponentit tehdään Keski-Pohjanmaalla: 3d-tiedostot ja komposiittiosien muotit, komposiittiosien kuten lasikuituisen kuoren laminointi ja alumiiniosien laserleikkaus ja hitsaukset. Moottori on ranskalainen.

Tuotanto on suunniteltu mahdollisimman skaalattavaksi. Toistaiseksi ajoneuvoja on koottu kymmenkunta, ja tilauskanta on keväällä noin parikymmentä ajoneuvoa.

– Eniten kiinnostusta on herännyt Saksassa. Liekö sillä vaikutusta, että olemme käyneet esittelemässä ajoneuvoa messuilla Frankfurtissa ja Münchenissä.

Toukokuun puolivälissä pajalla on keskeneräisiä kappaleita, jotka odottavat moottoria.

– Rahoitusneuvottelut ovat myös pitäneet kiireisenä.

Luomaranta on alun perin soitinrakentaja ja ilmailuharrastaja. Hän on aina pitänyt vanhoista esineistä ja autoista. Kinneri ei ole uusi keksintö, vaan polkuautoja rakennettiin Suomessa runsaasti sotien jälkeisenä pula-aikana.

Idea syntyi saunassa

Ajatus sähkökinneristä syntyi saunan lauteilla vuosia sitten ystävän, Heikki Räisäsen kanssa. Hän puhui kaupunkiliikenteestä ja siitä, että tulevaisuudessa tarvitaan polkupyörän ja auton välimuotoa. Luomaranta kypsytteli ideaa eteenpäin.

– Eihän ekologista liikkumistapaa voi myydä, jos vehje on hirveän ruma. Sen pitää näyttää sellaiselta, jolla haluaa ajaa ja näyttäytyä.

Kinnerin kehityksessä avuksi tuli alkuvaiheessa insinööri Kennet Törnroos. Hänen vaikutuksestaan ideat saatiin alusta lähtien sarja- valmistuskelpoiseksi.

Luomaranta perusti AJL-Speed- shopin vuonna 2020. Ensimmäiset versiot saatiin valmiiksi kesällä 2023, ja varsinainen myyntiversioiden tuotanto alkoi viime kesänä.

Kuluvana vuonna ajoneuvoon on yhä tehty viilauksia, kuten uusi takakontti, jonka ansiosta kyytiin mahtuu entistä pidempi käyttäjä. Runkoa on muutettu niin, että huolto on aiempaa helpompaa.

– Vielä tehdään hifistelyä esimerkiksi komposiittien suhteen, juomapullon paikkaan ja muuta pientä, Luomaranta lisää.

Jan ja Ing-Britt Skopal kävivät kinneriretkellä Lommassa Etelä-Ruotsissa viime vuoden toukokuussa.Jan ja Ing-Britt Skopal kävivät kinneriretkellä Lommassa Etelä-Ruotsissa viime vuoden toukokuussa.Kinneri  odottaa verstaalla valmistumistaan.Kinneri odottaa verstaalla valmistumistaan.Kinneri odottaa verstaalla viimeistelyä ennen toimitusta asiakkaalle.Kinneri odottaa verstaalla viimeistelyä ennen toimitusta asiakkaalle.