Soila Korhonen on ylpeä Finnairin ainutlaatuisesta premium economy -luokasta.
Soila Korhonen on ylpeä Finnairin ainutlaatuisesta premium economy -luokasta.

Kylmää kyytiä Finnairille

Pandemia puhalsi lentoyhtiön talouden pakkaselle, ja Venäjän ilmatilan sulku pakottaa lentämään pohjoisen napa-alueen kautta.

Lentokonehuoltohalli numero 7:ään Helsinki- Vantaan lentokentällä mahtuu neljä laaja- ja neljä kapearunkoa. Keskellä aurinkoista kevätpäivää se on niellyt viisi Finnairin konetta, joista yksi on vasta uudistettu Airbus A350. Toinen moottoreista on auki mekaanikkojen huollettavana, ja matkustamossa häärii huoltohenkilökuntaa.

Finnairin matkustamo- ja hyötykuormainsinööri Soila Korhonen esittelee sisältä ehostettua konemallia. Business- ja turistiluokan väliin on kalustettu ainutlaatuinen premium economy -luokka, jossa jaloille voi kääntää tuen ja selkänojaa saa kallistettua. Tällaiset mukavuudet ovat tarjolla jo kuudessa koneessa.

Korhonen tukee kahdeksan hengen insinööritiiminsä kanssa lentojen välistä huoltotoimintaa ja vastaa matkustamojen jatkuvan lentokelpoisuuden ylläpitämisestä. Pieniä muutoksia koneisiin täytyy tehdä kaiken aikaa. Viimeksi Korhonen suunnitteli ovitopparin, joka esti kaapin ovea osumasta seinään.

Keväällä jouduttiin tekemään iso muutos, kun Venäjä sulki ilmatilansa. Finnair linjasi Pohjois-Aasian-lentoreittinsä Pohjoisnavan kautta, ja useisiin koneisiin piti lisätä polar kit eli turvavarustepaketti.

– Sitä tarvitaan, jos joudutaan tekemään pakkolasku napa-alueelle. Paketissa on muun muassa lämpöpeittoja, tulentekovälineitä, suojia ja jääsaha, Korhonen kertoo.

Länsimaat elpyvät

Koronapandemia keskeytti Finnairin matkustajaliikenteen lähes kokonaan, ja lentojen määrä on yhä normaalia vähäisempi. Vuoden ensimmäisen neljänneksen liiketulos painui 470 miljoonaa euroa tappiolle, ja liikevaihto jäi alle 30 prosenttiin koronaa edeltäneen kauden tasosta.

Yhtiö aloitti viime vuonna kustannussäästöohjelman, joka vaikuttaa täysimääräisesti tänä vuonna. Vuonna 2020 Korhonen tunsi säästöt omalla kohdallaan.

– Pahimpaan korona-aikaan myös minä jouduin lomautetuksi.

Vielä viime vuoden puolella yhtiö ennusti toiveikkaasti Aasian liikenteen elpyvän tänä vuonna. Venäjän hyökkäys Ukrainaan romutti näkymät. Lentojen kesto Suomesta Pohjois-Aasiaan on ilmatilasulun takia pidentynyt 10–40 prosenttia, mikä lisää polttoaine-, navigointi- ja miehistökustannuksia.

Finnair vuokraa kesäkaudeksi lentokoneita miehistöineen sekä British Airwaysille että Lufthansan konserniin kuuluvalle Eurowings Discoverille. Näin työllistyy 600 finnairilaista.

Euroopan ja Yhdysvaltojen reiteillä lentomatkailu on palautunut pandemiaa edeltäneelle tasolle.

Työ alkoi asentajana

Kiinnostus ilmailualaan syttyi jo lukiossa. Korhonen valmistui lentoasentajaksi Kuopion Rissalan lentoasemalla Savon ammattiopistosta vuonna 2013. Valmistuttuaan hän muutti mekaanikoksi Sveitsiin mutta palasi kotimaahan 2017 insinööriopiskelijaksi. Hän teki töitä asentajana Finnairilla, kunnes valmistui viime syksynä insinööriksi konetekniikasta ja teollisesta johtamisesta Savoniasta.

Työsuhde vakinaistettiin nykyiseen tehtävään valmistumisen jälkeen.

– Lentokenttäympäristö on kiehtova: jos korona-aikaa ei lasketa, täällä on aina hektistä ja koko ajan tapahtuu, mutta kaikki on hallittua ja muutoksiin pystytään reagoimaan nopeasti.

Korhonen on kotoisin Kuopiosta, ja hän matkustaa lähes joka viikonlopuksi takaisin kotikaupunkiinsa. Kuopiossa asuvat Karjalan lennostossa työskentelevä puoliso, sukulaiset ja ystävät.

Huoltosuunnitelmia voi tehdä etänä Amos-lentokonehuolto-ohjelmistolla, mutta aina jonkun tiimistä on oltava paikalla valmiina käymään huoltohenkilökunnan kanssa koneissa.

Lomat näkyvät Instassa

Työmatkoja Korhosella on pandemian takia ollut vähän, mutta kesäkuussa koittavat Hampurin lentomessut. Elokuussa odottaa loma, ja mieli tekee ulkomaille.

– En vielä uskalla suunnitella, minne, kun ei tiedä maailman tilanteesta. Enkä tykkää tarkkaan suunnitella vaan mennä vähän fiiliksen mukaan.

Matkailu on normaalisti tärkeä osa elämää. Korhonen päivittää aktiivisesti Instagram-tiliään, joka keskittyy auton huoltoon ja matkoihin. Selfieiden ja eksoottisten maisemien joukossa näkyy välillä tuttu huoltohalli.

– Julkaisen tililläni kuvia kaikista kiinnostuksen kohteistani – eli myös lentokoneista.

Seiskahallin toisessa päädyssä on huollossa yksi kapea- ja yksi laajarunkokone.Seiskahallin toisessa päädyssä on huollossa yksi kapea- ja yksi laajarunkokone.