Jonne Härkänen, Antti-Pekka Airaksinen ja Marko Tuuha mahtuisivat helposti  generaattorin sisään.
Jonne Härkänen, Antti-Pekka Airaksinen ja Marko Tuuha mahtuisivat helposti generaattorin sisään.

Laiva on lastattu magneeteilla

Aina kun päästörajoja tiukennetaan, tehokkaita generaattoreita tilataan lisää.

Jokainen työntekijä, joka aloittaa The Switchillä, oppii kestomagneettien voiman kantapään kautta. Kertaalleen on melkein jokaiselta työntekijältä napsahtanut jokin käsityökalu kiinni käsiteltäviin magneetteihin.

– Minäkin olen tehnyt sen kerran, tunnustaa tehdaspäällikkö Antti- Pekka Airaksinen.

Magneetit kiinnitetään roottoriin, joka asennetaan akseligeneraattorin sisään. Koska magneettiset voimat ovat valtavia, komponentit on pultattava tiukasti kiinni telineisiin ja teline maahan ennen kuin ne voidaan yhdistää.

Suurin generaattorimalli painaa noin 52 tonnia, ja testivalmiudessa kokonaismassa lähentelee 75 tonnia.

Näitä kestomagneettiakseligeneraattoreita The Switch toimittaa pääasiassa Etelä-Korean ja Kiinan telakoille, jotka rakentavat konttialuksia. Generaattorit räätälöidään asiakkaalle projekti kerrallaan.

Teknologia antaa lisätehoa

Akseligeneraattori kytketään laivassa propulsiojärjestelmään eli potkurin akseliin. Generaattori ottaa osan potkuriakselin liike-energiasta ja tuottaa sillä laivalle sähköä. Generaattori muuttuu tarvittaessa moottoriksi, jolloin se antaa lisätehoa potkurille esimerkiksi akuista otetulla virralla.

Kestomagneettiakseligeneraattorit vaativat vähän huoltoa, toimivat ilman vaihteistoa ja hyödyntävät laivan päämoottoria. Siksi hyötysuhde yltää 97 prosenttiin.

The Switchin liiketoiminta kasvaa eniten meriteollisuudessa, sillä useampi laiva kulkee osittain tai kokonaan sähköllä. Generaattorien myynti kasvaa tasaisesti myös dieselillä käyviin laivoihin.

– Mitä tiukemmiksi laivaliikenteen päästörajat asetetaan, sitä enemmän yritykselle ropisee tilauksia. Meillä on parin vuoden tilauskanta ja joka vuosi se on kasvanut noin vuoden verran eteenpäin, Airaksinen tiivistää.

– Yksi asiakas aprikoi kymmenisen vuotta sitten, ottaako laivoihin meidän järjestelmämme, eikä ottanut. Nyt se on sitten tilannut sen jälkiasennuksena, projektijohtaja Jonne Härkänen lisää.

Testipenkki kestää

Tuotantolaitoksen kyljessä kohoaa maailman suurimpiin kuuluva sähkökoneiden testauslaitos. Alla on kaksi metriä betonia, ja lattia on alle millin tarkkuudella tasainen. Katossa kulkevat nostimet selviävät sadan tonnin lastista.

Tilassa koneet pakotetaan monenlaiseen rääkkiin. Tyyppitesteissä todennetaan uuden mallin toiminta niin, että kytketään kaksi konetta peräkkäin, jolloin toinen toimii moottorina ja toinen generoi siitä energiaa.

Rutiinitesteissä konetta ajetaan yksin ilman kuormaa, jolloin varmistetaan, että kyseinen kone täyttää vaatimukset. Lisäksi voidaan räätälöidä asiakkaan kanssa testejä.

– Kun testissä on kahden megawatin generaattori, niin vaikka energiahäviö on vain kaksi prosenttia, hukkalämpö vastaa montaa sähkösaunaa. Ei lämpötila nouse silti koskaan 35 asteen yli, sanoo johtava kehitysinsinööri Marko Tuuha.

Testit kestävät lyhimmillään muutaman tunnin, mutta testiakselin muokkaaminen eri konemallien välillä ja asentaminen koneeseen sekä testialueen valmisteleminen kestää usein muutaman päivän.

Projekti alkaa tyhjästä

Isojen koneiden valmistamisessa työ painottuu suunnitteluun, ja tuotantotila vaikuttaa arki-iltapäivänä rauhalliselta. Yrityksellä on yhteensä noin 200 työntekijää, joista noin 65 työskentelee Lappeenrannassa. Täällä suuri osa työntekijöistä on insinöörejä.

– Tykkään siitä, kun tuodaan valkoinen paperi nenän eteen ja pitää luoda jotain tyhjästä. Pitää osata aina lopettaa ajoissa, ettei tule liian hyvää, Tuuha vitsailee.

– Minä pidän siitä, että on jo jotain valmista, jota pääsee parantelemaan, Härkänen vastaa.

Vuonna 2006 perustettu The Switch valmistaa voimansiirto- ja sähköntuotantoteknologiaa laivateollisuuden lisäksi tuulivoimaloihin ja prosessiteollisuuteen. Asiakkaat ovat pääasiassa suuria globaaleja toimijoita.

Yhtiöstä osti alkuvuodesta enemmistöosuuden japanilainen Bemac, joka on keskittynyt Japanin laivanrakennusmarkkinoille.

Sovelluksia kehitetään kaiken aikaa lisää. Tutkittavana on muun muassa lämpöpumpputekniikan kannattavuus vetyteollisuudessa.

– The Switch ei ole ainoa valmistaja markkinoilla, mutta se on ollut ensimmäisenä ottamassa käyttöön uusinta teknologiaa, Härkänen sanoo.

Testialueella lepää tyhjä akseli, koska edellinen testi on loppunut eikä uusi ole vielä alkanut.Testialueella lepää tyhjä akseli, koska edellinen testi on loppunut eikä uusi ole vielä alkanut.