Viesti avaruuteen
Markkinointitoimistossa työskentelevä insinööri ruokkii luovuutta sekä tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Kahdesta yleisestä väittämästä markkinointitoimisto TBWA Helsingin projektipäällikkö Juhana Hokkanen on samaa mieltä. Suomalaisilla on kovaa osaamista, mutta he eivät mainosta sitä riittävän rohkeasti. Suomalaiset myös hiovat tuotteen hiljaisuudessa kokonaan valmiiksi, vaikka voisivat julkaista sen jo kehitysvaiheessa.
– Tesla julkisti Cybertruck-automallinsa vuonna 2019, eikä sitä saa vieläkään ostettua mistään, Hokkanen vertaa.
Markkinointialan guru jos kuka pystyy kertomaan, kuinka nämä asiat korjataan. Ja miksi emme lisäisi vähän polttoainetta tuleen? Pyydetään häntä mainostamaan suomalaista insinööriosaamista samalla koko universumille!
Hokkanen alkaa pohtia leikkimielistä mainosta vieraisiin aurinkokuntiin melkein vakavissaan.
– Sillä erolla, että oikeasti suunnitteluvaiheeseen käytettäisiin helposti kolme kuukautta, mutta nyt on kysymys noin tunnista.
Ajatus universaalista mainoksesta ei ole täysin avaruustuulesta temmattu. Esimerkiksi Nasa lähetti vuosina 1972 ja 1973 Pioneer-luotainten mukana aurinkokunnan ulkopuolelle viestin ihmiskunnasta. Miljardööri Elon Musk saavutti vuonna 2018 julkisuutta laukaisemalla Tesla-sähköauton ulkoavaruuteen.
Kuusi vaihetta maaliin
Markkinoinnin suunnittelu jakautuu kuuteen vaiheeseen. Ensin määritellään, mitä asiakas haluaa saavuttaa, ja rajataan kohdeyleisö.
– Kohdeyleisön miettiminen vaatii paljon tässä tapauksessa, koska yleisö ei välttämättä käytä aakkostoa eikä kieltä. Mainos voisi olla fyysistä toimintaa, Hokkanen pohtii.
Tarkemmassa määrittelyvaiheessa pohditaan viestiä, teknistä ratkaisua ja tarvittavia yhteistyökumppaneita, kuten avaruusrakettiyhtiöitä.
– Pitää miettiä, mitkä asiat voitai- siin nähdä suomalaisen insinöörityön näytteinä, kuten AIV-rehu tai Linux- käyttöjärjestelmä.
Ideointivaiheessa projektin kulku ja ratkaisu eli tässä tapauksessa luotain suunnitellaan. Prototyyppivaiheessa rakennetaan kumppaneiden kanssa alustava versio luotaimesta. Sitä seuraa testausvaihe.
– Luotaimen kestävyys varmistettaisiin, ja maapallolla tehtäisiin kulttuurisia kokeita, ymmärretäänkö sen viesti edes täällä.
Viimeisenä koittaa toimitusvaihe, jonka jälkeen seurataan projektin vaikutuksia.
– Luotaimen kohtaaminen yleisön kanssa ei tapahtuisi meidän elinaikanamme, joten selvittäisimme, millaista keskustelua suomalainen insinööriosaaminen saisi maapallolla heti laukaisun yhteydessä.
Markkinointi kaipaa tekoja
Avaruustehtävä sopii TBWA Helsingin henkeen. Yritys pyrkii olemaan enemmän kuin mainostoimisto ja keksimään uusia markkinoinnin tapoja. Hokkasen mielestä teot ovat kaikkein parasta mainosta, koska niillä ansaitaan maksutonta julkisuutta.
Hokkasella on päässään monta hattua – kirjaimellisesti ja kuvainnollisesti. Hän on TBWA Helsingin osakas, luovan tiimin esimies sekä joidenkin asiakkaiden asiakasvastaava. Hän aloitti yrityksessä vuonna 2012. Taustalla on mediatekniikan insinöörin tutkinto vuodelta 2009 Evtekistä eli toisesta niistä ammattikorkeakouluista, joista muodostui nykyinen Metropolia.
Kansainväliseen Omnicom-konserniin kuuluva TBWA Helsinki voitti tänä vuonna vuoden yritys -palkinnon. Hokkanen selittää noin 150 työntekijän yrityksen voittoa pitkän aikavälin yrityskulttuurin kehittämisellä.
– Täällä ihmisten ei tarvitse jännittää työpaikkansa säilymisen puolesta, joten täällä ihmisillä on kivaa olla keskenään ja voimme valita mielenkiintoisimpia projekteja tehtäväksi.
Valmiina pimeään metsään
Suomea vaivaa laajasti tutkimus- ja kehitystoiminnan vähäisyys. Hokkanen suosittelee teollisuudelle samaa kaavaa kuin omille asiakkailleen.
– Markkinointibudjetista noin 80 prosenttia kannattaa käyttää perinteiseen markkinointiin. Noin 15 prosenttia tulee käyttää uudenlaiseen tekemiseen, ja viisi prosenttia kannattaa säästää siihen, että voi reagoida mahdollisiin yllättäviin muutoksiin.
– Meidän pitää olla valmiita siihen, että uudenlaisissa projekteissa on aikajakso, jolloin ollaan pimeässä metsässä. Riittävä epävarmuuden sieto vahvistaa prosessia ja tuottaa parempia lopputulemia.
Kaikki insinöörin työ on ongelmanratkaisua ja vaatii luovuutta. Sitä ei voi pakottaa, mutta sitä voi ruokkia suhtautumalla avoimesti uusiin ideoihin ja pitämällä itsestä huolta. Hokkanen on oppinut lähtemään töistä ajoissa ja keskittymään ihan muihin asioihin.
– Jos jotakin asiaa stressaa myöhään illalla, se painaa seuraavanakin päivänä, ilman tuloksia, hän kuvailee.
– Vapaa-ajalla tykkään kiipeillä. Kun roikkuu seinällä, ei pysty ajattelemaan mitään muuta.