Insinööri
karkkikaupassa
Samuli Aurio on töissä paikassa, jossa monet muutkin tekniikasta innostuneet tee se itse -henkilöt viettävät mielellään aikaa.
Moni tietää, mitä tapahtuu, kun tekniikasta kiinnostunut kertoo hakevansa Motonetista nopeasti yhden jutun. Jos insinöörillä ei ole poikkeuksellista itsekuria, on suuri vaara, että hän katoaa auton alatukivarsien, iskuporakoneiden ja ladattavien mökkisuihkujen ihmeelliseen maailmaan.
– Kun insinööri sitten löytyy hyllyjen välistä, hänen ostoskärryissään saattaa olla alkuperäisen artikkelin lisäksi paljon muutakin hyödyllistä. Jotain, mitä ei kenties juuri sillä hetkellä tarvita, mutta tulevaisuudessa varmasti, tuotepäällikkö Samuli Aurio naurahtaa.
Tapaamme Aurion Turun Moto- netissa. Hän kuvailee työpaikkaansa aktiivisen tee se itse -henkilön karkki- kaupaksi.
– Teen paljon töitä konttorissa tietokoneen ääressä. Kun tulen myymälän puolelle, jään itsekin helposti fiilistelemään osastoille.
Tuotepäällikkö koekäyttää laitteita
Aurio sai vakipaikan Motonetissa vuonna 2019, samaan aikaan, kun hän valmistui ajoneuvotekniikan insinööriksi. Tällä hetkellä hänen vastuullaan ovat koko ketjun puutarhatuotteet ja painepesurit.
Hän haistelee trendejä, vierailee messuilla Euroopassa ja Kaukoidässä, ostaa uusia tuotteita sekä pitää hyppysissään isoa tavaravirtaa. Pelkästään puutarhaosastolla on noin tuhat tuotetta.
– Toki koekäytän itsekin silloin tällöin tuotteita. Se ei ole lainkaan hullumpaa.
Työn haastavin rasti on, että valikoimissa pitää olla oikeita tuotteita oikea määrä, ei liian vähän eikä liian paljon.
– Juuri tällä hetkellä on vaikea arvioida, miten esimerkiksi Ukrainan sota ja voimistuva inflaatio vaikuttavat suomalaisten ostokäyttäytymiseen.
Akkujen käyttö on suosittua
Puutarhaosastolla on esillä ruohonleikkureita, trimmereitä ja pensasleikkureita, mutta myös esimerkiksi sähköisiä saumaharjoja, pystyhalkaisukoneita sekä murskaavia oksasilppureita.
– Akkukäyttöisyys on suuri trendi. Akkukoneet ovat bensakoneita ympäristöystävällisempiä, helpommin huollettavia ja hiljaisempia.
Jäämme tutkimaan tarkemmin robottiruohonleikkuria.
– Leikkurin ja lisäksi vaikkapa automaattisen kastelujärjestelmän voi liittää älykotisoftaan. Kokonaisuutta voi ohjata matkapuhelimen sovelluksella, Aurio vinkkaa.
Painepesurista ei päivääkääN
Jatkamme elämysmatkaamme. Ohitamme, suurta mielenlujuutta osoittaen, akkukäyttöisen terassiharjan samoin kuin painepesurit. Kuulemme, että painepesurit ovat erittäin näppäriä auton pesuun ja tietenkin myös varmoja kesän merkkejä.
– Puoli kuuta peipposesta, västäräkistä vähäsen, painepesurista ei päivääkään.
Kalastusosastolla tutkimme vapoja, keloja ja moikkaamme myös motomatoja – eli hollantilaisia eläviä onkimatoja. Värivaihtoehtoja on kaksi: tavallinen ja vihreä.
– Kalat näkevät vihreät madot fluorisoivina ja innostuvat asiasta kovasti. Ihmissilmä voi nähdä ominaisuuden ainoastaan UV-valossa.
Kesä on vahvasti läsnä myös esimerkiksi moottoripyörä- ja pyöräosastoilla sekä grillien luona.
– Grilleissä suhteellisen uusi juttu on puupellettigrilli. Siinä on samantapaista vaivattomuutta kuin kaasugrilleissä, mutta ruuan maku on tuttu hiiligrilleistä.
Tänään en osta mitään, kenties
Aivan viime hetkellä, kassojen jo häämöttäessä, toimittajan suojamuurit antavat periksi. Hänen mukaansa tarttuu jalkapallokroketti.
– Tosi kiva keksintö. Pelasimme sitä kavereiden kanssa viime juhannuksena paljon. Ehkäpä myös tänä kesänä, Aurio kommentoi.
Motonet laajenee Ruotsiin
Suomalaisen perheyhtiön omistamalla myymäläketjulla menee Motonetin toimitusjohtaja Toni Stigzeliuksen mukaan hyvin.
– Meillä on laaja ja koko ajan laajeneva asiakaskunta. Olemme onnistuneet pitämään hyvin yllä valikoimiamme, vaikka toki komponenttipula ja maailman rahtiliikenteen ongelmat heijastuvat myös meihin.
Hän kuvailee, että Motonet tarjoaa kaikille kaikkea hyvin tarkkaan valituissa kategorioissa.
– Keskeiset tuoteryhmämme tukevat hyvin toisiaan. Niitä ovat autot, kalastus, pihatuotteet, moottoripyörät, fillarit sekä grillaus.
Motonet-myymälöitä on tällä hetkellä Suomessa 39 ja Virossa yksi. Ketjun suunnitelmissa on laajentua Ruotsiin.
– Moni pohjoismainen ketju on uinut viime vuosina Suomeen. Me pyristelemme vastavirtaan ja aiomme rantautua länsinaapuriin. Uskomme, että siellä on Motonetin mentävä aukko, Stigzelius sanoo.
Ruotsin maajohtaja on jo valittu. Tavoitteena on, että ensimmäinen myymälä avautuisi ensi vuoden syksyllä.
– Ruotsissa pitää tietenkin onnistua heti erinomaisesti. Sen jälkeen on mahdollista edetä askel askeleelta. Myös vaikkapa muihin maihin.