Hieman erikoisempi silta
Paraisille rakennetaan jänneväliltään Suomen pisintä vinoköysisiltaa. Nuori rakennusinsinööri Anton Sirkama on yksi kohteen siltatyönjohtajista.
Kaarinan Kirjalansalmen siltatyömaalla jälleen yksi betoniauto ajaa pumpulle, joka siirtää sen lastin valtavaan muottiin. Vähän matkan päässä seuraava auto odottaa jo vuoroaan.
Siltatyönjohtaja Anton Sirkama Kreatelta kertoo, että käynnissä on tulosillan kannen valu. Valettavaa on peräti 3700 kuutiota.
– Maanantaina aamulla aloitettiin ja valmista tulee torstaina iltapäivällä. Työtä painetaan yötä päivää, hän kuvailee.
Betonia tulee kahdelta asemalta noin parinkymmenen edestakaisin sukkuloivan auton voimin. Operaation yksityiskohdat on suunniteltu tarkkaan etukäteen, yllätysten varalta paikalla on esimerkiksi varapumppu ja varavirtageneraattoreita sekä varakalustoa betonin työstöön ja pintojen viimeistelyyn.
Työmaan tapahtumia silmäillään myös vieressä kulkevalta, jo elinkaarensa päähän tulleelta sillalta. Kun uusi silta valmistuu ensi vuonna, vanha silta puretaan.
Erilaiset siltarakenteet yhdessä
Tekeillä oleva Kirjalansalmen silta on jänne- väliltään Suomen pisin vinoköysisilta. Sen kokonaispituus on 671 metriä ja pisin jänneväli on 265 metriä.
Kohde on sikälikin harvinainen, että se muodostuu oikeastaan kahdesta erilaisesta siltatyypistä: tulosillan betonisesta palkkisillasta ja tähän yhdistyvästä teräspalkkisillasta, missä on betoninen kansilaatta. Korkeat pylonit eli kannatinpylväät kannattelevat vinoköysien avulla pääjännettä.
Toukokuussa ensimmäinen noin sadan metrin pituinen liittopalkkilohko työnnettiin tunkkaamalla kohti lopullista sijaansa. Tunkkaamista tullaan käyttämään myös seuraaviin yhtä pitkiin liittopalkkilohkoihin.
Silta yhdistää ihmisiä
Anton Sirkama valmistui Turun ammattikorkeakoulusta rakennusinsinööriksi vuonna 2022. Hän on ehtinyt olla työnjohdollisissa tehtävissä jo neljässä siltahankkeessa. Kirjalansalmi on kuitenkin jotain erityistä.
– Tuntui upealta, kun kuulin, että pääsen jo nuorena miehenä mukaan näin isoon ja vaativaan hankkeeseen. Sama fiilis on edelleen, vaikka työt ovat jatkuneet jo yli puolitoista vuotta. Vastaavaa kohdetta ei tule välttämättä eteen toista kertaa elämässä.
Hän kertoo, että infrarakentaminen vei mukanaan jo opiskeluaikoina.
– Silloissa, paikkakuntiensa maamerkeissä, on aivan oma hohtonsa. Myös sillan perusajatus on kaunis: silta yhdistää ihmisiä.
Kirjalansalmen silta sijaitsee vilkkaasti liikennöidyllä saaristotiellä, mikä on ainoa kiinteä maayhteys Paraisilta mantereelle. Paraisilla on esimerkiksi suuri kalkkikivikaivos sekä Finnsementin sementtitehdas.
Liikenneyhteys on tärkeä koko maan rakennusteollisuudelle ja sillä on oma merkityksensä myös huoltovarmuuden kannalta.
– Sillat saattavat näyttää joskus samanlaisilta, mutta todellisuudessa jokainen niistä on aina erilainen. Siltojen rakentamisessa on valtavasti erilaisia nyansseja.
Yhdessä tekemällä oppii
Sirkaman vastuulla ovat erityisesti Kirjalansalmen sillan pylonit sekä kohteen työnaikaiset aputukirakenteet. Isossa kohteessa kaikki tekevät kuitenkin kaikkea ja oppivat toisiltaan. Kohteessa työskentelee myös kaksi muuta työnjohtajaa, työmaainsinööri ja lohkopäällikkö.
– Nuorempana työntekijänä olen pystynyt ammentamaan hyvin oppia vanhemmilta kollegoilta ja työntekijöiltä. Käytännössä teemme jatkuvasti yhteistyötä myös suunnittelijoiden kanssa. Se, miten suunnitelmat muuttuvat käytännöksi, ei ole aina aivan yksinkertaista. Vastaavia vinoköysisiltoja ei ole tehty Suomessa neljännesvuosisataan.
Sirkama kertoo, että työpäivät venyvät usein pitkiksi.
– Työkavereita tulee nähtyä enemmän kuin avovaimoa, mutta vielä ei ole tullut kotoa noottia.
Kesällä silta kerää jonoa
Huomaamme, että viereiselle vanhalle Kirjalansalmen sillalle alkaa muodostua pientä jonoa. Juhannuksena ruuhkia on luvassa vielä enemmän, kun ihmiset suuntaavat kesämökeilleen saaristoon.
– Saattaa olla, että lähden taas kesälomalla kauas ulkomaille, samoin kuin viime vuonna. Työmaahan on saatava kunnolla etäisyyttä, muuten se pyörii mielessä lomallakin.
Siltatyömaalla aurinko kurkistaa pilven takaa. Hetken kuluttua on jo niin lämmin, että takin voi riisua.
– Kesä on rakentamisen ja työnteon kannalta parasta aikaa. Talvella saariston siltatyömaalla on aika erilaista, kylmää ja kosteaa, Sirkama kuvailee.
– Iso kunnioitus työmiehille ja -naisille, jotka painavat kelissä kuin kelissä.
Myös Hessundinsalmeen tulee uusi silta
Paraisilla, samalla tiellä ja vain muutaman kilometrin päässä Kirjalansalmelta, on käynnissä toinenkin suuri siltatyömaa.
Hessundinsalmen yli rakennetaan uusi silta, jolla on pituutta 216 metriä.
Hessundinsalmen silta on jännemitaltaan suurimpia Suomessa toteutettuja kehäsiltarakenteita. Sillan erikoisuuksiin kuuluvat myös sen jaloissa käytetyt harvinaiset betoninivelet, jotka ottavat vastaan sillan pienet liikkeet. Liikennöinti uudella sillalla alkaa jo syksyllä.
Siltatyönjohtaja Anton Sirkama kertoo, että Kirjalansalmen silta ei kilpaile Hessundinsalmen sillan kanssa.
– Mutta meillä on ehkä pientä leikkimielistä kädenvääntöä Helsingin Kruunusillan kanssa, joka tulee olemaan Suomen pisin silta, joskaan ei jänneväliltään. Uskomattoman hieno tulee olemaan sekin, mutta meillä täällä saaristossa on vähintään yhtä komeat sillat, Sirkama naurahtaa.