opiskelijat
Alanvaihtaja
vankalla kokemuksella
Ei niin tyypillinen ensikertalainen korkeakouluopiskelija, kun on taustalla useamman vuosikymmenen mittainen ura.
Puutekniikan opiskelija Marko Aalto on toiminut esimerkiksi kokkina ja veneenveistäjänä. Nyt hän on vaihtamassa alaa ja opiskelee Lahdessa LAB-ammattikorkeakoulussa.
Opinnot ovat edenneet jouhevasti, ja valmistuminen siintää jo reilun vuoden päässä. Pitkä työ- ja elämänkokemus tuo mukanaan myös hyötyjä; kokemukseen voi skaalata uutta tietoa teorialla.
– Totta kai 40 vuoden työkokemus vaikuttaa.
Aiemmin saatu tieto ja näkemys auttavat opinnoissa. Aalto sai työkokemuksestaan jonkin verran hyväksilukuja.
– Saattaakin olla, että olen LABin vanhin insinööriopiskelija, Aalto naurahtaa.
Puutekniikka taipuu moneen
Aalto osallistuu opiskeluun täysillä, myös luokkahuoneen ulkopuolella. Hän on aktiivisesti mukana opiskelijatoiminnassa ja toimii puutekniikan insinööriopiskelijoiden yhdistyksen, PINO:n, hallituksessa. Hallitustehtävissä hän on mukana tapahtumissa, tehtävissä ja apukätenä. Myös opiskelijahaalarit ovat käytössä.
– Opiskelijatoiminnassa saa mahdollisuuden tutustua eri vuosikurssien opiskelijoihin. Opiskelijatoimintaan lähdin, koska se on oleellista, tärkeää ja mielekästä. Opiskelijajärjestön nykyinen hallitus on myös aktiivinen, Aalto kertoo.
Puutekniikan ala on vähintäänkin monipuolinen ja muuttuu jatkuvasti. Luonnonmukainen puu on arvostettu raaka-aine niukkenevien luonnonvarojen maailmassa. Puutekniikan insinööriopiskelija käy opintoja esimerkiksi puutuoteteollisuuden tuotteista, valmistusprosesseista ja uusien tuotteiden suunnittelusta.
– Kaikki puu on meidän aluettamme. Metsänhoito, raaka-aineiden saaminen, sahateollisuus, rakentaminen, vaikkapa lääketeollisuuden raaka-aineet. Ala tarjoaa mahdollisuuksia monenlaisiin töihin.
Veneenrakennus projektityönä
Koulutuksen työelämälähtöisyys näkyy projektitöissä, joita puutekniikan opiskelijat pääsevät tekemään jo opintojen aikana. Käynnistymässä on opiskelijaprojekti, jossa rakennetaan puuvene alusta asti itse.
Vanhan veneenveistäjän kokemus ei jää Aallolta käyttämättä: hän toimii projektissa vetäjänä ja ohjaajana. Hänestä tulee hallituksen venevastaava.
– Opettaja ehdotti aihetta. Tämähän edustaa vain marginaalista puutekniikan aluetta, mutta tässä on paljon yhteneväisyyskohtia, joita voidaan hyödyntää, Aalto selittää.
Kesällä Aalto jatkaa opintojen parissa ja suorittaa kursseja ja projekteja pois alta.
– Opinnot ovat sillä tavalla aluillaan, että tarkkaa suuntaa ei vielä ole. Kun opiskelee uutta, niin on aina tietysti innoissaan juuri siitä aiheesta. Vaihtoehtoja on paljon, myös kansainvälisesti.
Aloitustapahtumassa oli sankoin joukoin opiskelijoita.
Opiskelijat juhlivat Lahdessa
Vuoden 2025 Insinööriopiskelijapäiviä juhlittiin huhtikuussa Lahdessa. Kyseessä oli 32. kerran järjestettävä, insinööriopiskelijoille suunnattu tapahtuma. Teemana oli avaruus, mikä näkyi osallistujien asuissa.
Yhteisessä toritapahtumassa eri yhteistyökumppanit esittelivät omaa toimintaansa. Myös puheita pidettiin; esimerkiksi Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo ja Insinööriopiskelijaliiton puheenjohtaja Kasper Laaksonen pitivät puheet liittyen ajankohtaisiin, insinööriopiskelijoita koskeviin asioihin.
Torilta opiskelijat lähtivät rastikierrokselle, jossa pyörittiin ympäri Lahden keskustaa. Rastinpitäjiä olivat esimerkiksi paikallisyhdistysten aktiivit, joita oli saapunut monesta eri kaupungista, ympäri Suomen. Ilta huipentui jatkoihin.
Aloitustapahtuman yhteydessä myös paljastettiin vuoden 2026 järjestävä taho: ensi vuoden IOP:llä nähdään Turussa.
KUVA: Sara Elosuo
Insinööriliitto haluaa nostaa jäsentensä osaamista esiin, ja palkitsee vuoden parhaita insinööritöitä 5 000 eurolla. Kilpailussa on omat sarjansa AMK- ja YAMK-opinnäytetöille. Työn täytyy olla valmistunut 1.1.2024–14.9.2025, ja osallistujan täytyy olla ensikertalainen. Haku päättyy 14. syyskuuta.
■ Lue lisää: ilry.fi/insinoorityopalkinto
Kesäduunari-info neuvoo kesätyöntekijöitä
Kesäduunari-info tarjoaa jälleen maksutonta neuvontaa työsuhdeasioissa kaikille kesätyöntekijöille. Palvelusta saa apua esimerkiksi työsopimukseen, palkkaan, työaikoihin ja lomakorvauksiin liittyvissä kysymyksissä.
Palvelu on avoinna toukokuusta elokuun loppuun. Kesäduunari-infon tarjoavat suomalaisia ammattiliittoja edustavat palkansaajien keskusjärjestöt Akava, SAK ja STTK.
■ Lue lisää: kesaduunari.fi
IOL:n viestintäkanavat
Facebook Insinööriopiskelijaliitto IOL ry
X IOLry
Instagram @insinooriopiskelijaliitto
kotisivu www.iol.fi
IOL:n ÄÄNI
Keväällä saimme taas kuulla uusista päätöksistä, jotka heikentävät opiskelijoiden yhteiskunnallista asemaa. Opiskelijoiden toimeentuloon kohdistuvien leikkauksien, koulutuksen laatua heikentävien päätösten sekä syksyllä voimaan astuvan asumistukiuudistuksen myötä opiskelijoiden usko tulevaisuuteensa on erittäin heikoissa kantimissa.
Kun valmistuessa harteilla painaa kymmenien tuhansien eurojen laina sekä pelko tulevan työelämän aloittamisesta, unelmat esimerkiksi asunnon ostamisesta ja perheen perustamisesta jäävät vain haaveeksi. Samalla yhteiskunta asettaa nuorille ja opiskelijoille yhä enemmän vastuuta ikääntyvän väestörakenteen kannattelemisesta.
Takana on neljä vuotta korkeakoulutusta, kesätöitä sekä harjoitteluja. Lomat ovat jääneet pitämättä; tarvittava lepo ja rauha ovat kokonaisuudessaan unohtuneet opiskelun ja työnteon rinnalla. Työelämä alkaa monella kevään ja kesän taitteessa, mikä tarkoittaa, ettei kesälomasta ole vielä tietoakaan.
Viime syksynä julkaistun KOTT-tutkimuksen mukaan jopa lähes kolmannes AMK-opiskelijoista kokee merkittävää psyykkistä kuormitusta. Tämä tarkoittaa, että monen vastavalmistuneen kohdalla uupumus ei ole vain pelko, vaan realisoitunutta todellisuutta.
Nyt onkin aika miettiä, haluammeko työelämään inspiroituneita Insinöörejä, jotka haluavat olla osa tulevaisuuden kehitystä vai onko hyväksyttävää, että korkeakoulusta valmistuneen usko tulevaan on romuttunut. Samalla on menetetty myös motivaatio sekä halu olla rakentamassa uutta.
Insinööreille on aina ollut tärkeää koulutuksemme korkea laatu ja osaamisemme vankka taso. Jos jatkuvasti vähennämme korkeakoulujemme resursseja ja heikennämme opiskelijoidemme tilannetta, emme tule saamaan tulevaisuudessa enää osaavia ja ammattitaitoisia insinöörejä.
On meidän kaikkiemme etumme varmistaa tulevaisuudessakin korkeakouluillemme riittävät resurssit ja mahdollisuudet tuottaa laadukasta koulutusta sekä säilyttää opiskelijoidemme ja nuortemme terveys ja usko tulevaan.